Cuvânt pastoral la praznicul Nașterii Domnului, 2019
Iisus Hristos – Iubirea întrupată
† C i p r i a n
prin
harul lui Dumnezeu
Arhiepiscop
al Buzăului și Vrancei
Cinstitului
nostru cler, cinului monahal
și
dreptcredincioșilor creștini din Eparhia noastră,
har și
pace de la Dumnezeu, iar de la noi, părintească binecuvântare!
Preacuvioși
și Preacucernici Părinți,
Iubiți
frați și surori în Domnul,
Nașterea unui prunc a constituit dintotdeauna
prilej de bucurie pentru orice familie omenească, indiferent de apartenența
etnică, de credința, cultura și starea socială ale acesteia. Cu atât mai mult,
pentru o familie de creștini, întemeiată pe valorile credinței în Mântuitorul
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, Care a binecuvântat unirea firească
dintre bărbat și femeie, la Nunta din Cana Galileii (cf. Ioan 2, 1-11), și a
prețuit copiii, afirmând că „Împărăția
lui Dumnezeu este a unora ca aceștia” (cf. Luca 18, 16), adică a
celor nevinovați și curați cu inima. Iar „bucuria
că s-a născut om în lume” (cf. Ioan 16, 21), trăită cu intensitate de
mamă, dar și de ceilalți membri ai familiei, este actualizată, an de an, pe
parcursul așa-numitei zile aniversare, când sărbătoritul este înconjurat cu
afecțiune de părinți, frați, surori, rude și prieteni, care-i urează zile
îndelungate și-i oferă daruri potrivite vârstei sale. Însă o astfel de bucurie,
proprie oricărei familii de pe pământ – fie și una regală sau împărătească – nu
depășește, totuși, hotarele unei comunități umane, mai mici sau mai mari.
Singura naștere sărbătorită la scară
planetară, de miliarde de oameni, însemnați cu Numele
mai presus de orice nume (cf. Filipeni 2, 9) al Sărbătoritului, este
Nașterea Domnului Iisus Hristos, evenimentul cel mai important din istoria
umanității, petrecut în urmă cu 2019 ani, în Betleemul Iudeii din Orientul
Apropiat. N-a fost vorba, atunci, de venirea pe lume a vreunui prinț pământesc,
ci de nașterea după trup a Împăratului cerurilor Însuși, adică a Fiului lui Dumnezeu Cel Unul-Născut (cf.
Ioan 3, 16), mai înainte de toți vecii,
din Tată fără de mamă, iar în timp, născut din mamă fără de tată[1],
prin lucrarea Sfântului Duh, cea de-a treia Persoană a Sfintei Treimi. În
momentul în care Sfânta Fecioară Maria a rostit, în duh de smerenie și
ascultare, faimoasele cuvinte: „Fie mie
după cuvântul tău!” (Luca 1, 38), puterea Celui Preaînalt a umbrit
neprihănitul ei pântece, făcându-l să zămislească, în chip mai presus de fire,
pe Dumnezeu-Omul, adică pe Iisus Hristos, Mântuitorul
lumii (cf. I Ioan 4, 14). Atunci s-a descoperit taina cea din veac ascunsă și de îngeri
neștiută (cf. Romani 16, 25; Coloseni 1, 26), petrecându-se singurul lucru nou sub soare (Sfântul
Ioan Damaschin), și anume întruparea sau înomenirea Logosului sau Cuvântului
lui Dumnezeu (cf. Ioan 1, 14), actul suprem al chenozei sau deșertării lui
Dumnezeu de strălucirea slavei Sale dumnezeiești (cf. Filipeni 2, 7-8), care ne
descoperă smerenia profundă și iubirea infinită a Creatorului față de zidirea
mâinilor Sale, omul.
