Cum este finanţată Biserica în alte state europene
În contextul agitaţiei care s-a
creat în legătură cu finanţarea Bisericii şi a cultelor religioase din România
de către stat, trebuie să spunem că acest lucru nu este nicidecum unic în
Europa. Vom prezenta situaţia privitoare la ajutorul financiar al statului
către cultele religioase în ţări europene, unele chiar foste membre ale
blocului comunist.
În funcţie de
evoluţia istorică a finanţării sau subvenţionării Bisericii de către stat, s-au
format diverse modalităţi pentru realizarea acestui lucru, care diferă de la
stat la stat.
O primă formă este
finanţarea Bisericii prin intermediul direct al statului, cum este cazul
Belgiei, Luxemburgului sau Greciei. O a doua formă este finanţarea Bisericii
direct de către credincioşi, sub diverse forme: prin donaţii sau colecte, cum
se întâmplă în Franţa, Portugalia, Marea Britanie, Irlanda, Olanda; prin taxă (cotizaţie)
pentru Biserică (Kirchenbeitrag), cum este cazul în Austria; prin impozitul
pentru Biserică (Kirchensteuer), în Elveţia, Germania şi Ţările Scandinave;
prin alte modalităţi de impozitare, în Italia şi Spania.
Aceste modalităţi
de finanţare funcţionează însă numai într-o formă combinată, nu în forma pură
în care au fost prezentate mai sus. Subvenţiile din partea statului sunt
direcţionate în majoritatea ţărilor Uniunii Europene spre activitatea
social-caritativă a Bisericii (aziluri de bătrâni, spitale, case de copii),
spre şcolile private bisericeşti (în special spre cele pentru pregătirea
personalului clerical), spre asistenţa religioasă din închisori sau unităţile
militare sau pentru întreţinerea bisericilor monumente istorice.
Finanţarea de către
stat
Prima formă de
finanţare a Bisericii prin intermediul statului este întâlnită, aşa cum am
spus, în Belgia, Luxemburg sau Grecia.
În Belgia, ţară cu
o populaţie majoritar catolică, s-a statuat prin Constituţia din 1831 (socotită
ca fiind una dintre cele mai moderne ale momentului şi din care s-au inspirat
şi constituţiile ulterioare ale României) un compromis între Biserică şi
politicienii cu viziuni mai liberale (orientare laicistă) prin care erau fixate
legăturile dintre Biserică şi stat. O separare totală între cele două nu s-a
realizat, dar s-au stabilit o libertate şi o independenţă a uneia faţă de
cealaltă. Prin Constituţia napoleoniană, la articolul 181, era stabilit că
statul va suporta cheltuielile pentru salariile şi pensiile clericilor de la
bugetul de stat. Statul finanţează construcţia şi repararea edificiilor
cultelor religioase, precum şi facultăţile de teologie în proporţie de 100% pe
cele catolice şi 60% pe cele protestante. Prin acelaşi articol se stabileşte că
statul va suporta cheltuielile nu numai pentru personalul clerical, dar şi
pentru laicii care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Bisericii.
În Grecia,
fondurile pentru construcţia, întreţinerea şi restaurarea lăcaşurilor de cult
vin direct de la bugetul de stat. Acordarea acestor fonduri se întemeiază pe
deciziile Sinodului Permanent al Bisericii Ortodoxe a Greciei, ratificate de
Sfântul Sinod şi publicate în Monitorul Oficial al Greciei. Statul suportă
cheltuielile legate de plata salariilor personalului bisericesc şi a pensiilor
celor aflaţi în această situaţie, a cheltuielilor legate de şcolile pentru
instruirea personalului bisericesc, salarizarea profesorilor de religie.
Luxemburgul este
cel mai mic stat din cadrul UE, cu o populaţie în proporţie de 90% catolică.
Legislaţia principatului a fost influenţată de cea belgiană, Constituţia din
1831 fiind folosită drept model la întocmirea propriei legislaţii, chiar şi în
ceea ce priveşte legătura între Biserică şi stat. Prin articolul 19 al
Constituţiei este garantată libertatea religioasă, iar prin articolul 126 este
stabilită plata celor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Bisericii
(clerici şi laici) ca fiind suportată de bugetul de stat, precum şi plata
cadrelor didactice de la seminarul preoţesc ce există în principat. Toate
comunităţile religioase recunoscute de stat ca asociaţii de drept public sunt
scutite de la plata impozitelor.
Susţinerea
financiară de către credincioşi
O altă formă de
susţinere a Bisericii sau a comunităţilor religioase, în general, este prin
intermediul colectelor sau donaţiilor benevole.
