Predică la tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul
“Mărita tăiere
a Înaintemergătorului rânduială dumnezeiască a fost, ca şi celor din iad să
propovăduiască venirea Mântuitorului. Să se tânguiască Irodiada, care a cerut
ucidere fără de lege; că nu Legea lui Dumnezeu, nici viaţa cea vie a iubit, ci
pe cea amăgitoare şi vremelnică” (Condacul Praznicului).
Sărbătoarea de astăzi ne duce cu gândul la un eveniment sinistru din Istoria Biblică a Noului Testament şi anume uciderea Sfântului Ioan Botezătorul. Acest eveniment a avut loc în timpul regelui sau mai bine zis tetrarhului Irod Antipa care conducea Galileea şi Pereea. El era fiul regelui idumeu Irod cel Mare. După moartea lui Irod cel Mare, Ţara Sfântă a fost împărţită între fiii acestuia, astfel:
-Irod Arhelau stăpânea Idumeea, Samaria şi Iudeea;
-Irod Antipa stăpânea Galileea şi Pereea;
-Irod Filip avea stăpânire redusă şi anume: regatul de nord şi est de Marea Galileii.
Sărbătoarea de astăzi ne duce cu gândul la un eveniment sinistru din Istoria Biblică a Noului Testament şi anume uciderea Sfântului Ioan Botezătorul. Acest eveniment a avut loc în timpul regelui sau mai bine zis tetrarhului Irod Antipa care conducea Galileea şi Pereea. El era fiul regelui idumeu Irod cel Mare. După moartea lui Irod cel Mare, Ţara Sfântă a fost împărţită între fiii acestuia, astfel:
-Irod Arhelau stăpânea Idumeea, Samaria şi Iudeea;
-Irod Antipa stăpânea Galileea şi Pereea;
-Irod Filip avea stăpânire redusă şi anume: regatul de nord şi est de Marea Galileii.
Sfântul
Evanghelist Marcu relatează acest eveniment, astfel:
-“Şi a auzit regele Irod (Antipa) căci numele lui Iisus Se făcuse cunoscut şi zicea că Ioan Botezătorul s-a sculat din morţi şi de aceea se fac minuni prin el. Alţii ziceau că este Ilie şi alţii că este prooroc, ca unul dintre prooroci. Iar Irod, auzind zicea: Este Ioan căruia eu am pus să-i taie capul; el s-a sculat din morţi. Căci Irod trimiţând, l-a prins pe Ioan şi l-a legat în temniţă, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip, fratele său, pe care o luase de soţie. Căci Ioan îi zicea lui Irod: Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău. Iar Irodiada îl ura şi voia să-l omoare, dar nu putea. Căci Irod se temea de Ioan, ştiindu-l bărbat drept şi sfânt şi-l ocrotea. Şi ascultându-l, multe făcea şi cu drag îl asculta. Şi fiind o zi cu bun prilej, când Irod, de ziua sa de naştere, a făcut ospăţ mare dregătorilor lui şi căpeteniilor oştirii şi fruntaşilor din Galileea şi fiica Irodiadei intrând şi jucând, a plăcut lui Irod şi celor ce şedeau la masă cu el. Iar regele a zis fetei: Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da. Şi s-a jurat ei: Orice vei cere de la mine îţi voi da, până la jumătate din regatul meu. Şi ea, ieşind, a zis mamei sale: Ce să cer? Iar Irodiada a zis: Capul lui Ioan Botezătorul. Şi intrând îndată, cu grabă, la rege, i-a cerut zicând: Vreau să-mi dai îndată pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul. Şi regele s-a mâhnit adânc, dar pentru jurământ şi pentru cei ce şedeau cu el la masă, n-a voit s-o întristeze. Şi îndată trimiţând regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul. Şi acela, mergând, i-a tăiat capul, l-a adus pe tipsie şi l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale. Şi auzind, ucenicii lui au venit, au luat trupul lui Ioan şi l-au pus în mormânt” (MARCU 6,14-29).