Grație atributelor Sale divine, Dumnezeu Cel
veșnic viu și atotputernic a știut mai dinainte că omul pe care dorea să-l
creeze din pământul încă necreat, bucurându-se de libertate, va opta, la un
moment dat – desigur, și cu „contribuția” vicleanului diavol – pentru o
viețuire în afara comuniunii dumnezeiești, ceea ce echivala cu moartea sa
spirituală. Cu toate acestea, Dumnezeu-Tatăl n-a renunțat nici o clipă la
planul Său veșnic de a crea lumea văzută și pe regele acesteia, omul, pentru
că, tot în veșnicie, hotărâse întruparea Fiului Său în creație; toate urmau să se facă prin El și pentru
El (cf. Coloseni 1, 16), iar aceasta se datora faptului că, dintre
cele trei Persoane ale Sfintei Treimi, doar Fiul avea menirea de a îndumnezei
firea omenească, prin unirea acesteia cu firea Sa dumnezeiască, într-o singură
Persoană divino-umană. Chiar și în condițiile în care protopărinții Adam și Eva
nu ar fi căzut în păcatul neascultării, ci ar fi înaintat duhovnicește spre
asemănarea cu Dumnezeu, Fiul S-ar fi întrupat oricum, fiindcă desăvârșirea sau
îndumnezeirea omului era misiunea Sa expresă, din veci hotărâtă în Sfatul Preasfintei Treimi (cf.
Efeseni 3, 11), iar aceasta se explică prin faptul că, în ființa omului creat după chipul lui Dumnezeu (cf.
Facerea 1, 27), fusese imprimat chiar chipul Fiului întrupat (cf. II Corinteni
4, 4; Coloseni 1, 15), adevăr subliniat de Sfântul Irineu al Lyonului, care
spune: „Hristos cel istoric a fost
prototipul pe care l-a avut în minte Dumnezeu, când a creat pe primul om.
Hristos era omul deplin și desăvârșit, Care avea să se arate pe pământ […]. Prin urmare, Adam a fost creat după
modelul Cuvântului, Care avea să asume, în timp, ca Hristos, firea omenească și
să se arate om desăvârșit pe pământ”[2].
Dreptslăvitori
creștini,
Motivul sau mobilul creației văzute și
nevăzute și, implicit, al întrupării Fiului lui Dumnezeu pe pământ a fost
iubirea Preasfintei Treimi, iubire care este rațiunea de a fi a lui Dumnezeu
Cel unic în ființă și întreit în ipostasuri. Și, „pentru
că Dumnezeu este iubire” (I Ioan 4, 8), tot ceea ce a creat El este
rodul iubirii dintre cele trei Persoane dumnezeiești, Tatăl, Fiul și Duhul
Sfânt, iar această iubire s-a manifestat în multe feluri de-a lungul existenței
umane. Astfel, din iubire a adus Dumnezeu dintru neființă la ființă întreaga
zidire, cu singură voia Sa și prin Cuvântul Său. Din iubire l-a făcut pe om
după chipul Său, conferindu-i acestuia calitatea de „partener
de dialog al lui Dumnezeu. […] Iar
iubirea lui Dumnezeu nu poate uita pe cel care a intrat o dată în dialog cu El”[3].
Din iubire, atunci când omul a căzut și a pierdut raiul cel dintâi, Ziditorul
i-a dat nădejdea unui Răscumpărător, întărită prin făgăduință
dumnezeiască (cf. Facerea 3, 15); apoi i-a purtat de grijă, ca să nu
se piardă cu totul, de la tunicile din
piele cu care i-a îmbrăcat pe Adam și Eva (cf. Facerea 3, 21), până
la salvarea lui Noe și a familiei sale din mijlocul unui neam desfrânat și
păcătos, sortit pieirii (cf. Facerea 7, 1). Din iubire i-a chemat Dumnezeu pe
patriarhii cei din vechime și a ridicat din ei un popor ales, pe care l-a îngrădit
cu legământ săpat pe lespezi de piatră (cf.
II Corinteni 3, 7), în sunet de
trâmbiță și fumegare de munte (cf. Ieșirea 19, 16). Secole de-a
rândul, nenumărați oameni cu inimă curată și cu frică de Dumnezeu, judecători,
regi, preoți și prooroci, răspunzând chemării divine de a lumina și călăuzi
poporul ales spre momentul sfânt al venirii lui Mesia
cel mult dorit, s-au străduit să mențină aprinsă, în conștiința oamenilor,
flacăra credinței și nădejdii în pronia divină, știind că Dumnezeu este nemincinos în făgăduințele Sale.
