2016 - Anul omagial al educaţiei religioase
2016 - Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului
creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul
şi al tipografilor bisericeşti
Cuvântul Preafericitului Părinte
DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, rostit vineri, 1 ianuarie 2016,
în Catedrala patriarhală, cu prilejul proclamării anului 2016 drept Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului
creștin ortodox şi Anul
comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor
bisericeşti în Patriarhia Română:
La
propunerea noastră, în şedinţa de lucru din 28-29 octombrie 2014, Sfântul Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române a declarat anul 2016 drept Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului
creștin ortodox şi Anul
comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor
bisericeşti în Patriarhia Română.
I.
De ce este importantă educaţia religioasă a tineretului?
1. Religia este lumină pentru
înțelegerea universului şi a vieţii, ca dar al lui Dumnezeu, pentru a
promova valorile familiei, ospitalității, dreptății, păcii, solidarităţii, înțelegerii și
comuniunii între oameni.
2. Credința în Dumnezeu este cea
mai mare zestre spirituală pe care Familia, Biserica, Școala și Comunitatea o pot
transmite copiilor, pentru că ea îi ajută pe tineri să facă
deosebire între valori eterne și valori efemere, şi le formează
personalitatea, învăţându-i să cultive bunătatea şi omenia, iubirea de
Dumnezeu şi de semeni, recunoştinţa faţă de generaţiile trecute şi
responsabilitatea faţă de prezent şi de viitor.
3. Valorile oferite de educaţia
religioasă sunt reper spiritual esenţial şi liant
existenţial între toate cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte
discipline școlare.
4. Predarea Religiei în Şcoală are valenţe
educaţionale profunde, prin rolul ei formativ în viaţa copiilor și
a tinerilor, demonstrat şi de studiile educaţionale şi sociologice în
domeniu. Ora de Religie contribuie la reducerea efectelor negative ale crizei
contemporane de identitate şi de orientare, întrucât propune modele
viabile de bunătate, sfinţenie și conviețuire umană.
5. Întrucât libertatea reprezintă un
mare Dar oferit de Dumnezeu omului, educația religioasă trebuie asumată
în mod liber, conform dorinţei părinţilor şi a copiilor. Libertatea
însă nu este indiferență spirituală, ci capacitate a omului de a alege
valori spirituale, care îmbogățesc viaţa persoanei şi a comunității umane [1].
Promovarea educației religioase,
care include deopotrivă evidențierea unor repere spirituale ca lumină
pentru viață și a unei elementare culturi religioase, constituie şi un act
de mărturisire a identității profunde a sufletului familiei românești și a
tradiției învățământului românesc, care a început în școlile
înființate de Biserică în apropierea lăcașurilor de cult.
Părinții copiilor înțeleg necesitatea
intensificării cooperării dintre Familie, Biserică şi Şcoală, astfel încât
educația religioasă primită acasă să fie consolidată în mod complementar prin
educația copiilor şi a tinerilor în Şcoală şi în viaţa Bisericii. În
această perspectivă, poate fi valorificat şi materializat cadrul oferit de parteneriatul
dintre parohie şi școală, pentru ajutorarea elevilor din familiile
sărace şi pentru desfăşurarea de activităţi educaționale artistice,
social-culturale şi social-filantropice, mai ales în timpul vacanțelor
şi al unor evenimente solemne cu semnificație națională sau patriotică.
În completarea orei de Religie,
Patriarhia Română, prin proiectele „Hristos împărtăşit copiilor” şi „Alege
şcoala!”, doreşte să cultive legătura copiilor cu o comunitate vie,
rugătoare, mărturisitoare şi solidară cu oamenii aflați în dificultate. Prin
aceste proiecte ea se străduieşte să cultive în copii şi tineri duhul
prieteniei și al comuniunii, să prevină abandonul şcolar în familiile
sărace şi în cele în care părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate.