-“Şi a auzit regele Irod (Antipa) căci numele lui Iisus Se făcuse cunoscut şi zicea că Ioan Botezătorul s-a sculat din morţi şi de aceea se fac minuni prin el. Alţii ziceau că este Ilie şi alţii că este prooroc, ca unul dintre prooroci. Iar Irod, auzind zicea: Este Ioan căruia eu am pus să-i taie capul; el s-a sculat din morţi. Căci Irod trimiţând, l-a prins pe Ioan şi l-a legat în temniţă, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip, fratele său, pe care o luase de soţie. Căci Ioan îi zicea lui Irod: Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău. Iar Irodiada îl ura şi voia să-l omoare, dar nu putea. Căci Irod se temea de Ioan, ştiindu-l bărbat drept şi sfânt şi-l ocrotea. Şi ascultându-l, multe făcea şi cu drag îl asculta. Şi fiind o zi cu bun prilej, când Irod, de ziua sa de naştere, a făcut ospăţ mare dregătorilor lui şi căpeteniilor oştirii şi fruntaşilor din Galileea şi fiica Irodiadei intrând şi jucând, a plăcut lui Irod şi celor ce şedeau la masă cu el. Iar regele a zis fetei: Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da. Şi s-a jurat ei: Orice vei cere de la mine îţi voi da, până la jumătate din regatul meu. Şi ea, ieşind, a zis mamei sale: Ce să cer? Iar Irodiada a zis: Capul lui Ioan Botezătorul. Şi intrând îndată, cu grabă, la rege, i-a cerut zicând: Vreau să-mi dai îndată pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul. Şi regele s-a mâhnit adânc, dar pentru jurământ şi pentru cei ce şedeau cu el la masă, n-a voit s-o întristeze. Şi îndată trimiţând regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul. Şi acela, mergând, i-a tăiat capul, l-a adus pe tipsie şi l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale. Şi auzind, ucenicii lui au venit, au luat trupul lui Ioan şi l-au pus în mormânt” (MARCU 6,14-29).
În paginile Sfintei Scripturi a Noului
Testament, fiecare Evanghelist, pe la începutul Evangheliei redă o parte din
predica Sfântului Ioan Botezătorul şi observăm la acesta că în calitatea sa de om
trimis de Dumnezeu ca să fie Înaintemergător şi Botezător al Dumnezeului-Om,
Iisus Hristos, nu se înfricoşa de faţa omului, ştiindu-l lipsit de virtute şi
viaţă fără de prihană. El mustrase pe farisei şi pe saduchei pentru făţărnicia
şi viaţa lor frivolă (uşuratică, neserioasă), pe vameşi pentru lăcomia lor, pe
ostaşi pentru cruzimea lor şi ceruse tuturor să se pocăiască (adică să se
întoarcă la Dumnezeu, nu să părăsească Biserica cum fac sectarii zilelor
noastre) şi să se pregătească pentru primirea lui Mesia Cel vestit de proorocii
Vechiului Testament. Îi mustrase şi înfruntase pe toţi şi nu s-a temut de nici
unul dintre reprezentanţii acestor categorii de oameni. El l-a înfruntat şi pe
regele Irod Antipa – tetrarhul Galileii şi Pereii pentru viaţa sa nelegiuită.
Irod călcase Legea Mozaică şi
nesocotea morala acestei Legi prin viaţa trăită în concubinaj cu Irodiada –
femeia fratelui său Filip. Pasiunea amoroasă a lui Irod Antipa a dus la
despărţirea lui de soţia sa – fiica lui Aretas – regele Arabiei, dar şi
exilarea lui Filip la Roma unde acesta trăia ca persoană particulară. Regele
Aretas va porni un război asupra sa iar Filip va unelti împotriva lui,
urmărindu-i coroana şi nădăjduind la întoarcerea Irodiadei.
Evident, păcatul lui Irod Antipa
şi al Irodiadei era mare. Este adevărat că iudeii aveau căsătoria de levirat
care prevedea că dacă un frate ţi-a murit şi nu a avut copii, celălalt trebuia
să ia în căsătorie femeia fratelui mort şi să-i facă copii, aceştia fiind
consideraţi urmaşii de drept ai fratelui decedat; dar în cazul de faţă nu putea
fi vorba despre o astfel de căsătorie din următoarele motive:
-mai întâi, pentru că Filip era în viaţă;
-în al doilea rând, pentru că Filip avea urmaşi, Irodiada fiind acum o femeie în vârstă de vreo 35 de ani, iar fiica ei – Salomeea, aproape pe jumătate.
-mai întâi, pentru că Filip era în viaţă;
-în al doilea rând, pentru că Filip avea urmaşi, Irodiada fiind acum o femeie în vârstă de vreo 35 de ani, iar fiica ei – Salomeea, aproape pe jumătate.