Și, tot din iubire, a vegheat Dumnezeu la creșterea acelei preafrumoase mlădițe
din neam împărătesc și preoțesc, Preacurata Fecioară Maria, cea care a știut să
răspundă cu „Fie” la chemarea iubirii dumnezeiești. Iar așteptarea fiilor făgăduinței (cf. Galateni 4,
28) a fost spre mângâierea și bucuria tuturor, căci, la „plinirea vremii” (Galateni 4, 4), în cetatea lui David, li S-a născut
Mântuitor (cf. Luca 2, 11) și, astfel, întreg neamul omenesc a putut
vedea Iubirea Însăși întrupată, pe Domnul nostru Iisus Hristos, a Cărui Naștere
o prăznuim cu strălucire, astăzi.
Întrupându-Se, deci, Fiul lui Dumnezeu și
petrecând printre oameni, odată cu împărtășirea cuvintelor
vieții celei veșnice (cf. Ioan 6, 68), a răspândit pretutindeni, în
jurul Său, iubirea Sa veșnică cu care
ne-a iubit (cf. Ieremia 31, 3). Din iubire și compasiune față de
poporul Său, a vindecat leproși, orbi, surzi, slăbănogi, șchiopi și pe atâția
alți neputincioși, restaurându-le sănătatea trupească și sufletească. Din
iubire, a izgonit, prin puterea cuvântului Său, duhurile răutății care-i
chinuiau pe urmașii vechiului Adam. Din iubire, i-a înviat pe fiul văduvei din
Nain, pe fiica lui Iair și pe prietenul Său, Lazăr, arătând că El este Domnul vieții și Învierea
tuturor oamenilor (cf.
Ioan 11, 25). Și, tot din iubire, a căutat să-i adune pe toți la Sine, așa cum adună cloșca puii săi sub aripi (cf.
Matei 23, 37), fără a le suprima voința, chiar și atunci când aceasta îi mâna
pe unii oameni să răspundă cu ură iubirii Sale jertfelnice. Apoi, din iubirea până la sfârșit pentru ai Săi, cei din
lume (cf. Ioan 13, 1), S-a lăsat prins, judecat, calomniat și osândit
la moarte. El, Împărțitorul dreptății și Dreptatea Însăși, de bunăvoie, S-a
lăsat răstignit pe cruce, fiind numărat
cu cei făcători de rele (cf. Isaia 53, 12). Din iubire, Dătătorul de
viață S-a lăsat omorât cu Trupul și pus în mormânt, în timp ce sufletul Său
omenesc, unit cu dumnezeirea, a coborât în întunericul iadului, pentru a le
dărui și celor din veac adormiți, cu nădejdea vederii lui Mesia, raza luminii
și iubirii Sale dumnezeiești. Și, înviind din mormânt ca un Atotputernic, timp
de patruzeci de zile, S-a arătat cu Trupul Său transfigurat femeilor mironosițe
și ucenicilor temători, insuflându-le curaj și trimițându-i să propovăduiască
Evanghelia Împărăției la toată făptura (cf. Marcu 16, 15), după care S-a înălțat la ceruri și a șezut de-a dreapta
lui Dumnezeu-Tatăl (cf. Marcu 16, 19; I Timotei 3, 16). Din iubire,
după așezarea umanității Sale îndumnezeite în iubirea Preasfintei Treimi,
Domnul Hristos Cel răstignit și înviat nu ne-a lăsat orfani, ci ne-a trimis un
alt Mângâietor (cf. Ioan 14,
16), pe Duhul Adevărului, Care din
Tatăl purcede (cf. Ioan 15, 26), ca să ne păzească de uneltirile șarpelui celui de demult (cf.
Apocalipsă 12, 9) pe noi cei care, prin nașterea
din apă și din Duh (cf. Ioan 3, 5), constituim Biserica cea vie sau Trupul tainic al lui Hristos (cf.
