Dubito ergo cogito, cogito ergo sum!
Un profesor de filosofie ateu
le vorbea studenților despre dezarcordul științei cu ideea existenței unui
Dumnezeu atotputernic.
Acesta l-a rugat pe unul dintre
studenții săi creștini nou-veniți să se ridice în picioare, și iată ce a urmat:
Profesorul: Ești creștin, așa-i băiete?
Studentul: Da, domn’ profesor.
Profesorul: Așadar, crezi în Dumnezeu?
Studentul: Desigur, domn’ profesor.
Profesorul: Ce părere ai, DUMNEZEU e bun?
Studentul: Cu siguranță.
Profesorul: DUMNEZEU e ATOTPUTERNIC?
Studentul: Da.
Profesorul: Fratele meu a murit de cancer, deși s-a rugat
necontenit la DUMNEZEU că să îl vindece. Noi, oamenii, facem tot ce ne stă în
putere să ne ajutăm aproapele, cel puțin majoritatea dintre noi, dar DUMNEZEU
n-a făcut nimic în cazul meu. Cum mai poți considera un astfel de DUMNEZEU ca
fiind unul bine-intenționat? Ă?
(Studentul nu a răspuns nimic.)
Profesorul: Nu știi să răspunzi, așa-i? Nu-i nimic, tinere, îți
repet întrebarea, e DUMNEZEU bun sau nu?
Studentul: Da.
Profesorul: Dar Diavolul, o fi și el bun?
Studentul: Nu.
Profesorul: Ia zi-mi, Diavolul de unde provine?
Studentul: Tot DUMNEZEU l-a creat…
Profesorul: Bun. Atunci ia zi-mi, băiete, pe lume există și rău?
Studentul: Da.
Profesorul: Răul e omniprezent, am dreptate? Iar DUMNEZEU a creat
tot ce există, nu?
Studentul: Ba da.
Profesorul: Pai și-atunci, cine a creat răul?
(Studentul nu a răspuns nimic.)
Profesorul: Boli există? Dar imoralitate? Ură? Urâțenie?
Întâlnești în lume toate astea, nu?
Studentul: Da, domn’ profesor.
Profesorul: Și-atunci, pe-astea cine le-a creat?
(Studentul a tăcut.)
Profesorul: Potrivit științei, percepem lumea prin intermediul
celor 5 simțuri. Așa că ia spune-mi tu mie… l-ai văzut vreodată pe DUMNEZEU?
Studentul: Nu, domn’ profesor.
Profesorul: L-oi fi auzit, atunci?!
Studentul: Nu, domn’ profesor.
Profesorul: L-ai simțit vreodată pe DUMNEZEU, I-ai simțit gustul,
sau L-ai mirosit? Ai trăit vreo formă de percepție de orice fel legată de
DUMNEZEU?
Studentul: Nu, domn’ profesor. Mă tem că nu.
Profesorul: Și totuși crezi în El?
Studentul: Da.
Profesorul: Știința oferă dovezi palpabile, demonstrate empiric,
că DUMNEZEU nu există. Poți să infirmi asta?
Studentul: Nu. Eu cred în El, și-atât.
Profesorul: Da, crezi în El. Credință… Știința vine cu dovezi, și
tu ai credință.
(Din acest moment, studentul începe să-și confrunte el
profesorul.)
Studentul: Domn’ profesor, dar căldura există?
Profesorul: Da.
Studentul: Dar frig există?
Profesorul: Da.
Studentul: Vă-nselați, domn’profesor. Nu există așa ceva.
(Sala de curs a amuțit, surprinsă de întorsătură neașteptată a
discuției.)
Studentul: Domn’ profesor, întâlnim căldură puternică,
supracăldura, megacăldura, căldură incandescentă albă, căldură slabă sau căldură
zero. Dar niciodată frig. Putem avea temperaturi cu 272 de grade sub punctul de
îngheț, dar nu avem mijloacele de a investiga temperaturi mai joase de atât
(n.r.: temperatura cea mai scăzută măsurată vreodată în Univers, respectiv
temperatura Nebuloasei Bumerang). Pur și simplu nu există conceptul de frig.