Prin birourile de cateheză parohială, prin taberele de copii pe care le
organizează în cadrul acestor proiecte, Biserica doreşte să suplinească
lipsa de afecţiune părintească, lipsa atmosferei de familie, descoperă copii
talentaţi şi-i încurajează să-şi cultive talantul în folosul Bisericii și
al societății.
Pentru Biserică şi societate, familia are
un rol esenţial în stabilirea reperelor valorice ale copiilor. Familia
creştină, compusă din bărbat, femeie şi copii, reprezintă spaţiul intim cel mai
de preţ pentru cultivarea iubirii conjugale, a iubirii părinteşti, a iubirii
filiale şi a iubirii frăţeşti. Lipsa de iubire şi comuniune în familie duce la
înstrăinarea între membrii acesteia, la violenţă conjugală, la violenţă
domestică, la divorţ, care are efecte dramatice pentru copii, la abandonul
şcolar, la alcoolism şi la alte rele. De aceea, în educaţia copiilor şi a
tinerilor, este mare nevoie de cooperare între Familie, Şcoală şi Biserică.
II. Cine a fost Sfântul Antim
Ivireanul şi de ce este importantă comemorarea sa?
Sfântul Ierarh Martir Antim
Ivireanul s-a născut în Georgia (cca. 1650) și a fost stareţ
al Mănăstirii Snagov (1694-1704), episcop al Râmnicului (1705-1708) și Mitropolit
al Ţării Româneşti (1708-1716). Deşi de neam georgian, el a fost
deosebit de ataşat de Biserica Ortodoxă din Ţara Românească. Lucrarea
sa pastorală cea mai intensă a constat în editarea cărților liturgice, a
lucrărilor de învățătură adresate poporului dreptcredincios și
conducătorilor acestuia, dar și a cărţilor de îndrumare pentru preoți.
Cărțile tipărite de Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, în total 63 de
volume, dintre care 21 în limba română, iar celelalte în greacă, slavonă, arabă
şi georgiană, confirmă virtuțile şi calitățile sale de tipograf, prin nivelul
desăvârşit al caligrafiei, al gravurii, al miniaturilor, dar mai ales prin
profunzimea şi acurateţea teologică. A activat ca sfătuitor de încredere al
Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714) și coordonator în
tipografii nou întemeiate, precum Tipografia domnească din
București (1691-1694) sau tipografiile de la Mănăstirea Snagov (1694-1701), Bucureşti (1701-1705), Râmnic (1705-1708)
şi Târgoviște (1708-1715, mutată la Bucureşti în
anul 1715).
Cărțile de
cult tipărite de Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, în special Molitfelnicul de
la Râmnic (1706) şi primul Liturghier complet în limba română,
tipărit la Târgoviște în anul 1713, au marcat deplina biruinţă a
limbii române în cultul Bisericii, înfăţișându-l pe Sfântul Ierarh Martir
Antim Ivireanul drept un veritabil creator de limbă liturgică și
de literatură oratorică.
Sfântul
Antim Ivireanul şi-a dedicat eforturile atât pentru educaţia clerului, prin
lucrări precum Învățătură bisericească la cele mai
trebuincioase și mai de folos pentru învățătura preoților (Târgoviște,
1710), cât şi pentru catehizarea credincioșilor, mai ales prin
tezaurul său omiletic reprezentat de faimoasele sale Didahii,
cuvinte de învățătură care au luminat pe credincioșii timpului său şi, în
egală măsură, pe cei de astăzi, prin interpretări scripturistice pastorale şi
prin îndemnul stăruitor de a citi permanent, de a înțelege şi a aprofunda
cuvântul Sfintei Evanghelii. Sfântul Antim Ivireanul a tipărit și lucrări
adresate clasei intelectuale și politice a vremii sale, precum Învățăturile
lui Vasile Macedoneanul către fiul său Leon (București, 1691) sau
propria sa carte intitulată Sfătuiri creștine politice către
Preacredinciosul Domn Ștefan Cantacuzino (București, 1715).