Efeseni 5, 23).
Putem spune, așadar, că plenitudinea iubirii
divine s-a arătat în două momente cruciale din viața omenirii: nașterea
Mântuitorului Iisus Hristos în ieslea Betleemului și moartea Sa jertfelnică pe
Crucea Golgotei; cel dintâi a însemnat întruparea
iubirii smerite în veșmântul naturii umane, când Fiul lui
Dumnezeu, coborând pe o scară de argint,
S-a făcut și Fiul Omului (cf. Matei 12, 8; Ioan 3, 14), iar cel de-al doilea
moment a fost triumful iubirii
răstignite asupra urii diavolești, prin ascultarea desăvârșită a
Domnului Hristos față de Dumnezeu-Tatăl, care a culminat cu jertfirea de
bunăvoie a propriei Sale vieți, pentru ștergerea păcatului neascultării lui
Adam și izbăvirea oamenilor din robia morții și a iadului. „Întru aceasta s-a arătat dragostea lui Dumnezeu
către noi – spune Apostolul iubirii, Sfântul Evanghelist Ioan – că pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a trimis
Dumnezeu în lume, ca prin El viață să avem” (I Ioan 4, 9), și nu
oricum, ci din belșug (cf.
Ioan 10, 10), înțelegând prin aceasta viața
veșnică (cf. Ioan 3, 16).
Iubiții
mei fii sufletești,
Din cercetarea Sfintelor Evanghelii, vedem că
Mântuitorul Iisus Hristos S-a definit pe Sine în multe feluri, zicând: Eu sunt Ușa (Ioan 10, 9); Eu sunt Păstorul cel bun (Ioan 10,
14); Eu sunt Lumina lumii (Ioan
8, 12); Eu sunt Calea, Adevărul și
Viața (Ioan 14, 6); Eu sunt
vița cea adevărată (Ioan 15, 5); Eu
sunt Pâinea vieții (Ioan 6, 48); Eu
sunt Învierea și viața (Ioan 11, 25). Totuși, niciodată nu S-a
recomandat prin cuvintele: Eu sunt
Iubirea. El, Care, „din dor
nesfârșit după oameni […], S-a
făcut cu adevărat însuși cel iubit (dorit)”[4],
adică om; El, Care, din iubire, Și-a
ascuns slava Sa dumnezeiască sub chipul
smerit al robului (cf. Filipeni 2, 7); El, Care i-a învățat pe oameni
că adevărata iubire este cea care-i cuprinde și pe vrăjmași (cf. Matei 5, 44),
nu S-a prezentat niciodată ca fiind Iubirea Însăși, dar puterea iubirii Sale
dumnezeiești a fost simțită și trăită de toți cei ce-I ascultau cuvântul sau
erau tămăduiți de boli și neputințe. Iubirea, tocmai din aceasta se cunoaște că
este iubire, din faptul că nu este declarativă, ci împărtășită. Ea iradiază
fără putință de tăgadă și se dăruiește necondiționat, fără să oblige pe cel ce
o primește, căci „iubirea –
spune Părintele Stăniloae – este
înrudirea omului cu Dumnezeu […] și
în ea se arată plenitudinea existenței”[5].
Ori de câte ori vorbea despre iubire, din smerenie, Domnul Hristos Se raporta
la Părintele ceresc, precizând că, cel
ce păzește poruncile Sale, acela Îl iubește cu adevărat și, drept urmare, va fi
iubit de Dumnezeu-Tatăl (cf. Ioan 14, 21), dată fiind unitatea de ființă dintre Tatăl și Fiul (cf.
Ioan 10, 30). Și, totuși, după ce le-a oferit ucenicilor exemplul concret al
smereniei Sale profunde, spălându-le picioarele, la Cina cea de Taină, când
le-a vorbit despre iminența pătimirilor pe care urma să Și le asume până la
capăt, Mântuitorul a afirmat că „mai
mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să și-l pună pentru
prietenii săi” (Ioan 15, 13). Cu alte cuvinte, Cel ce este iubire îi încredința pe
ucenicii Săi și, prin ei, pe noi toți, de iubirea Sa totală față de ei,
confirmată prin jertfirea vieții proprii, pentru salvarea celor iubiți de El.