În timpul
Revoluţiei Franceze au fost naţionalizate câteva dintre proprietăţile Bisericii
pentru a putea fi acoperită o parte a deficitului bugetar. Napoleon a încercat
să restabilească pacea între stat şi Biserică şi a semnat un Concordat împreună
cu papa Pius VII la 15 iulie 1801. Prin acest document, statul francez se
angaja să suporte cheltuielile bisericeşti, ceea ce însemna salarizarea
personalului clerical, întreţinerea şi construirea edificiilor necesare cultului.
La 9 decembrie 1905 însă, a fost adoptată legea prin care se stabilea separarea
dintre Biserică şi stat. În aceste noi condiţii, recunoaşterea de către stat a
cultelor religioase şi finanţarea acestora nu mai erau de actualitate. Prin
Constituţia din 1958 se stipula clar că republica nu recunoaşte, nu plăteşte
sau nu sprijină vreun cult. Astăzi, 75% din veniturile bisericeşti ale cultelor
ce îşi desfăşoară activitatea în Franţa provin din colecte şi donaţii. Cealaltă
cotă de 25% vine din contribuţia benevolă a credincioşilor, care este plătită
de aproximativ 45% dintre membrii Bisericii Catolice şi constă într-o proporţie
de 1% din venitul unei persoane.
Biserica anglicană
din Ţara Galilor şi cea din Irlanda de Nord nu sunt recunoscute ca biserici naţionale,
ci doar cea din Anglia, care o are pe regină drept cap al ei. Sprijinul
financiar al statului, chiar dacă nu este considerabil, se îndreaptă doar spre
aceasta din urmă, care trebuie să se întreţină şi din fonduri proprii. În
spirit caracteristic englezesc, contribuţiile sunt benevole, dar totuşi
obligatorii (voluntary-but due).
În Olanda,
Constituţia stabileşte separarea între stat şi cultele religioase, dar acest
lucru nu înseamnă că nu există relaţii de colaborare între cele două părţi.
Astfel, din 1983, statul olandez suportă cheltuielile legate de salariile şi
pensiile personalului clerical. Aceste cheltuieli şi ajutorul financiar acordat
Bisericii sunt văzute ca o compensaţie pentru trecerea bunurilor şi averilor
Bisericii în proprietatea statului petrecută în secolul al XVIII-lea. Statul
suportă cheltuielile de întreţinere şi restaurare a monumentelor istorice.
Acordarea acestui ajutor s-a bazat pe o lege specială în acest sens, adoptată
de Parlament în anul 1962. În anul 1975 a fost adoptată o lege prin care se
acordă sprijin financiar şi pentru construcţia de moschei, dar ulterior ambele
au fost abrogate. În prezent, conform legii în vigoare în Olanda, guvernul
poate sprijini construcţia de noi lăcaşuri de cult pentru uzul cultelor
religioase recunoscute, atunci când crede de cuviinţă şi în cuantumul pe care
îl doreşte.
Impozitul eclesial
şi alte sisteme de sprijinire a cultelor
Sistemele fiscale
din Austria, Germania, Elveţia, Ţările Scandinave, Spania şi Italia reprezintă
o altă modalitate de sprijinire a cultelor religioase de către stat.
Austria este
singura ţară în care cotizaţia cetăţenilor pentru cultele religioase este
obligatorie. Acest lucru intră sub incidenţa legii privind cotizaţia religioasă
din 1 mai 1939. Îndreptăţite la primirea fondurilor obţinute prin contribuţia
cetăţenilor sunt Biserica Romano-Catolică, Biserica Evanghelică (inclusiv cea
luterană şi reformată) şi Biserica Veche Catolică. La toate aceste confesiuni
creştine se adaugă şi comunitatea iudaică. Sumele obţinute rămân la
comunităţile religioase de la care sunt strânse, într-un anumit procent, iar
restul se îndreaptă către organizaţiile superioare ale bisericilor respective.
Pe lângă această modalitate de finanţare, mai există în Austria şi alte scutiri
de ordin financiar acordate Bisericii: scutirile de impozite, plata salariilor
profesorilor de religie şi subvenţionarea şcolilor confesionale private ale
Bisericii.
Sistemul german de
impozitare este considerat a fi unul reprezentativ pentru tema abordată aici.