Legea iudaică mai fusese
nesocotită şi prin aceea că nici Filip, nici Irod Antipa nu le-au dat fostelor
soţii legiuita carte de despărţire, despre care Mântuitorul în Predica de pe
Munte, zice:
-“Cine va lăsa pe femeia sa, să-i dea carte de despărţire” (MATEI 5,31).
-“Cine va lăsa pe femeia sa, să-i dea carte de despărţire” (MATEI 5,31).
În virtutea tuturor celor
relatate, iudeii s-au scandalizat, iar Sfântul Ioan l-a apostrofat, zicându-i:
-“Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău” (MARCU 6,18).
-“Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău” (MARCU 6,18).
Aşa l-a mustrat odinioară şi
proorocul Natan pe regele David pentru păcatul săvârşit cu Batşeba – femeia
generalului Urie, pe care David l-a trimis într-o bătălie grea cu filistenii
murind de sabie – şi tot aşa Ilie mustrase pe regele Ahab şi regina Izabela
pentru uciderea nevinovatului Nabot.
Când şi unde a avut loc această
mustrare, Sfinţii Evanghelişti nu precizează. Evident, mustrarea păruse mai
grea Irodiadei, “care îl ura şi voia să-l omoare, dar nu putea” (MARCU 6,19),
în vreme ce “Irod se temea de Ioan, ştiindu-l bărbat drept şi sfânt şi-l
ocrotea. Şi ascultându-l, multe făcea şi cu drag îl asculta” (MARCU 6,20).
Irodiada voia să-l omoare, dar nu
avea cum, deoarece Ioan nu predica în Galileea unde era Irod, ci în Iudeea, iar
Iudeea era în stăpânirea procuratorului roman – Ponţiu-Pilat, iar tetrarhul şi
procuratorul roman se aflau în mare duşmănie şi se vor împăca abia în zilele
judecăţii lui Iisus la Ierusalim.
În cazul acesta se pune
întrebarea: Cum a ajuns să fie extrădat Ioan dintr-o provincie în alta?
După relatarea istoricului iudeu
Iosif Flaviu, Irod Antipa, temându-se de vreo răscoală a poporului din pricina
lui Ioan, a cerut prinderea sa. La presupusa răscoală se adaugă şi ura
Irodiadei, precum şi a cărturarilor, fariseilor şi saducheilor pe care
proorocul îi mustrase fără cruţare, fără menajamente. Trimiţând un detaşament
de soldaţi pe malul Iordanului unde propovăduia şi boteza Ioan, Irod porunci
prinderea şi arestarea sa care a avut loc noaptea, când proorocul era singur şi
fără apărare. A fost arestat şi trimis în închisoarea de la Macherus, un orăşel
situat la graniţa Pereii şi Arabiei şi cam la vreo 50 de km de Ierusalim.
Aici, întâlnirea dintre prooroc şi
tetrarh a fost de mai lungă durată şi Irod îl asculta cu drag. A avut prilejul
să se convingă de calităţile cu care proorocul a fost înzestrat de Dumnezeu şi
să vadă în el un om drept şi sfânt, dar totodată sufletul său era în mare
cumpănă: să-l cruţe sau să asculte de îndemnurile Irodiadei şi să-l ucidă?
În aceste împrejurări, Evanghelia
ne mai dezvăluie un fapt care ne arată legătura dintre Iisus şi Botezătorul
Său, fapt care are loc în prejma morţii sale. E vorba de solia proorocului
venită în Betania unde în aceste zile Se găsea Iisus şi ucenicii Săi, despre
care ne relatează Evanghelistul Matei, astfel:
-“Şi auzind Ioan, în închisoare, despre faptele lui Iisus Hristos şi trimiţând pe doi dintre ucenicii săi, au zis: Tu eşti Cel ce vine, sau să aşteptăm pe altul?” (MATEI 11,2-3).
-“Şi auzind Ioan, în închisoare, despre faptele lui Iisus Hristos şi trimiţând pe doi dintre ucenicii săi, au zis: Tu eşti Cel ce vine, sau să aşteptăm pe altul?” (MATEI 11,2-3).
Se îndoia Ioan de mesianitatea lui
Iisus, cum a fost ispitit să creadă Tertulian? Răspunsul este: Nu. A socoti că
Ioan se îndoia de mesianitatea lui Iisus e tot una cu a spune că proorocul
ajuns în temniţă, retractează întreaga sa activitate de Înaintemergător şi
Botezător al Domnului şi că nu-I recunoaşte Mântuitorului nici un merit. E corect
să conchidem că întrebarea nu a fost pusă pentru sine, ci pentru ucenicii săi,
care aveau să se încredinţeze că Iisus era Mesia Cel aşteptat şi că ei erau
datori să-L urmeze. De altfel şi răspunsul lui Iisus pledează tot spre această
înţelegere, căci Domnul le zice:
-“Mergeţi şi spuneţi lui Ioan cele ce aţi văzut şi cele ce aţi auzit: Orbii văd, şchiopii umblă, leproşii se curăţesc, surzii aud, morţii înviază şi săracilor li se binevesteşte” (LUCA 7,22).