Având, acum, înaintea ochilor sufletești atâta nor de mărturii (cf. Evrei 12,
1) ale iubirii Ziditorului, revărsată cu bunăvoință asupra noastră, se cuvine
să ne întrebăm: care a fost, de-a lungul timpului, și care este, astăzi,
răspunsul oamenilor la iubirea lui Dumnezeu? Din nefericire, trebuie să
recunoaștem că numărul celor ce au răspuns negativ, cu o atitudine de
răzvrătire, ostilitate, dușmănie sau indiferență, a fost mult mai mare decât al
celor recunoscători și receptivi la bunătatea și iubirea divină. Fiul și
Cuvântul lui Dumnezeu „întru ale Sale a
venit, dar ai Săi nu L-au primit” (Ioan 1, 11), ba chiar L-au
batjocorit, torturat și osândit la moarte. Însă, „celor
câți L-au primit, care cred în Numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai
lui Dumnezeu” (Ioan 1, 12). Iar aceasta s-a datorat, fără îndoială,
și lucrării spirituale a fiilor ascultării, care L-au slujit cu fidelitate și
devotament pe Dumnezeu, atât în perioada vechi-testamentară, cât mai ales în
cea a Noului Legământ. Astfel, au răspuns, cu iubire și dăruire totală,
patriarhii, drepții și prorocii, prin disponibilitatea pe care au manifestat-o
față de împlinirea voii dumnezeiești. A răspuns, mai înainte decât toți și în
numele întregului neam omenesc, Preacurata Fecioară Maria, când a acceptat să
fie Născătoare de Dumnezeu. La nașterea Domnului Hristos, întreaga creație,
tresăltând de bucurie, a răspuns iubirii lui Dumnezeu, într-o manieră
specifică: îngerii au adus cântarea;
cerurile, steaua; păstorii, minunea; pământul, peștera; pustiul, ieslea[6],
iar magii, darurile de aur, smirnă și
tămâie (cf. Marcu 2, 11). Au răspuns, apoi, la iubirea lui Dumnezeu,
Sfântul Ioan Botezătorul, cel care a pregătit calea Domnului în sufletele
oamenilor, recomandându-L ca fiind „Mielul
lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii” (Ioan 1, 29); de asemenea,
dumnezeieștii Apostoli, prin mărturisirea până la marginile pământului a Celui
pe Care Îl văzuseră înviat (cf.
Marcu 16, 14), fără a ține seama de primejdii, precum și femeile mironosițe,
prin curajul și determinarea de a fi alături de Iubirea întrupată, atât pe
parcursul vieții, cât și în momentul morții Învățătorului lor pe crucea
Golgotei și, mai ales, după Învierea Sa din morți. Au răspuns iubirii
dumnezeiești dreptcredincioșii creștini care, încă din primele veacuri, și-au
vărsat sângele, prin mucenicie, pentru Fiul lui Dumnezeu întrupat, răstignit,
înviat și înălțat la ceruri, înfruntând ura persecutorilor cu demnitate și
iubire curată, chiar dacă s-au făcut „priveliște
lumii și îngerilor și oamenilor” (cf. I Corinteni 4, 9). Însă vremea
martirilor nu este chiar atât de îndepărtată de fiecare dintre noi. Căci, iată,
doar câteva decenii ne despart de vremea când, în țara noastră, creștinii
adevărați sufereau groaznic și mureau martiric, în temnițele comuniste, pentru
dragostea lui Hristos. Iar în zilele
acestea mai de pe urmă (cf. Evrei 1, 2), poate chiar în clipele în
care ascultați acest cuvânt pastoral despre Iubirea lui Dumnezeu întrupată, pentru noi și a noastră mântuire,
nenumărați frați creștini suferă prigoană în Orientul Apropiat și Mijlociu,
mărturisindu-L pe Hristos cu prețul vieții. Dar câți alți creștini nu au ales,
de-a lungul veacurilor, în mod liber și conștient asumată, mucenicia călugăriei
sau crucea căsătoriei, trăindu-și viața în duhul autentic al Evangheliei lui
Hristos, având în centru porunca cea nouă a iubirii: „Să
vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți
unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă
veți avea dragoste unii față de alții” (Ioan 13, 34-35). Și câți
alții nu vor continua, până la cea de-a doua venire a Împăratului Hristos, să
răspundă, cu un hotărât „Fie”, chemării dragostei divine!