Este doar o denumire inventată pentru a desemna absența căldurii. Nu putem
măsură frigul. Căldură este energie.
Așadar, ar fi aberant să
considerăm că frigul este opusul căldurii, domn’ profesor, când de fapt frigul
este absența căldurii.
(Audienta din sală a rămas încremenită, iar tensiunea plutea în
aer.)
Studentul: Dar despre întuneric
ce părere aveți, domn’ profesor? Există întuneric?
Profesorul: Normal. Apune soarele, se face beznă, doar vezi cu ochii
tăi.
Studentul: Vă înșelați din nou, domn’ profesor. Întunericul este
absența unui lucru, respectiv a luminii. Întâlnim lumina slabă, lumina normală,
lumina puternică, lumina intermitentă… Am putea vorbi despre conceptul de
întuneric doar dacă ar există momente când lumina lipsește complet. Iar așa
ceva nu există. Dacă ar exista întuneric, în mod normal am putea să creștem și
gradul de întuneric, am avea o scală valorică și pentru asta, nu?
Profesorul: Bun, am înțeles. Spune-mi odată unde vrei să ajungi,
tinere.
Studentul: Domn’ profesor, astfel vă pot demonstra ușor că
premisele dumneavoastră științifice sunt eronate.
Profesorul: Eronate? Poți să-mi explici de ce?
Studentul: Speculați premisa dualității. Dacă susțineți că există
viață și moarte, în mod logic afirmați că există un DUMNEZEU bun și un DUMNEZEU
râu. Pentru ca două lucruri să fie diametral opuse, cele două trebuie să fie
concepte finite, măsurabile. Iar știință nu poate să explice un gând, domn’
profesor. Deși folosește electricitatea și forțele magnetice, știința n-a văzut
niciuna dintre acestea, ce să mai vorbim despre înțelegerea lor în profunzime.
Ca să ne raportăm la conceptul de moarte că fiind opus conceptului de viață, ar
însemna să considerăm că moartea este ceva palpabil. Iar moartea nu este ceva
ce se opune vieții, moartea desemnează de fapt absența vieții și nimic mai
mult. Având în vedere aceste lucruri, spune-ți-mi, vă rog, domn’ profesor, îi
învățați pe studenți că se trag din maimuță?
Profesorul: Dacă te referi la procesul natural al evoluției,
atunci da, desigur.
Studentul: Ați observat vreodată evoluția cu ochii dumneavoastră
atunci?
(Profesorul a scuturat din cap că nu și pe fată i-a încolțit un
zâmbet, uimit și impresionat de concizia discursului argumentativ al
studentului său)
Studentul: Din moment ce nimeni n-a observat vreodată procesul
evoluționist în plină desfășurare, și nimeni nu poate dovedi că acest proces ar
avea un caracter continuu, de fapt dumneavoastră nu faceți altceva decât să vă
impuneți punctul de vedere. Și în acest caz, domn’ profesor, nu sunteți mai
degrabă predicator decât profesor?
(Sala a izbucnit în urale)
Studentul: Există printre noi cineva care să fie observat creierul
domnului profesor cu proprii ochi?
(Sala a fost cuprinsă imediat de hohote de râs)
Studentul: Există cineva care să fie auzit, simțit, atins sau
mirosit creierul domnului profesor?… Nu?! Se pare că nu! Și-atunci, potrivit
prescripțiilor științei empirice, demonstrabile și atât de exacte, putem
desprinde concluzia că dumneavoastră, domnule profesor, nici nu aveți, de fapt,
creier! Vă rog să-mi scuzați îndrăzneală, dar, în aceste condiții, cum puteți
să ne pretindeți să mai ascultăm măcar ceea ce ne spuneți?
(Sala a amuțit din nou. Năucit, profesorul și-a fixat studentul cu
privirea și, fără să schițeze vreun gest, a replicat moale…)
Profesorul: În cazul asta, va trebui să mergeți pe încredere, băiete.
Studentul: Întocmai, domn’ profesor! Încredere și credință!
Legătură dintre Om și DUMNEZEU este tocmai CREDINȚĂ! Asta este tot ce pune
lucrurile în mișcare.
Studentul nu era altul decât Albert Einstein.
<< Home