Scrisoarea Patriarhului României adresată Ministrului Educației privind ora de Religie
Preafericitul Părinte
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a adresat o scrisoare Doamnei
Prof. Monica-Cristina Anisie, Ministrul Educației și Cercetării, cu privire la
asigurarea prezenței disciplinei școlare Religie în trunchiul comun, în noile Planuri-cadru
pentru învățământul primar, gimnazial și liceal.
Patriarhul Daniel abordează și
subiectul evaluării elevilor la această disciplină, pe bază de note, nu prin
calificative.
„Evaluarea face parte din
specificul oricărei materii şcolare; aşadar, este necesară şi la ora de
Religie. Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii
alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină
şcolară”, precizează Patriarhul Daniel.
Domniei Sale,
Doamnei Prof. Monica Cristina Anisie,
Ministrul Educației și Cercetării
Doamnă Ministru,
După cum vă este cunoscut, Legea nr. 221/18 noiembrie 2019
pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929/19 noiembrie
2019, prevede reducerea numărului de ore, alocat disciplinelor din
Planurile-cadru de învăţământ, începând cu anul şcolar 2020-2021. Acest aspect
presupune modificarea Planurilor-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și
liceal.
În acest context, grupul de lucru al Ministerului Educației și
Cercetării a realizat patru variante de Plan-cadru pentru învățământul
gimnazial. În toate variantele propuse, disciplina Religie este păstrată în
trunchiul comun, în conformitate cu Legea educației naționale nr. 1/2011. Cu
toate acestea, varianta 1 propune ca evaluarea la disciplinele școlare Educație
artistică (plastică/muzicală), Religie, Educație fizică și sport să se
realizeze în mod diferit de celelalte discipline din trunchiul comun, prin calificative,
deoarece „aceste discipline se bazează pe predispoziții native, aptitudini,
înclinații, având un caracter vocațional explicit”.
Acest argument este eronat din punctul de vedere al științelor
educației. Predispozițiile native – definite ca în psihologia clasică sau după
curente mai recente – pot fi specifice oricărui domeniu de studiu (de exemplu,
predispoziția pentru studiul matematicii, predispoziția pentru studiul
științelor experimentale etc.). Pe de altă parte, evaluarea face parte din specificul
oricărei materii şcolare; aşadar, este necesară şi la ora de Religie. Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor
soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca
disciplină şcolară. Nota funcţionează ca un stimulent al învăţării atât în sens
pozitiv („învăţ ca să iau o notă mare”), cât şi negativ („dacă nu mi se pun
note, de ce să mai învăţ?”). Corelat cu acest rol de motivare, nota este
apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor. Efortul
depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi
conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat.
În acest sens, reafirmăm
importanța prezenței disciplinei școlare Religie în trunchiul comun, în
Planurile-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, cu
următoarele argumente:
1. Copiii
și tinerii au dreptul constituțional de a participa la orele de Religie, drept
redobândit prin jertfa tinerilor care au mărturisit în decembrie 1989 că
„există Dumnezeu”, prin aceasta revenindu-se la tradiţia sănătoasă a poporului
român, eminamente religios: Statul
asigură libertatea învățământului religios, potrivit cerințelor specifice
fiecărui cult. În școlile de stat, învățământul religios este organizat și
garantat prin lege (Constituția României, art. 32, alin. 7). Amintim faptul
că, în motivarea Deciziei nr. 669/12 noiembrie 2014, publicată în Monitorul
Oficial al României, partea I, nr. 59, din 23 ianuarie 2015, Curtea
Constituţională a României a menținut statutul orei de Religie ca disciplină
școlară, parte a trunchiului comun.
2. Legea
nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor
prevede: În învăţământul de stat
şi particular, predarea Religiei este asigurată prin lege cultelor recunoscute (art.
32, alin. 1).
3. În
Legea educației naționale nr. 1/2011 se arată: Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal şi
profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun.
Elevilor aparţinând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor, li
se asigură dreptul constituţional de a participa la ora de Religie, conform
confesiunii proprii (art. 18, alin. 1).
4. Metodologia
de organizare a predării disciplinei Religie în învăţământul preuniversitar,
aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr.
5.232/14 septembrie 2015 prevede: Planurile-cadru
ale învățământului primar, gimnazial, liceal și profesional includ Religia ca
disciplină școlară, parte a trunchiului comun (art.
2, alin. 1).
5. Religia este singura disciplină școlară care a fost validată de
majoritatea covârșitoare a părinților (peste 93% dintre
părinți și-au exprimat deja dorința ca elevii să participe la orele de Religie,
conform solicitărilor scrise și înregistrate în Sistemul Informatic Integrat al
Învăţământului din România).
6. Religia constituie parte integrantă şi definitorie a culturii
europene. Fără cunoştinţele referitoare la aceasta nu putem
înţelege istoria şi cultura acestui continent. De aceea, în aproape toate
ţările europene, Religia se predă în cadrul sistemului de învăţământ public.
7. Valorile
oferite de educaţia religioasă sunt reper
spiritual esenţial şi liant existenţial între toate
cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte discipline școlare.
8. Predarea
Religiei în Şcoală are valenţe educaţionale
profunde, prin rolul ei formativ în viaţa copiilor și a tinerilor,
demonstrat şi de studiile educaţionale şi sociologice în domeniu. Ora de
Religie contribuie la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de
identitate şi de orientare, întrucât propune modele viabile de bunătate,
sfinţenie și conviețuire umană. Totodată, disciplina școlară Religie contribuie
la formarea şi cultivarea unei conştiinţe vii şi mărturisitoare a valorii eterne
a persoanei umane şi la promovarea demnităţii acesteia în familie şi în
societate.
9. Educația
religioasă contribuie la depășirea
ignoranței religioase, care poate favoriza atitudini ideologice
de intoleranţă.
10. Întrunit
în ședință de lucru în ziua de 28 februarie 2015, Consiliul Consultativ al
Cultelor din România a adoptat apelul comun intitulat „LUMINĂ PENTRU VIAȚĂ. Importanța orei de Religie pentru educația copiilor
și tinerilor”, la finalul căruia se arată: Cultele doresc o cooperare mai strânsă cu Statul în promovarea
unei educații integrale, care uneşte viaţa spirituală profundă cu informarea
ştiinţifică bogată, deoarece deficitul de spiritualitate sau de sens
existenţial al societății tehniciste de astăzi are consecinţe negative pentru
orientarea tinerilor în societate.
Prin urmare, în
conformitate cu prevederile constituționale, cu Legea educației naționale nr.
1/2011 și cu voința majorității părinților elevilor, vă rugăm să asigurați
prezența disciplinei școlare Religie în trunchiul comun, în noile Planuri-cadru
pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, precum și evaluarea elevilor
la această disciplină, pe bază de note, nu prin calificative. Totodată, în
acord cu adresa nr. 8.711/08.04.2020 a Ministerului Educației și Cercetării, vă
solicităm ca orice demers major în domeniul educației să se înscrie pe linia
tradiţiei pedagogice româneşti, după o largă consultare cu organizaţiile de
părinţi și cultele religioase, oficial recunoscute în România.
Vă asigurăm de toată deschiderea noastră în susținerea unei
educații complete și de calitate pentru copiii și tinerii țării noastre.
Cu stimă și binecuvântare,
† Daniel
Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române
<< Home