Iubiți
credincioși și credincioase,
Și frățiile voastre vă numărați printre
aceștia. Dacă sunteți, astăzi, în sfântul lăcaș, bucurându-vă de Nașterea lui
Hristos, ați început deja să răspundeți iubirii lui Dumnezeu și să vă
împărtășiți de roadele ei. Rămâneți în iubirea Pruncului dumnezeiesc!
Deschideți-vă sufletele și lăsați-L să prindă chip tot mai mult în voi!
Bucurați-vă, în această zi de sfântă prăznuire, asemenea păstorilor și magilor
de la Răsărit și nu vă tulburați cu gânduri egoiste, ca Irod cel cumplit!
Cântați, împreună cu îngerii, imne de slavă Iubirii întrupate și nu vă
închideți porțile inimilor, ca oarecând locuitorii Betleemului, care nu mai aveau loc de găzduire pentru
Sfânta Fecioară și Dreptul Iosif (cf. Luca 2, 7). Luați pildă pustiul de
atunci, care a deschis Maicii Domnului o peșteră, menită să-L încapă pe Cel
neîncăput, adică pe Făcătorul cerului și al pământului. Faceți peșteră primitoare
din conștiința voastră curată și iesle călduroasă din inima voastră bună, ca să
puteți răspunde cu iubire lui Dumnezeu și semenilor voștri, inclusiv celor care
tratează cu indiferență sau cu ură iubirea voastră. „Curățindu-vă
sufletele prin ascultarea de adevăr, spre nefățarnică iubire de frați,
iubiți-vă unul pe altul din toată inima, cu toată stăruința!” (IPetru
1,22). „Îmbrăcați-vă întru dragoste,
care este legătura desăvârșirii” (Coloseni 3, 14) și „nimănui cu nimic nu fiți datori, decât cu iubirea
unuia față de altul” (Romani 13, 8). V-am reamintit aceste îndemnuri
ale Sfinților Apostoli Petru și Pavel, deoarece, în ultimii ani, am simțit cu
toții abătându-se asupra poporului român un duh de dezbinare și de ură
neîmpăcată între frați, propagat pe diverse căi, uneori fățișe, alteori
subtile. Să luăm aminte la iubirea jertfelnică a Fiului lui Dumnezeu întrupat,
arătată diacronic neamului omenesc, și să învățăm a-L iubi nu doar cu
vorba, din gură, ci cu fapta și cu adevărul (cf. I Ioan 3, 18). Să punem,
în inimile noastre, hotărâre statornică pentru anul următor, ca, la același
praznic al Nașterii Domnului, să ne bucurăm de amintirea unui an încheiat cu
fapte ale iubirii creștine, în care pacea, dragostea și armonia să fi fost
virtuțile principale ale neamului nostru, bine știind că schimbarea de obște
începe cu schimbarea fiecăruia dintre noi.