-“Mergeţi şi spuneţi lui Ioan cele ce aţi văzut şi cele ce aţi auzit: Orbii văd, şchiopii umblă, leproşii se curăţesc, surzii aud, morţii înviază şi săracilor li se binevesteşte” (LUCA 7,22).
Răspunsul lui Iisus se aseamănă cu
una din proorociile lui Isaia care zice:
-“Ziceţi celor slabi la inimă şi la cuget: Întăriţi-vă şi nu vă temeţi. Iată Dumnezeul nostru! Cu judecată răsplăteşte şi va răsplăti; El va veni şi ne va mântui. Atunci se vor deschide ochii celor orbi şi urechile celor surzi vor auzi. Atunci va sări şchiopul ca cerbul şi limpede va fi limba gângavilor; că izvoare de apă vor curge în pustiu şi pâraie în pământ însetat” (ISAIA 35,4-6).
-“Ziceţi celor slabi la inimă şi la cuget: Întăriţi-vă şi nu vă temeţi. Iată Dumnezeul nostru! Cu judecată răsplăteşte şi va răsplăti; El va veni şi ne va mântui. Atunci se vor deschide ochii celor orbi şi urechile celor surzi vor auzi. Atunci va sări şchiopul ca cerbul şi limpede va fi limba gângavilor; că izvoare de apă vor curge în pustiu şi pâraie în pământ însetat” (ISAIA 35,4-6).
Dar dacă “Irod se temea de Ioan şi
cu drag îl asculta” (MARCU 6,20), nu tot acestea erau şi sentimentele
Irodiadei. ,,Romanca” cum i se spunea în popor”, îl ura şi voia să-l omoare. În
această operaţiune era nevoie de mult curaj, dar mai întâi de puţin vicleşug.
Neputând renunţa la pasiunea pe care Irod o avea pentru Irodiada, va renunţa la
puţina consideraţie pe care o avea pentru proorocul de care lumea vorbea cu
teamă şi cu respect. Uşuratic şi nestatornic în sentimente, crud şi
superstiţios, ,,Irod se asemăna întru toate monstrului fără de milă, Irod cel
Mare, tatăl său”. Imitându-şi stăpânii de la Roma şi poate şi pe fratele său
vitreg – prinţul fără tron – cu a cărui soţie fugise, Irod Antipa ştiuse să se
înconjoare de luxul roman, imitând felul de viaţă al romanilor.
Cu prilejul zilei de naştere –
Antipa – amfitrion (gazdă) distins, rafinat în gusturi şi pasionat vânător de
surprize, orândui cu multă măiestrie un fabulos banchet. Despre petrecerile lui
se vorbea cu admiraţie până în capitala Imperiului roman.
La acest ospăţ erau de faţă
oaspeţi de vază, dregători şi căpeteniile oştirii. Deşi Evanghelistul nu
relatează, după informaţiile istoricului iudeu Iosif Flaviu, serbările galante
ale lui Irod au avut loc în palatul de la Macherus, situat, nu departe de
Arabia lui Aretas – fostul său socru. În subteranul acestui palat se afla
închis proorocul Domnului, Ioan Botezătorul, aşteptându-şi sfârşitul.
