Viața Sfântului Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei
Biserica Ortodoxă Română îl sărbătoreşte
la 6 decembrie pe Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei.
Sfântul Ierarh Nicolae este, probabil,
cel mai cunoscut şi mai iubit sfânt al Bisericii noastre, şi nu numai.
Popularitatea de care el se bucură se datorează în primul rând generozităţii
sale faţă de cei săraci şi nevoiaşi. El este ocrotitorul prin excelenţă al
marinarilor, pescarilor, farmaciştilor, parfumierilor, dogarilor, copiilor,
fetelor care urmează să se căsătorească, şcolarilor, avocaţilor şi al celor
care suferă nedreptăţi la judecată. Tot el este protectorul celor care fac
comerţ pe mare, motiv pentru care, de exemplu, chipul său a fost aşezat pe
stema Camerei de Comerţ din Bari.
Redactarea unei „Vieţi“ a Sfântului
Ierarh Nicolae, în sensul pe care astăzi îl are cuvântul biografie, este
aproape imposibilă. Acest lucru este cauzat în primul rând de faptul că unica
„Viaţă“ a Sfântului, alcătuită în secolul al IV-lea sau al V-lea, şi despre
care aminteşte preotul Eustratie din Constantinopol (cca 580), s-a pierdut. Din
această operă s-au salvat doar două relatări: prima, în care se aminteşte de
eliberarea miraculoasă a trei locuitori nevinovaţi din Mira, iar a doua, în
care se vorbeşte despre eliberarea a trei comandanţi din armata lui Constantin,
condamnaţi la moarte pe nedrept. Aceste două relatări vor constitui ceea ce
istoricii au numit „Praxis de stratelatis“.
Participarea Sfântului Ierarh Nicolae la
primul Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325, menţionată de Teodor
Anagnostul (anagnost – citeţ – în Biserica „Sfânta Sofia“ de la
Constantinopol), autor al „Istoriei Tripartite“, pare a fi singurul indiciu
sigur privind istoricitatea Sfântului Ierarh Nicolae, de vreme ce documentele
de care Teodor Anagnostul s-a folosit proveneau ori direct de la acest sinod,
ori de la persoane care participaseră la el. Mare parte dintre informaţiile
referitoare la viaţa Sfântului Ierarh Nicolae provin însă din texte separate,
ca de exemplu: Encomionul (Cuvântare de laudă) Sfântului Andrei Criteanul (†
740), redactat spre sfârşitul sec. al VII-lea, în care este menţionată
încercarea Sfântului Ierarh Nicolae de a-l convinge pe Teognid (episcop în
Niceea la 325, simpatizant al arienilor) să treacă de partea ortodocşilor. O
altă sursă importantă o reprezintă o biografie a Sfântului, scrisă de un anume
Mihail Arhimandritul (sec. al VIII-lea sau al IX-lea), în care sunt amintite
mai multe episoade din viaţa sa, ca de exemplu: întâmplarea cu cele trei fete
care urmau să se căsătorească, alegerea sa ca episcop în Mira, deşi era numai
un laic, ajutorul dat celor din Mira pe timpul foametei (este vorba, probabil,
de foametea din perioada 311-313 sau 333-334) şi distrugerea templului zeiţei
Diana. Din păcate, aceste relatări proveneau dintr-o tradiţie orală din Mira,
consemnată de arhimandritul Mihail abia după 400 de ani.
În concluzie, „Viaţa“ Sfântului Ierarh
Nicolae nu este decât o înlănţuire de episoade importante din viaţa sa, care
scot în evidenţă în chip magistral personalitatea lui.
Mutarea
sfintelor moaşte de la Mira Lichiei la Bari
Mutarea sfintelor moaşte de la Mira la
Bari, în anul 1087, reprezintă în viziunea istoricilor momentul crucial al
dezvoltării cultului Sfântului Ierarh Nicolae în lume. Totuşi, aducerea
sfintelor moaşte la Bari nu este, după cum s-a crezut şi se crede astăzi, un
fapt care urmărea, mai întâi de toate, răspândirea cultului Sfântului Nicolae
în Occident, în condiţiile în care cei 62 de marinari din Bari le-au luat din
Mira tocmai pentru a ridica prestigiul religios şi comercial al oraşului lor,
dat fiind faptul că Sfântul Nicolae era unul dintre sfinţii care se bucurau de
cea mai mare cinste în Occident în secolul al XI-lea. Cu toate acestea,
aducerea sfintelor moaşte la Bari (fapt care s-a răspândit ca vântul) va
influenţa foarte mult răspândirea cultului Sfântului Ierarh Nicolae în
Occident. Evenimentul din 9 mai 1087 (ziua în care au sosit sfintele moaşte la
Bari), menţionat de toate cronicile şi analele timpului, va fi consemnat în mod
detaliat de către Nichifor din Bari şi de diaconul Ioan (între 1087-1088), iar
în următorii zece ani vor mai apărea alte două redactări: una în franceză şi
una în rusă. Potrivit relatărilor timpului, sfintele moaşte au fost aşezate
acolo unde s-a oprit carul cu boi care le transporta.
