Viata Sfantului Ierarh Mucenic Teodosie de la Manastirea Brazi
Sfantul
lerarh Teodosie s-a nascut in Tinutul Vrancei. In prima jumatate a veacului al
XVII-lea, si, iubind din tinerete viata calugareasca,
s-a lepadat de lume si a primit sfantul chip ingeresc al
calugariei. Cugetand ziua si noaptea la Legea lui Dumnezeu si deprinzand de la
dascalii incercati din manastirile Tarii de Jos invataturile cele folositoare,
a fost ales egumen al manastirii Bogdana reconstruind, in vremea staretiei
sale, acest sfant locas. Pentru vrednicia si pentru bunele sale obiceiuri, a
fost hirotonit episcop de Radauti in anul 1670. iar peste un an a fost trimis
sa pastoreasca Episcopia Romanului. Iubind
cu adevarat sfintele lui Dumnezeu Biserici, a cercetat
si a ajutat pe cat i-a stat in putinta schiturile si manastirile din eparhia
sa, sprijinind, totodata, si pe binecredinciosii crestini aflati in felurite
necazuri sau cuprinsi de saracie.
In
anul 1674, fericitul si preainvatatul mitropolit
Dosoftei, silit de vitregia vremurilor, s-a retras in Polonia,
impreuna cu domnitorul Stefan Petriceicu, iar Moldova a fost asuprita
de cetele de turci si de tatari, care au adus la carma tarii pe Dumitrascu din
neamul Cantacuzinilor. Acesta, vazand ca moldovenii au fost lipsiti de pastorul
lor, a cerut arhiereilor sa-si puna
mitropolit. Noul domn avea nevoie urgenta de un nou cap al Bisericii Moldovene
pentru a-si legitima domnia, primind de la acesta indatinata ungere. Ierarhul
Teodosie, desi nu voia, mai mult fiind silit, a luat conducerea Mitropoliei
Moldovei in acele vremuri greu de indurat, cand turcii si tatarii intrasera ca
lupii infometati in smerita lui turma. De aceea, bunul arhiereu nu a rabdat
mult a vedea in toate zilele cum sunt nedreptatiti crestinii, ci, punandu-si sufletul pentru acestia, a mers la domnitor si
i-a cerut sa puna capat asupririi poporului si sa alunge dincolo de hotare pe
pagani. Maniat, Dumitrascu Voda nu a voit sa auda mustrarile cele drepte ale
mitropolitului, ci, fara judecata, l-a silit sa-si paraseasca scaunul, pe care
nu statuse decat vreme de un an, fiind pus sub paza in Manastirea "
Sfantul Sava " din Iasi. Rabdand cu mult curaj cumplita prigonire,
ierarhul marturisitor al dreptatii a stat inchis acolo pana la revenirea
in tara a blandului Dosoftei mitropolitul, care l-a scos pe fericitul
Teodosie din surghiunul sau. Acesta s-a retras in partile Tarii de Jos. locuind
cand la Focsani cand in Manastirea Bogdana.
In
rastimp s-a ingrijit, indeosebi, de reconstruirea Manastirii Brazi, unde a ridicat o noua biserica si chilii, asezand acolo monahi, pe care i-a pus sub ascultarea
egumenului Zaharia, care vietuise o vreme in Sfantul
Munte Athos.
In
anul 1688, pe cand se afla la Focsani a fost rapit si dus in Tara Romaneasca,
unde a indurat, vreme de 10 saptamani, inchisoare si chinuri. fiind cercetat -
pentru pricini inchipuite - de unii greci, pusi la cale de rudeniile lui Dumitrascu
Voda, fostul domnitor al Moldovei. Scapand insa cu
viata si din aceasta grea incercare, Ierarhul Teodosie a continuat sa se ocupe
de sfintele locasuri din Tinutul Vrancei, pregatind toate cele necesare pentru
ridicarea a inca trei schituri.
In
toamna anului 1694 tatarii au navalit, din
nou, in Moldova, jefuind pe crestini si distrugand bisericile.