Sus, în palatul orânduit după moda
romană, Irod petrecea după rânduiala şi fala care a ajuns şi în capitala
Imperiului. Asemenea petreceri se sfârşeau cu dansuri pe care le aveau atât
Grecia, cât şi Roma antică, iar iudeii le împrumutaseră şi ei. Fiind dansuri
păgâne, mitologice şi lipsite de elementul sacru, fireşte, iudeii riguroşi nu
erau de acord cu ele; dar nu şi asta era părerea Irodiadei, care îşi învăţase
fiica să danseze după obiceiul vremii, în anii şederii la Roma. De aceea, când
sosi vremea dansului, nu mică a fost uimirea oaspeţilor când ,,dansatoarea
princiară” îşi făcu apariţia în sala ospăţului. Salomeea nu împlinise încă
vârsta de 20 de ani şi nu era căsătorită, căci alminteri soţul ei nu i-ar fi
îngăduit să apară ca o dansatoare într-o adunare particulară. Pasională şi
răzbunătoare, Irodiada avea să fie mulţumită. Salomeea a dansat cu multă
iscusinţă. Graţiile de fată tânără şi de dansatoare frumoasă i-a încântat şi
tulburat pe oaspeţi. Aici putem face o analogie la zilele noastre. Constatăm cu
multă uimire câtă frumuseţe a pus Dumnezeu în om – creatura Sa, mai ales în
partea feminină şi cu câtă uşurinţă, această parte feminină, începând cu
adolesceţa îşi dedică această frumuseţe diavolului prin păcatul desfrâului, cum
şi Salomeea, fiica Irodiadei a procedat, susţinută de mama sa, ca şi fetele din
zilele noastre, dacă nu susţinute, cel puţin prin acceptare tacită şi
indiferenţa mamelor lor, îşi sacrifică tinereţea şi frumuseţea diavolului prin
păcatul desfrâului. Tristă constatare.
Vrăjit de pasiunea dansului şi
ameţit de băutură, tetrarhul i-a zis:
-“Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da” (MARCU 6,22).
Evanghelistul Marcu, în continuare relatează următoarele:
-“Şi s-a jurat ei: Orice vei cere de la mine îţi voi da, până la jumătate din regatul meu” (MARCU 6,23).
-“Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da” (MARCU 6,22).
Evanghelistul Marcu, în continuare relatează următoarele:
-“Şi s-a jurat ei: Orice vei cere de la mine îţi voi da, până la jumătate din regatul meu” (MARCU 6,23).
Din păcate, Salomeea nu avea nici
o dorinţă. Este adevărat şi faptul că fiind prinţesă, nu ducea lipsă de nimic,
de aceea, părăsind sala de ospăţ, se grăbi să-şi întrebe mama. Cu simplitatea
naivă a fiicei, mama îşi asigură liniştea desfrâului. Ceasul răzbunării a sosit
şi în ura ei împotriva Botezătorului, Irodiada îi dă sinistrul sfat, zicându-i:
-“(Cere) capul lui Ioan Botezătorul” (MARCU 6,24).
-“(Cere) capul lui Ioan Botezătorul” (MARCU 6,24).
Fără îndoială, cererea mamei a
pus-o pe gânduri pe tânăra dansatoare şi nu a înţeles de ce mama ei poartă în
suflet atâta ură împotriva unui om atât de paşnic cum era cel închis. Totuşi,
cu sânge rece, Salomeea respectă dorinţa mamei sale, şi intrând îndată, cu
grabă, la rege, i-a cerut zicând:
-,,Vreau să-mi dai îndată, pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul” (MARCU 6,25).
-,,Vreau să-mi dai îndată, pe tipsie, capul lui Ioan Botezătorul” (MARCU 6,25).
Cererea era nu numai crudă, ci cu
totul neaşteptată, căci tetrarhul a rămas uimit şi s-a întristat în adâncul
inimii pentru că, de bine, de rău, Irod îl socotea pe Ioan ,,…bărbat drept şi
sfânt şi-l ocrotea. Şi ascultându-l multe făcea şi cu drag îl asculta” (MARCU
6,20). Mintea îi era ameţită de băutură şi nu mai avea puterea de a judeca
raţional ca să înţeleagă că cererea fetei era o dorinţă crudă şi nesăbuită.
Plin de orgoliu şi stăpânit de pasiunea pentru mama fetei, Irod satisface
dorinţa fiicei şi ,,…trimiţând regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul”
(MARCU 6,27). Două mari păcate l-au împins pe Irod Antipa la această oribilă
crimă:
-beţia;
-desfrâul concretizat în pasiunea pentru Irodiada.
-beţia;
-desfrâul concretizat în pasiunea pentru Irodiada.
Cererea fetei se tramsformă în
realitate, căci paznicul ,,mergând, i-a tăiat capul în temniţă, l-a adus pe
tipsie şi l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale” (MARCU 6,28).
Ce dureros se încheie un ospăţ la
care un om îşi sărbătoreşte ziua de naştere prin uciderea altui om! E drept,
Irod Antipa ar fi putut refuza dorinţa Salomeei sau ar fi putut altfel
îndeplini făgăduinţa lui, căci poţi dărui omului lucruri omeneşti, dar nu viaţa.