25
de biserici cu hramul Sfântului Nicolae, în Constantinopolul veacului al IV-lea
Cinstirea Sfântului Ierarh Nicolae îşi
are originea în Asia Mică, începând cu secolul al VI-lea. Documentele vremii
menţioneză faptul că, la Constantinopol, în această perioadă existau deja 25 de
biserici închinate lui. Tot în această perioadă sunt consemnate pelerinaje la
mormântul Sfântului, care se afla în afara oraşului Mira Lichiei. Cinstirea de
care se va bucura Sfântul Ierarh Nicolae se va datora în primul rând
numeroaselor scrieri redactate în limba greacă şi latină şi dedicate acestuia,
ca de exemplu Encomioanele (Cântări de laudă): Encomionul Sfântului Nicolae,
atribuit lui Proclu (sau Pseudo-Proclu), patriarhul Costantinopolului († 446),
datat între secolele V şi VII, şi care conţine referinţe din „Praxis de
stratelatis“; Encomionul Sfântului Andrei Criteanul († 740); Encomionul
Sfântului Metodie, patriarhul Constantinopolului († 847), consemnat în codicele
Vaticano Greco 824; Encomionul lui George Hartofilax (sec. al XIII-lea);
Encomionul lui Nichita din Paflagonia; Encomionul împăratului Leon al VI-lea
cel Înţelept († 912) şi Encomionul lui Neofit.
Printre scrierile care au ajutat la
răspândirea cultului Sfântului Ierarh Nicolae în lumea creştină, se numără şi:
„Praxis de tributo“, „Praxis de stratelatis“, Sinaxarul constantinopolitan, dar
şi textele liturgice. Despre Sfântul Ierarh Nicolae fac referiri şi numeroşi
autori, precum: Eustratie din Constantinopol (cca 580); Procopie din Cezareea
(† cca 565); Sfântul Teodor Studitul († 826); Metodie din Siracuza şi Sfântul
Iosif Imnograful († 886). Cele mai importante texte rămân însă Vieţile Sfântului
Ierarh Nicolae, ca de exemplu: „Vita Nicolai Sionitae“ (datată în sec. al
VI-lea); o „Viaţă“ a Sfântului Nicolae redactată de Mihail Arhimandritul (sec.
al VIII-lea sau al IX-lea) şi „Viaţa Sfântului Nicolae“, alcătuită de diaconul
Ioan din Napoli (cca 890). Cinstirea Sfântului Ierarh Nicolae se va extinde din
Imperiul Bizantin (de la Constantinopol şi din Grecia) atât în lumea slavă
(începând cu Bulgaria, aşa cum precizează Sfântul Clement de Ohrida), cât şi în
Occident (începând de la Roma şi Italia Meridională).
În America (la New York), cultul
Sfântului Ierarh Nicolae se va răspândi odată cu venirea coloniştilor olandezi;
de altfel, Sfântul Ierarh Nicolae este ocrotitorul oraşului Amsterdam, cunoscut
sub numele de „Sinterklass“.
Anul
morţii ierarhului din Mira Lichiei
Până în secolul al X-lea, data morţii
Sfântul Ierarh Nicolae nu a interesat pe nimeni. Acest lucru s-a datorat, pe de
o parte, lipsei datelor precise privind anul morţii Sfântului, dar şi faptului
că hagiografii au fost mai puţin preocupaţi de redarea exactă a unor evenimente
din viaţa Sfântului. Aceştia au căutat, mai întâi de toate, să se adreseze
inimii şi apoi minţii. Primul dintre cei care vor propune o dată a morţii
Sfântului Ierarh Nicolae este Ioan Diaconul (cca 880), care va redacta şi o
Viaţă a Sfântului. În general, ca dată a morţii Sfântului Nicolae a fost
recunoscută ziua de 6 decembrie 334, ca urmare a faptului că această dată a
morţii Sfântului este indicată de cea mai răspândită lucrare a Evului Mediu, şi
anume „Legenda Aurea“ („Legenda Sanctorum“) a lui Jacoppo da Voragine († 1298).