Dimensiunea panortodoxă a activităţii culturale a
Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul se descoperă şi în rolul pe care l-a
avut prin acordarea unui ajutor deosebit altor popoare
creştin-ortodoxe, aflate sub stăpânire otomană, pentru dezvoltarea
culturală și spirituală a acestora, prin cărți tipărite în
limbile greacă și slavonă, prin punerea bazelor primei
tipografii cu caractere georgiene întemeiate la Tbilisi (cca. 1709) și
prin dăruirea unei tipografii cu caractere arabe Patriarhiei de
Antiohia (cca. 1706), după ce a tipărit la Mănăstirea Snagov prima
carte în limba arabă din lume, Liturghierul greco-arab (1701).
Se cuvine a aminti și vrednicia deosebită a Sfântului Ierarh
Antim Ivireanul în ceea ce privește gospodărirea, administrarea și
restaurarea locașurilor de cult din Țara Românească, printre care se
regăsesc Mănăstirea Snagov – reparatăîn timpul păstoririi sale ca
egumen (1696-1704) –, dar și Mănăstirile Strehaia, Surpatele, Cozia și
Govora, de care s-a îngrijit în timpul păstoririi sale ca episcop al
Râmnicului (1705-1708), încheindu-și activitatea cu ctitorirea
monumentalei Mănăstiri a Tuturor Sfinților din București
(1713-1715), zidire de suflet care a rămas cunoscută sub numele de Mănăstirea
Antim, pentru care a realizat el însuși planul arhitectural al
locașului de cult.
Pentru toate aceste lucrări de povățuire, de zidire sufleteascăși
materială în cuprinsul Țării Românești şi în alte ţări, precum și
ca o recunoaștere a vieții sale jertfelnice curmate prin moarte martirică pe
malul râului Tungia (Bulgaria), petrecutăîn luna septembrie a anului 1716, Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în şedinţa sa din data de 19-20
iunie 1992, canonizarea acestui mare ierarh. Proclamarea solemnă s-a făcut la
data de 27 septembrie 1992, ziua prăznuirii sale.
În contextul în care efectele pozitive ale apariţiei tiparului şi ale
circulaţiei mult mai facile a cărţii erau valorificate în Occidentul creştin
prin tipărituri laice, în Răsăritul ortodox, activitatea de editare s-a
axat mai ales pe cărţi religioase, liturgice şi biblice, marcând definitiv
profilul spiritual şi cultural al întregului spaţiu ortodox. Astfel, tiparul
a slujit Bisericii şi Biserica a slujit întregului popor prin ridicarea
nivelului de cultură şi de spiritualitate. Se cuvine să amintim aici opera
decultură şi teologie a tipografilor bisericeşti din spaţiul românesc (Ţara
Românească, Moldova şi Transilvania) care s-au ostenit, în condiţii
foarte dificile, să editeze cuvântul Sfintei Scripturi, cărţi de cult şi de
învăţătură în limba română.
Lucrării de
povățuire și zidire sufletească a tinerilor prin participarea
acestora la Sfintele Taine, prin catehizare continuăși prin implicarea lor
activăîn lucrarea misionară a Bisericii, i se adaugă, așadar, și prețuirea
marilor tipografi bisericeşti care s-au îngrijit de-a lungul secolelor
de tipărirea de lucrări de certă valoare duhovnicească și de creșterea
nivelului de educaţie a poporului român.
Urmând
vrednicelor înaintași care au contribuit la formarea spirituală a copiilor,
tinerilor şi adulților, să fim, la rândul nostru, exemple vii de educatori
şi mărturisitori ai Evangheliei iubirii milostive a lui Iisus Hristos şi ai
tradiţiei culturale ortodoxe româneşti, pentru ca astăzi cât mai mulţi tineri
ortodocși români să sporeascăîn credinţă şi sfinţenie, în
bucurie și fapte bune, spre slava lui Dumnezeu și folosul Bisericii
Sale dreptmăritoare.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
[1] A se vedea LUMINĂ
PENTRU VIAȚĂ. Importanța orei de Religie pentru educația copiilor și
tinerilor, Apelul Consiliului Consultativ al Cultelor din România –
28.02.2015.
<< Home