Viclenia reginei cu coroana furată s-a dovedit mai tare decât voinţa şi mintea
tetrarhului şi dacă dansul Salomeei a fost prima surpriză, capul proorocului a
fost a doua şi aceasta din urmă avea să încheie atât de tragic sinistrul ospăţ.
Menirea celui ce pregătea calea Domnului a încetat, glasul celui ce strigase în
pustiu s-a stins şi omul devenind martir prin viclenia Irodiadei a brăzdat
lumii cărări adânci de lumini călăuzitoare spre împărăţia lui Dumnezeu. În
locul său păşea Mântuitorul lumii Cel aşteptat – Iisus Hristos.
Sfântul Evanghelist Marcu îşi
încheie relatarea cu cuvintele:
-,,Şi auzind, ucenicii lui au venit, au luat trupul lui Ioan şi l-au pus în mormânt” (MARCU 6,29).
-,,Şi auzind, ucenicii lui au venit, au luat trupul lui Ioan şi l-au pus în mormânt” (MARCU 6,29).
Unde a fost înmormântat trupul lui
Ioan Botezătorul, Evanghelia nu ne spune. După o tradiţie creştină de care
aminteşte şi Fericitul Ieronim, trupul lui a fost înmormântat aproape de
Samaria, care nu era sub stăpânirea lui Irod Antipa. Mormântul său se vede şi
astăzi.
Despre capul tăiat al proorocului,
o altă tradiţie ne spune lucruri care scot în evidenţă sufletul de femeie
ucigaşă pe care l-a avut sinistra regină. Atunci când fata a dat capul tăiat în
mâinile mamei sale, Ioan şi-a deschis gura şi a mustrat-o încă o dată pe
desfrânata Irodiada. Înspăimântată şi înnebunită de mânie, ea a luat un ac cu
care a ciuruit ochii şi limba proorocului care continuase s-o mustre şi după
moarte.
Urmările monstruoasei crime nu se
opresc la gestul de sălbatică batjocorire din partea Irodiadei. Lui Irod, crima
i-a generat mustrări de conştiinţă puţin obişnuite. Ca şi saducheii care nu au
crezut în învierea morţilor ,,…a auzit regele Irod, căci numele lui Iisus se
făcuse cunoscut şi zicea că Ioan Botezătorul s-a sculat din morţi şi de aceea
se fac minuni prin el” (MARCU 6,14).
În urma atrocităţilor săvârşite de
către Irod şi sinistra lui concubină care au culminat cu tăierea capului
Înaintemergătorului şi Botezătorul Domnului – Ioan, pronia divină nu putea lăsa
ca aceştia să aibă bătrâneţe fericite, căci Psalmistul David zice:
-,,Moartea păcătoşilor este cumplită şi cei ce-l urăsc pe cel drept vor greşi” (PSALM 33,20).
-,,Moartea păcătoşilor este cumplită şi cei ce-l urăsc pe cel drept vor greşi” (PSALM 33,20).
În anul 36, Aretas, fostul său
socru, porneşte război împotriva lui Irod Antipa şi-i distruge armata. Pierzând
lupta, Iosif Flaviu va scrie în istoriile sale despre poporul evreu că: ,,la
evrei era părerea că oştirea lui Irod a fost distrusă prin dreapta pedeapsă a
lui Dumnezeu pentru că a ucis un bărbat sfânt ca Ioan Botezătorul”, mai bine
zis se împlineşte proorocia lui David de la PSALMUL 33,20.
De altfel, Irod nu s-a mai bucurat
nici de sprijinul împăratului de la Roma. Caius Caligula – zis cizmuliţă, îl
înlocuieşte cu Irod Agripa I. Irodiada nu poate renunţa la vechiul ei vis de a
fi regină şi unelteşte împotriva fratelui ei şi se deplasează la Roma pentru a
obţine favoruri de la Caligula. Dar nici Agripa I nu doarme şi şi-a plătit
scump tronul de rege. Acesta l-a pârât pe Irod Antipa împăratului că împreună
cu Artaban – regele parţilor au uneltit împotriva împăratului căutând să
înarmeze 70 000 de ostaşi în ascuns. În faţa împăratului, Irod Antipa a
recunoscut tot ceea ce a pus la cale, iar Caligula îl declară vinovat şi-l
pedepsi cu exil la Lugdun (Lionul francez de azi).
Din consideraţie pentru Agripa,
Irodiada a scăpat fără a fi acuzată şi fără să i se confişte averea personală,
dar ea nu acceptă graţia Romei şi îşi urmă concubinul în exil la Lugdun unde
şi-au sfârşit viaţa necunoscuţi şi săraci sub povara unor dureroase amintiri
legate de anii domniei şi de monstruoasa crimă.