Cunoscandu-si mai dinainte sfarsitul, fostul mitropolit Teodosie s-a pregatit
duhovniceste asa cum se cuvine a face orice crestin adevarat. Curand, la Mänästirea Brazi, a venit o ceatä de
tatari, care l-au schingiuit pe batranul arhiereu, cerandu-i sa le predea
avutul si odoarele sfantului locas. Acesta a refuzat, preferand mai degraba sa
fie chinuit decat sa dea in mainile paganilor putinele valori si sfintele
vase. In cele din urma, tatarii, dupa ce l-au chinuit indelung, i-au taiat
capul. Noaptea, a fost ingropat in graba de cativa credinciosi. Asa a castigat
cununa muceniciei mult-patimitorul Ierarh, primindu-si prin sabie
sfarsitul, suferind pentru dragostea de Dumnezeu. Sfantul
Antipa de la Calapodesti (1816-1882), pe care biserica noastra
il pomeneste la 10 ianuarie, fiind novice la Manastirea Brazi,
in anul 1842, a fost de fata la descoperirea in chip
minunat a moastelor mitropolitului martir. El
relateaza urmatoarele: " Inainte ca arhimandritul Dimitrie sa fie staret al Manastirii Brazi din Moldova,
el a trait viata pustniceasca aspra intr-o
padure mare, unde din intamplare a gasit ingropat un vas mare
plin cu bani de aur. In vas a gasit o insemnare,
in care se spunea ca acesti bani sunt de la Mitropolitul Dositei (Thodosie)
care i-a ascuns acolo, prevazandu-si sfarsitul sau mucenicesc din mana turcilor. In insemnare
se mai spuneau si acestea: " cine va gasi acesti bani este indatorat sa
zideasca din ei o manastire si trei schituri " si ca " la terminarea
de zidit a celui din urma, al treilea schit, va afla si moastele mele ".
Instiintand pe mitropolitul de la Iasi despre aceasta
minunata descoperire si primind de la el binecuvantare, arhimandritul Dimitrie
a inceput cu ravna sa implineasca ultima dorinta a fericitului mitropolit [ …]
A inaltat o mare biserica, iar dupa ce a terminat de construit cel de-al
treilea schit, a randuit ca in ograda lui (n.n. a schitului) sa se sape si
pentru dansul un mormant.
[
…] Deoarece groapa pe care el poruncise sa i se sape se darama mereu, a pus sa
se sape din nou, in prezenta lui, si, sapandu-se, s-a gasit
sicriul cu moastele fericitului mitropolit
[…] "
Despre
aceea aflare a sfintelor moaste relateaza si
insusi staretul Dimitrie, scriind, intr-o insemnare
din 20 februarie 1842:"Am vrut sa-mi fac mormantul meu in tintirim la
Brazi, tocmai in mijlocul locului unde a fost biserica veche. Si, sapand adanc
de sase palme […] am gasit locul unde la picioarele raposatului
Mitropolit Teodosie, ctitorul Manastirii Brazi, se gasea capul mormantului meu.
Si, sapand in sus, am gasit tot trupul deplin, insirate oasele, iar capul l-am
gasit cu gura in jos, pus pe o caramida mare in cornuri, precum este stiut cä a fost taiat de tatari si
ingropat noaptea de niste credinciosi". Sfantul Antipa adauga: ,,M-am invrednicit eu
insumi sa vad si sa sarut aceste moaste, din care iesea un
parfum foarte mirositor ". La 6 mai 1842 osemintele au fost prohodite de
un sobor de slujitori si asezate in mormant nou, zidit in partea de nord a
paraclisului subteran.
Ierarhul-ctitor
al Manastirii Brazi a fost cinstit de clerici, monahi si
credinciosi inca din timpul vietii, pentru virtutile sale: dragostea de
Dumnezeu si de semeni, blandetea, rabdarea, spiritul
de dreptate. El s-a identificat cu durerile si nevoile credinciosilor din
aceste tinuturi, participand activ la solutionarea conflictelor - cu precadere
patrimoniale - ivite intre ei, atat ca episcop de Roman cat si
ca fost mitropolit. El a sus cu tarie mentinerea privilegiilor acordate
vrancenilor de Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si Sfant.
O
alta latura foarte importanta a activitatii sale o constituie ridicarea de sfinte locasuri. El a avut
initiativa reconstruirii Manastirii Bogdana, indemnand la aceasta pe marele
logofat Solomon Barladeanu. Dupa moartea acestuia, el a
continuat lucrarile in calitate de cel dintai staret al Bogdanei, si a chemat
la sfintirea ei pe patriarhul Dositei al Ierusalimului, care il aprecia in mod deosebit. Ca episcop de Roman,
s-a ingrijit de bunul mers al unor manastiri din eparhia sa, precum: Soveja,
Mera, Lepsa Buluc si Scanteia, asa cum o dovedesc documentele vremii. In mod
deosebit, a purtat grija de reconstruirea Manastirii Brazi, pentru care a
obtinut dreptul de proprietate asupra terenului inconjurator, iar apoi, ca fost
mitropolit, a refacut din temelii acest asezamant monahal. Tot
el a luat initiativa ridicarii Schiturilor Musinoaiele si Trotusanu cumparand,
din vreme, terenuri in acest scop. Il putem, deci, considera, pe drept cuvant, unul din cei mai importanti
ierarhi-ctitori de sfinte locasuri.