Și unde pot fi cultivate, în primul rând,
aceste virtuți, dacă nu în sânul familiei creștine, denumită și „biserica de acasă”, datorită rolului ei de
ilustrare în comuniune a iubirii dumnezeiești, pe care, însă, unii o vor
slăbită, relativizată, pervertită și chiar distrusă. Tocmai de aceea, evaluând
efectele nocive ale răspândirii unei filosofii de viață străine de credința,
cultura și spiritualitatea poporului român, de natură să pună în pericol însăși
dăinuirea noastră ca națiune, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
declarat anul 2020 „Anul omagial al
pastorației părinților și copiilor” și „Anul
comemorativ al filantropilor ortodocși români”. Este o chemare adresată
atât slujitorilor sfintelor altare, cât și monahilor și dreptcredincioșilor
creștini care cunosc realmente viața și misiunea Bisericii, de a intensifica
activitățile pastorale și catehetice, adaptate la provocările societății
contemporane, în scopul cultivării valorilor credinței strămoșești în sufletele
copiilor și tinerilor, prin implicarea conștientă și responsabilă a părinților
acestora în actul educațional de modelare și formare a personalității umane. În
același timp, suntem chemați să cinstim memoria celor care, pe bună dreptate,
și-au dobândit, în conștiința posterității, apelativul de filantrop – adică
iubitor de oameni, asemenea lui Dumnezeu – datorită credinței
lor lucrătoare prin iubire (cf. Galateni 5, 6), respectiv a faptelor bune
întipărite în așezăminte sociale și culturale, întemeiate cu multă osteneală și
cheltuială, spre folosul semenilor lor. Să luăm aminte la felul în care și-au
trăit viața și să le urmăm pilda (cf. Evrei 13, 7).
Fiind încredințați că Dumnezeu ne-a iubit cel dintâi (cf. I
Ioan 4, 19), să ne întărim nădejdea în iubirea lui Dumnezeu, dezinteresată și
jertfelnică, amintindu-ne că Răsăritul cel de Sus ne-a cercetat pe când ne
aflam în cel mai groaznic întuneric. Să nu deznădăjduim nici o clipă pe drumul
vieții, indiferent de necazurile și încercările prin care vom trece. Căci, dacă
Fiul lui Dumnezeu a venit în lume pe când ședeam
în latura și în umbra morții (cf. Matei 4, 16), cu atât mai mult vine
la cei care Îl cheamă acum, în duh de smerenie și pocăință; dacă Lumina S-a
descoperit pe când omenirea înota în valul necredinței, cu atât mai mult Se va
descoperi celor care o doresc întru credință și o mărturisesc întru cunoștință;
dacă, atunci, Iubirea S-a întrupat spre izbăvire, acum, ea se împărtășește spre
îndumnezeirea noastră, a tuturor, pentru că „Dumnezeu
este iubire și cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne
întru el” (I Ioan 4, 16).
Cu aceste gânduri, vă îmbrățișez cu dragoste
părintească în Hristos-Domnul, Iubirea întrupată, și vă doresc tuturor ca
Sfintele Sărbători ale Nașterii
Domnului, Anului Nou și Botezului Domnului să le petreceți în
iubire frățească și pace, cu sănătate, bucurie sfântă și sporite nădejdi de mai
bine, în anul mântuirii 2020. Întru mulți și binecuvântați ani!
Al vostru de tot binele doritor și către
Hristos-Domnul rugător,
† C i p
r i a n
Arhiepiscopul
Buzăului și Vrancei
[1]
Sfântul
Ioan Damaschin, Dogmatica, traducere din limba greacă
veche, introducere și note de Pr. Prof. Dumitru Fecioru, Editura Institutului
Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2005, p. 207.
[2]
P.
Nellas, ‘Η δικαίωσης τοῦ ἀνθρώπου ἐν Χριστῷ, p.
69, apud Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă,
tom 2, ediția a V-a, colecția Opere complete, vol. 11,
Editura Basilica, București, 2018, p. 21.
[3]
Pr.
Prof. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu,
colecția Opere
complete, vol. 5, Editura Basilica, București, 2013, pp. 38-39.
[4]
Sfântul
Maxim Mărturisitorul, Ambigua, traducere din
limba greacă veche, introducere și note de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Editura
Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București,
2006, p. 78.
[5]
Pr.
Prof. Dumitru Stăniloae, nota explicativă nr. 42, în Sfântul Maxim
Mărturisitorul, Scrieri, partea a II-a. Scrieri și epistole
hristologice și duhovnicești, colecția Părinți și Scriitori Bisericești,
vol. 81, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, București, 1990, p. 28.
[6]
***, Mineiul pe
decembrie, Vecernia praznicului Nașterii Domnului, a treia stihiră a lui
Anatolie de la „Doamne, strigat-am”, Editura Institutului Biblic și de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2005, p. 426.
<< Home