Iată şi alte câteva indicaţii privind data morţii Sfântului Ierah Nicolae: (†
312) – Nichifor din Bari, care menţionează mutarea moaştelor (1087) după 775 de
ani de la moartea Sfântului); († 325) – Ioan Arhidiaconul (Diaconul), care
spune că ar fi murit la scurtă vreme după Sinodul I Ecumenic de la Niceea
(325); († 333) – „Konungsannall“ (Analele islandeze); († 334) – „Vita Nicolai
Sionite“ indică ca an al morţii pe cel de-al XXVIII-lea al domniei Sfântului
Constantin cel Mare; († 341) – Michel Le Quien (1661-1733), care menţionează
mutarea moaştelor (1087) după 746 de ani de la mortea Sfântului; († 342) –
Sigeberto Gemblacense menţionează mutarea moaştelor (1087) după 745 de ani de
la mortea Sfântului; († 343) – „Legenda Aurea“; († 345) – „Analele din
Vendôme“; († 351) – Giacomo Filippo din Bergamo (sec. al XVI-lea); († 365) –
Goffredo din Bussero (aprox. sec. al XIII-lea), care indică ca an al morţii
Sfântului Nicolae pe cel de-al X-lea al păstoririi Sfântului Ambrozie al
Milanului.
Evlavia
către Sfântul Nicolae dăinuie de secole
Pe Sfântul Nicolae îl ştim din
copilărie. Grija cu care ne pregăteam ghetuţele seara şi apoi bucuria pe care o
trăiam dimineaţa la aflarea darurilor sunt mereu vii.
Ca părinţi, nu trebuie să-i privăm pe
copii de aceste sentimente, însă în nici un caz nu trebuie să uităm că Moş
Nicolae este un sfânt, care, mai presus de darurile materiale, ne oferă
mângâiere sufletească, ocrotire în necazuri sau în boli şi speranţă, de care avem
atâta nevoie mai ales în zilele noastre.
Evlavia românilor la Sfântul Nicolae
vine din străbuni. Mărturie stă şirul nemăsurat de biserici închinate
milostivului sfânt. Este imposibil să nu întâlneşti în călătoriile pe drumurile
ţării biserici închinate Sfântului Nicolae. Multe sunt monumente istorice.
Dintre ele aş aminti Biserica „Sfântul Nicolae“ din Densuş (sec. XIII),
Biserica „Sfântul Nicolae“-Domnesc din Curtea de Argeş (sec. XIV), lăcaşul
Sfântului Nicolae din Rădăuţi (sec. XIV), Biserica „Sfântul Nicolae“-Domnesc
din Iaşi (sec. XV), biserica Mănăstirii Dealu (sec. XVI) de lângă Târgovişte,
biserica purtând acest hram din Şcheii Braşovului (sec. XV).
„Românul întotdeauna a avut evlavie
foarte mare la Sfântul Nicolae. Spre exemplu, biserica de la Proviţa de Sus,
unde am fost preot, este construită în 1629 şi are al doilea hram Sfântul
Nicolae, iar biserica din satul vecin are hramul principal tot Sfântul
Nicolae“, spune pr. prof. Florian Boitan, de la Biserica „Sfânta Treime“ –
Delea Veche.
Sfântul
Nicolae, milostivul
Sfântul Ierarh Nicolae a împlinit mereu
nevoile sufleteşti ale poporului nostru, dar mai ales i-a ascultat grabnic pe
cei în nevoi materiale. „El biruieşte suferinţa prin mângâiere, este
ocrotitorul bătrânilor, al celor nedreptăţiţi şi ajutătorul celor săraci.
Poporul nostru, care a fost mereu în umilinţe în decursul timpului, a căutat să
aibă ocrotitori sfinţii ajutători în necazuri. Sfântul Ierarh Nicolae, ca şi
Sfântul Ierarh Spiridon, nu au avut studii înalte ca marii ierarhi, dar ei au
avut o trăire înaltă, iar trăirea aceasta i-a adus aproape de popor, de
credincioşi“, mai spune părintele.
Locul icoanei Sfântului Nicolae în
bisericile care îl au ocrotitor este pe catapeteasmă, în partea dreaptă, lângă
icoana Mântuitorului, iar în celelalte biserici este aşezat, de obicei, în
partea stângă, lângă Maica Domnului. „Se leagă ceea ce am spus până acum.
Sfântul Nicolae este aşezat lângă Maica Domnului, care este mult milostivă,
mult ajutătoare, mult ocrotitoare, mult mângâietoare, fiind astfel legată
lucrarea sfântului de cea a Maicii. De aici şi evlavia către Sfântul Nicolae“,
explică pr. Florian Boitan.