Cinstirea
sa ca Sfant a inceput cu adevarat din momentul mortii lui martirice, prin care
si-a pecetluit ostenelile intregii vieti. Potrivit relatarii Sfantului
Antipa mitropolitul Teodosie si-a prevazut dinainte sfarsitul, ascunzand banii daruiti de credinciosi pentru
construirea a patru biserici, insotindu-i cu un text
lamuritor. Aflarea acestor bani de catre ieroschimonahul Dimitrie, tocmai cel
insarcinat cu conducerea Manastirii Brazi, ne arata limpede lucrarea lui
Dumnezeu, Care a facut sa se implineasca toate sfintele dorinte ale
slujitorului Sau: zidirea celor patru locasuri de cult si,
indata dupa aceasta, aflarea cinstitelor
sale moaste. Prezenta unei miresme deosebite ce iese din
acestea - lucru confirmat cu claritate nu de oricine, ci chiar de catre Sfantul Antipa - este un semn
neindoielnic al sfinteniei potrivit Traditiei ortodoxe. Remarcam, de asemenea,
ca Sfantul Antipa il numeste fericit pe mitropolitul Teodosie si se inchina cu
evlavie sfintelor lui moaste. El
subliniaza si faptul ca aflarea sfintelor moaste s-a facut ,, In chip
minunat".Cinstirea acordata de SfantulAntipa de
la Calapodesti Ierarhului Martir Teodosie
este o dovada incontestabila a cultului de care s-a bucurat. Nu mult dupa
aflarea minunata a moastelor Mitropolitului
Teodosie, capul a fost scos din mormant si tinut in mare cinste de vietuitorii sfantului locas.
Trebuie
subliniat ca moartea martirica a mitropolitului nu a fost nicicand data uitarii
la ctitoria sa, asa cum reiese din cuvintele
staretului Dimitrie, care, afland moastele fericitului arhiereu. spune: ,,Este stiut ca a fost
taiat de tatari si ingropat noaptea de credinciosi ". Credem ca tot
staretul Dimitrie i-a scos din mormant capul spre a fi cinstit, fapt de care
amintea, in 1857, egumenul Manastirii Bogdana, Antonie
Dumbrava: " La Manastirea Brazi din tinutul Putnei si acum se afla tidva
capului sau (n.n. - a mitropolitului), scoasa din mormant si pastrata cu mare
cinste ". Capul sfantului ctitor si
patimitor a fost astfel pastrat si cinstit cu evlavie in
altarul paraclisului subteran, pana la desfiintarea
asezamantului monahal de la Brazi in anul
1959. De atunci, capul a fost pus inapoi in mormant.
2002,
Cercetarile facute din incredintarea noastra, pe locul
fostului paraclis subteran, au dus la aflarea sfintelor moaste ale
Mitropolitului Teodosie.
Viata
curata si sfanta a Ierarhului
Mucenic Teodosie, ravnitoarea slujire a lui Hristos prin intreita
misiune arhiereasca, osteneala lui pentru ridicarea de sfinte
locasuri si pentru cinstirea celor sfinte, smerenia sa adanca, dragostea pentru
buna randuiala si chivernisire a obstilor monahale,
grija parinteasca fata de pastoritii sai - ca aparator al celor nedreptatiti si
sprijinitor al celor saraci -, rabdarea tuturor suferintelor si prigonirilor
nedrepte la care a fost supus, precum si lucrarea lui incununata de jertfa
martirica au facut ca sa fie intotdeauna cinstit cu evlavie de dreptslavitorii
crestini.
De aceea, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, ca urmare a
deselor noastre demersuri si la propunerea Comisiei Sinodale pentru Canonizarea
Sfintilor Romani, a aprobat canonizarea Mitropolitului Teodosie al
II-lea al Moldovei, randuind a fi cinstit in toata Biserica noastra si trecut
in calendarul crestin-ortodox cu denumirea de SFANTUL IERARH MUCENIC TEODOSIE
DE LA MANASTIREA BRAZI, ziua de praznuire fiind 22 septembrie - data trecerii
sale la cele vesnice dupa cum rezulta si din
Tomosul Sinodal.
Pentru
rugaciunile Sfantului Ierarh Teodosie, Doamne, miluieste-ne si ne mantuieste pe
noi. Amin !
+
EPIFANIE
ARHIEPISCOPUL
BUZAULUI SI VRANCEI
<< Home