Sistemul de impozitare eclesial îşi are rădăcinile pe la sfârşitul secolului al
XIX-lea, când statul, care până atunci suporta cheltuielile de finanţare ale
Bisericii, a realizat că aceste costuri sunt prea mari. Această mişcare a
corespuns şi cu evoluţia lucrurilor pe linia separării dintre Biserică şi stat,
totul începând cu exproprierile proprietăţilor eclesiale din 1803, în urma
cărora principii germani care au intrat în posesia acestor proprietăţi şi-au
luat angajamentul să suporte cheltuielile Bisericii, dar acest lucru a
funcţionat doar până la sfârşitul secolului. Acum, statul german suportă
cheltuielile de personal ale autorităţilor bisericeşti superioare, lucrările de
reconstrucţie şi întreţinere ale unor clădiri ce aparţin unităţilor
bisericeşti. Faptul că statul suportă cheltuielile pentru personalul angajat
pentru asistenţă religioasă în închisori, cămine de bătrâni şi pentru
profesorii de religie din şcoli nu este perceput ca o scutire financiară, ci ca
o obligaţie a statului, care trebuie să asigure posibilitatea exercitării
dreptului la libertatea religioasă (în cazul orelor de religie din şcolile
publice, statul asigurând prezenţa religiei confesionale ca disciplină
obligatorie).
În Elveţia, este
perceput impozitul eclesial, a cărui colectare diferă de la un canton la altul.
O excepţie privind acest impozit o reprezintă cantoanele Vaud, Geneva şi
Neuchatel. Pe lângă impozitul amintit, în unele cantoane există parţial
contribuţia autorităţilor cantonale la plata salariilor slujitorilor, a
conducerii Bisericii şi la întreţinerea imobilelor aflate în proprietatea
unităţilor de cult.
În Ţările
Scandinave există o formă de impozitare pentru Biserică, favorabilă Bisericilor
considerate naţionale. În Suedia, din anul 2000, sistemul de impozitare
favorizează toate comunităţile religioase înregistrate şi recunoscute de stat.
Aici nu este recunoscut sub numele de impozit bisericesc (Kirchensteuer/
Kyrkjoskatt), ci ca taxă bisericească (Kirchenabgabe/Kyrkjoovgift), dar e
percepută la fel ca toate impozitele.
În Danemarca,
Biserica Naţională Luterană este finanţată în totalitate de către stat. Pe
lângă aceasta, există şi impozite bisericeşti locale, care înseamnă virarea
unui procent de până la 7% din venituri, perceput ca orice impozit local. În
Finlanda, ambele confesiuni naţionale (Biserica Luterană şi cea Ortodoxă) au
posibilitatea perceperii impozitului din rândul credincioşilor lor (asemenea
Elveţiei, şi aici se percepe impozit de la persoanele juridice). Pe lângă acest
ajutor, cele două confesiuni, ca de altfel toate celelalte existente şi
recunoscute pe teritoriul finlandez, beneficiază de scutire de la plata
oricărui fel de impozit.
Norvegia nu are un
impozit pentru Biserică. Biserica Luterană este Biserica ei naţională, aceasta
fiind susţinută total de către stat din punct de vedere financiar. Comunităţile
locale sunt responsabile pentru întreţinerea şi construcţia imobilelor cu scop
eclesial.
În Polonia, a fost
realizat un "fond bisericesc" în urma semnării Concordatului cu
Vaticanul. După căderea comunismului, acest fond a fost sprijinit substanţial
de la bugetul de stat, iar în ultima perioadă s-a pus problema introducerii
unui impozit eclesial la fel ca în alte ţări europene, dar ideea nu s-a
concretizat.
În Ungaria s-a
dorit implementarea sistemului de redirecţionare a 1% din impozitul datorat
statului către culte, dar s-a dovedit că doar 10% din populaţia ţării,
reprezentând persoanele care frecventau serviciile religioase, au folosit
această oportunitate. În aceste condiţii, pentru întregirea sumelor necesare
cultelor religioase din Ungaria s-a revenit şi la ajutorul din partea statului,
acordat sub forma unor subvenţii.
La vecinii noştri
bulgari nu există impozit pentru cultele religioase (sau impozit pe religie). O
modalitate de finanţare sunt veniturile proprii obţinute de culte prin donaţii
sau contribuţii benevole. Pentru ca aceste venituri obţinute direct de către
culte şi subvenţiile din partea statului să scadă, printr-o hotărâre de guvern
nr. 11/22.01.1954, Biserica Ortodoxă a primit dreptul exclusiv de
comercializare a obiectelor de cult. Prin Legea cultelor din Bulgaria, la
articolul 28 se prevede posibilitatea cultelor de a obţine fonduri din partea
statului pentru construirea sau restaurarea imobilelor de care au nevoie pentru
desfăşurarea serviciilor religioase sau pe care le deţin şi trebuie restaurate.