Salomeea s-a căsătorit cu Filip,
fratele bunicului ei după mamă. Acesta om în vârstă era tetrarhul Ituriei şi
Trahonitidei (LUCA 3,1). Căsătoria a fost de scurtă durată, legată de interese
politice, pusă la cale de orgolioasa şi ambiţioasa Irodiada, care nădăjduia că
astfel va pune stăpânire pe posesiunile ginerelui al cărui regat era vecin cu
al ei. Lucrurile n-au ieşit aşa cum socotise Irodiada, căci tetrarhul murind,
Ituria şi Trahonitida au fost alipite Siriei, iar Salomeea se recăsătoreşte cu
Aristobul, un văr al ei, ajuns rege al Armeniei cu ajutorul crudului împărat
Nero. Dansatoarea, care primise capul unui om pentru un dans, drept răsplată a
avut un sfârşit pe măsura faptei. Când a trecut pe un lac îngheţat, gheaţa s-a
rupt şi ea a căzut în apă până la gât, astfel, capul ei, prins între doi gheţari,
a fost aruncat departe de corp, aşa că ea a pierit, într-un chip asemănător
Sfântului Ioan Botezătorul, numai că ea pierzându-şi capul şi-a pierdut şi
sfinţenia, câştigând chinurile veşnice ale iadului.
Din cele relatate până acum reiese
motivul omenesc pentru care i s-a tăiat capul Sfântului Ioan Botezătorul.
În afară de motivul omenesc,
există şi un motiv dumnezeiesc pe care îl aflăm din Condacul Praznicului şi
anume acela că mărita tăiere a Înaintemergătorului rânduială dumnezeiască a
fost ca şi celor din iad să le propovăduiască venirea Mântuitorului. Ce reiese
de aici? Deşi Ioan Botezătorul a fost un ales al lui Dumnezeu, după moarte
sufletul său s-a dus în iad, deoarece raiul a fost închis în urma păcatului
strămoşesc şi deschis la moartea pe cruce a Mântuitorului. De la căderea în
păcat a lui Adam şi Eva până la moartea Mântuitorului, toate sufletele, atât a
drepţilor cât şi a păcătoşilor au fost trimise în iad. Dacă tăierea capului
Sfântului Ioan Botezătorul a avut loc înainte de Patimile Domnului şi sufletul
său a fost trimis în iad, dar rânduiala dumnezeiască prevedea că dacă el a fost
Înaintemergător al Domnului pe pământ, să fie şi în iad tot Înaintemergător,
căci Domnul la moartea Sa pe Cruce Se va coborî şi în iad. Aşa cum pământenilor
li s-a vestit venirea Împărăţiei cerurilor prin Iisus Hristos, aşa trebuiau să
fie înştiinţaţi şi cei din iad. Despre acest adevăr, Mântuitorul zice:
-,,Adevărat zic vouă: Nu s-a ridicat între cei născuţi din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuşi cel mai mic în împărăţia cerurilor este mai mare decât el” (MATEI 11,11).
-,,Adevărat zic vouă: Nu s-a ridicat între cei născuţi din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuşi cel mai mic în împărăţia cerurilor este mai mare decât el” (MATEI 11,11).
Din aceste cuvinte reiese clar că
Ioan este corolarul (consecinţa unui fapt) şi încheierea Vechiului Testament,
cel ce anunţă şi pregăteşte împărăţia cerurilor, dar nu el o şi începe; el
continuă să rămână puntea de tranziţie între ceea ce a fost şi ceea ce va fi;
de aici rezultă că ultimul de sub Har este mai mare decât primul de sub Lege.
În altă ordine de idei, tâlharul de pe cruce ce a fost răstignit de-a dreapta
Mântuitorului este primul care intră în rai, înaintea lui Ioan Botezătorul,
căci Domnul l-a încredinţat de aceasta, zicându-i:
-,,Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai” (LUCA 23,43).
-,,Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai” (LUCA 23,43).
Ca Dumnezeu Adevărat, Hristos le-a
ştiut pe toate acestea dinainte.
În ceea ce priveşte sărbătoarea de
azi, putem desprinde şi multe învăţături religios-morale.