„Nicolae,
bre, păzeşte tu casa“
Până la jumătatea secolului trecut, ne
spune părintele Boitan, în orice familie românească primul copil, dacă era
băiat, era botezat Ion, iar dacă era fată, Maria, iar următorul, Nicolae. „Îmi
amintesc că bunica îmi povestea cu toată seriozitatea şi cu toată evlavia
minunile Sfântului Nicolae. Îmi vine în minte o minune săvârşită chiar asupra
unui necreştin. Sfântul Nicolae este socotit, între altele, şi ocrotitorul de
hoţi. Povestea bunica de un turc care înainte să plece într-o călătorie şi-a
cumpărat o icoană cu Sfântul Nicolae, a pus-o în casă şi a spus: «Nicolae, bre,
păzeşte tu casa cât sunt plecat». Şi chiar au încercat hoţii să fure, dar
văzând mai întâi icoana care era ferecată au pus mâna pe ea să o fure. Însă au
rămas acolo, neclintiţi, până a venit stăpânul casei. Acesta, văzând minunea,
chiar a exclamat: «Bre, Nicolae, bine ai păzit casa!»“, povesteşte părintele
Florian.
Răsăritul
şi Apusul se închină sfântului
Sfântul Nicolae este şi ocrotitorul
marinarilor. În timp, crescând evlavia datorită multelor minuni, toţi doreau să
aibă părticele din moaştele Sfântului Nicolae. Din această dorinţă a
credincioşilor de a cinsti şi de a fi ocrotiţi de sfântul, dar şi pentru a nu
cădea în mâinile musulmanilor, la 9 mai 1087 au fost aduse sfintele sale
moaştele din Mira Lichiei la Bari, în Italia. „În perioada cruciadelor, era o
întrecere între marii cavaleri să aibă moaşte ale sfinţilor renumiţi care să-i
apere, pe de o parte, iar pe de altă parte era şi ceva psihologic, pentru că
ostaşii cu care se luptau, având aceeaşi evlavie la sfântul respectiv,
percepeau confruntarea ca pe o luptă împotriva sfântului, astfel slăbind zelul
soldaţilor“. Aduse la Bari, catolicii au pus sfintele moaşte într-un sarcofag
de marmură, sub criptă, nefiind puse spre închinare. Cu timpul, în Apus,
evlavia pentru Sfântul Nicolae a scăzut, dar nu doar pentru el, ci şi pentru
ceilalţi sfinţi, crescând evlavia pentru sfinţii apuseni, care au apărut în
timp, mai spune pr. Florian Boitan.
Credincioşii români îşi pleacă şi în
zilele noastre genunchii în faţa icoanei sale, îl roagă să le rezolve
necazurile şi greutăţile. În Biserica „Sfântul Gheorghe“ – Nou din Bucureşti,
la racla unde se păstrează mâna dreaptă a Sfântului Nicolae, vin mulţi
pelerini. Iar în milostivirea sa, Sfântul Nicolae înalţă rugăciunile lor către
Dumnezeu, împărţind fiecăruia din daruri după nevoi.
Copiii
şi evlavia către Sfântul Nicolae
Părinte
prof. Florian Boitan, cum le recomandaţi părinţilor să le vorbească copiilor
despre Sfântul Nicolae?
Astăzi,
prin sărbătoarea Sfântului Nicolae, se caută numai scopul negustoresc,
mercantil, şi nu cel duhovnicesc. Copilul trebuie să ştie că Sfântul Nicolae
vine, dar vine la copiii cuminţi, arătând că Sfântul Nicolae a ajutat pe fetele
acelea sărace, că recunoaşte în primul rând faptele fiecăruia şi se bucură când
facem fapte bune, când ascultăm de părinţi. Darul pe care îl aduce sfântul este
plin de bunătate, nu trebuie să fie prea scump, valoros sau bogat. Copiii
trebuie să se roage Sfântului Nicolae, să-l cheme în rugăciunile lor să-i ocrotească,
să-i întărească, să le dea putere, să fie cu ei, să-i călăuzească. În felul
acesta trebuie povăţuiţi copiii, nu cu mănunchiul de nuiele şi cu teamă.
Trebuie pus accentul că Sfântul Nicolae este blând, bun, îngăduitor, dar că
este şi drept, pedepseşte, însă nu cu nuiaua. Darurile trebuie înţelese ca o
mângâiere, o prezenţă a ocrotirii Sfântului Nicolae pentru copii, pentru cei
care le primesc, nu sub formă de negustorie…
(Informaţii preluate din “Ziarul Lumina”
din ediţiile de 6 decembrie 2009 şi26 decembrie 2013)
<< Home