În Croaţia nu
există un impozit, dar Biserica Romano-Catolică, majoritară în această ţară,
are la nivel de parohie o taxă benevolă, numită "lukno", pentru
salarizarea preotului, iar taxa este de aproximativ 13 euro pe an pentru o
persoană. Biserica Romano-Catolică primeşte, de altfel, şi sprijin din partea
comunităţilor din alte ţări. După 2001 a intrat în vigoare un nou Cod Fiscal
prin care s-a stabilit ca Biserica să primească 185.000.000 kuna (aproximativ
24.500.000 euro) anual pentru a putea construi sau întreţine lăcaşuri de cult
şi pentru cheltuieli administrative.
În Letonia, cultele
religioase au dreptul, conform articolului 15 din Legea cultelor, să desfăşoare
activităţi economice, dar pentru achitarea datoriilor sau contactarea de
eventuale credite, cultele nu pot gira cu imobilele aflate în proprietatea lor.
Cultele au dreptul de a cere ajutor financiar din partea statului, prin
autorităţile responsabile cu problema cultelor şi cu aprobarea Ministerului de
Finanţe. Aceste fonduri pot fi cerute pentru acoperirea diverselor cheltuieli
(chiar şi pentru construirea bisericilor) sau pentru ajutoare umanitare. Pe
lângă aceste ajutoare se adaugă posibilitatea persoanelor fizice şi juridice de
a dispune de până la 20% din impozitele datorate statului, pe care le pot
dirija spre cultele religioase.
În Lituania,
Biserica s-ar putea administra din fonduri proprii, dar fără ajutoarele din
partea statului activitatea sa în societatea civilă ar fi modestă. În acest
sens, statul acordă prin bugetul naţional, cultelor recunoscute la nivel
naţional, sume de bani, proporţional cu numărul credincioşilor. Majoritatea
fondurilor merg la construcţii, renovări şi întreţineri de lăcaşuri de cult,
dar şi pentru centrele bisericeşti pentru cateheză, familie şi tineret.
În Estonia, cultele
religioase au statut de organizaţii non-profit şi în consecinţă sunt absolvite
de la plata taxelor. La nivel naţional nu există un impozit pe religie, dar
anual există o sumă de bani care se acordă de la bugetul de stat către Consiliul
Estonian al Bisericilor, din care fac parte nouă culte religioase. Această sumă
este alocată fiecărui cult, direct proporţional cu numărul credincioşilor.
Având în vedere că o parte a clădirilor care se află în proprietatea cultelor
sunt monumente istorice sau de artă, statul estonian sprijină fiecare cult în
parte în funcţie de numărul şi importanţa clădirilor, pentru renovarea şi
întreţinerea acestora.
Ruşii au considerat
o normalitate ridicarea Catedralei "Iisus Mântuitorul"
În Rusia nu există
impozit pe religie, cultele finanţându-se din donaţii benevole, colecte şi alte
forme de strângere de fonduri. Articolul 23 al Legii privind libertatea de
conştiinţă şi de asociere religioasă permite organizaţiilor religioase să
investească în unele sectoare ale economiei, cu respectarea legilor statului.
Biserica Ortodoxă Rusă deţine şi dreptul de desfacere şi comercializare
exclusivă a obiectelor de cult, sursă din care Biserica mai beneficiază de o
serie de venituri, care nu sunt supuse impozitării. Încă din 1988, din vremea
preşedintelui Mihail Gorbaciov, a fost pusă piatra de temelie a Catedralei
"Iisus Mântuitorul" din Moscova. Catedrala a fost construită din contribuţia
statului rus, ca o mică recompensă faţă de crimele odioase săvârşite de regimul
comunist faţă de Biserica Ortodoxă Rusă, slujitorii şi credincioşii săi.
Catedrala "Iisus Mântuitorul" este ridicată pe locul unei biserici
construite de Biserica Ortodoxă în cinstea victoriei obţinute de
ruşi asupra
armatelor lui Napoleon Bonaparte, dar care a fost dărâmată de Stalin.
În aceste condiţii,
ridicarea acestei biserici cu fonduri de la bugetul de stat
a fost văzută ca o normalitate şi ca o reparaţie morală a statului faţă de
Biserica Ortodoxă.
Sursa: Ziarul Lumina
Sursa: Ziarul Lumina
<< Home