Irod Antipa ca
şi tatăl său, pentru că nu sare aşchia departe de trunchi, a fost un om plin de
vicii. Săvârşea mereu multe păcate. Ceea ce l-a determinat să suprime viaţa Sfântului
Ioan Botezătorul, a fost păcatul preacurviei, trăind în concubinaj cu soţia
fratelui său Filip, dar acest concubinaj nu era unul oarecare, ci era
concubinaj într-o stare agravantă, care datorită rudeniei apropiate dintre el
şi concubina care îi era şi cumnată, se numea incest. Incestul constă în
legături trupeşti între grade apropiate de rudenie de sânge şi duhovnicească.
Iată că păcatul incestului
generează un alt păcat mai mare, strigător la cer cum îl califică Dumnezeu
(FACERE 4,10) şi anume crima sau omuciderea.
Crima sau
omuciderea înseamnă nimicirea vieţii aproapelui cu intenţie şi pe nedrept,
indiferent în ce stare de dezvoltare s-ar afla ea şi de mijloacele
întrebuinţate. Acesta-i omorul intenţionat şi direct.
Mai există şi
omucidere neintenţionată sau indirectă. Aici lipseşte intenţia de a distruge
viaţa aproapelui şi nici nu se întrebuinţează mijloace care prin natura lor
provoacă moartea. Astfel de omucidere este de exemplu:
-accidentul rutier;
-moartea unui bolnav pe masa de operaţie care nu rezistă tratamentului, etc.
-accidentul rutier;
-moartea unui bolnav pe masa de operaţie care nu rezistă tratamentului, etc.
Ucidere, omor
sau crimă este considerată şi istovirea aproapelui prin muncă peste puterile
fizice şi astfel îi grăbeşte moartea. Un astfel de exemplu în această privinţă
este lăsarea omului să moară de foame, fie că nu i se dă hrana de care are
nevoie, fie că nu i se dă posibilitatea să şi-o câştige.
De asemenea şi
avortul este crimă pentru că omul din momentul zămislirii sale are dreptul la
viaţă şi nimeni nu-i îndreptăţit să-i răpească acest drept pentru nici un motiv.
Să ne ferim de
toate aceste păcate care macină trupul şi sufletul şi să sporim în post şi
rugăciune mai ales în această zi de doliu creştin pe care îl ţine Sfânta
Biserică în cinstea Sfântului Ioan Botezătorul. Amin.
BIBLIOGRAFIE:
1. BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române; Bucureşti;
2. NOUL TESTAMENT – versiune revizuită, redactată şi comentată de Bartolomeu Anania, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului; Editura Institutului Biblic…; Bucureşti 1992;
3. CEASLOV, Editura Institutului Biblic…;
4. COPĂCEANU, Emanuel – FIUL LUI DUMNEZEU; Editura ALL Bucureşti;
5. MIHOC, Pr. prof. Dr. Vasile – STUDIUL NOULUI TESTAMENT ŞI EXEGEZĂ BIBLICĂ – curs predat la Institutul Teologic Universitar Ortodox Român Cluj-Napoca în anul universitar 1990-1991;
6. MLADIN, Mitropolit Dr. Nicolae; BUCEVSCHI, Diacon prof. Dr. Orest; PAVEL Prof. Dr. Constantin; ZĂGREAN Diacon prof. Dr. Ioan – TEOLOGIE MORALĂ ORTODOXĂ – pentru Institutele Teeologice, vol. II; Editura Institutului Biblbic…; Bucureşti 1980.
1. BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române; Bucureşti;
2. NOUL TESTAMENT – versiune revizuită, redactată şi comentată de Bartolomeu Anania, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului; Editura Institutului Biblic…; Bucureşti 1992;
3. CEASLOV, Editura Institutului Biblic…;
4. COPĂCEANU, Emanuel – FIUL LUI DUMNEZEU; Editura ALL Bucureşti;
5. MIHOC, Pr. prof. Dr. Vasile – STUDIUL NOULUI TESTAMENT ŞI EXEGEZĂ BIBLICĂ – curs predat la Institutul Teologic Universitar Ortodox Român Cluj-Napoca în anul universitar 1990-1991;
6. MLADIN, Mitropolit Dr. Nicolae; BUCEVSCHI, Diacon prof. Dr. Orest; PAVEL Prof. Dr. Constantin; ZĂGREAN Diacon prof. Dr. Ioan – TEOLOGIE MORALĂ ORTODOXĂ – pentru Institutele Teeologice, vol. II; Editura Institutului Biblbic…; Bucureşti 1980.
de Preot
Prof. Gheorghe-Radu Sălăgian
<< Home