Scrisoarea către adolescenţi a Sfântului Vasile cel Mare
În primele secole creştine, în epoca în care
comunitatea Bisericii, deşi în lume, tindea tot mai mult să se manifeste ca o
entitate distinctă, cu rigori, valori, criterii, norme, năzuinţe evident
superioare celor existente în spaţiul public (şi privat) al Antichităţii
păgâne, una dintre marile dileme ale familiilor convertite la creştinism privea
problema educaţiei copiilor/tinerilor. Concret, primele generaţii de creştini
îşi puneau întrebarea dacă e bine sau nu să-şi trimită copiii să înveţe în
şcolile publice păgâne.
Această dilemă privea mai ales
aristocraţia creştină, întrucât vorbim despre o epocă în care problema
educaţiei generalizate nu se punea nici măcar la nivel proiectiv. Pentru
creştinii săraci, care primeau o educaţie elementară în cadrul familiei, Biserica
a reprezentat şi un remarcabil factor educogen adăugat celei existente. Amintim
doar de marii predicatori din primele secole, ale căror cuvântări (gratuite,
spre deosebire de cele ale retorilor epocii) erau şi adevărate tratate de
cultură generală. Părinţii din „secolul de aur“ au filtrat şi au urcat în
amvonul Bisericii ştiinţa care se preda în academia păgână, făcând-o accesibilă
maselor largi - un proces de culturalizare susţinut de Biserică şi despre care
s-a vorbit prea puţin.
Revenind la dilema în care erau puse
familiile aristocratice creştine de acum 2.000 de ani, de a-şi îndrepta sau nu
copiii spre şcolile păgâne care, deşi se bucurau de un prestigiu deosebit, ar
fi putut totuşi, prin cunoştinţele predate ori prin mediul eterogen, să
afecteze moral pe copiii şi tinerii creştinilor, raţiunea şi echilibrul au
triumfat. Această decizie a produs ulterior efecte formidabile, contribuind, în
cele din urmă, indirect, însăşi triumful Bisericii.
În scrierile Părinţilor primelor două
veacuri, nu se afirmă nicăieri, categoric, dacă e oportună sau nu prezenţa
copiilor creştini în şcolile păgâne, probabil din cauza lipsei de alternativă
sau poate pentru încrederea totală pe care o aveau creştinii de la începuturi
în capacitatea Evangheliei de a converti şi de a-şi dovedi superioritatea faţă
de alte moduri de a privi şi înţelege lucrurile. Totuşi, din loc în loc, apar
discrete aprecieri pozitive la adresa învăţăturilor predate în şcolile antice.
Faptul este explicabil prin aceea că înşişi cei mai remarcabili autori ai
primelor două veacuri creştine, convertiţi la vârste mature, erau beneficiari
ai şcolii păgâne. Dată fiind situaţia, concluzia nu putea fi decât una singură:
şcoala păgână nu poate fi o piedică de netrecut în drumul spre Hristos.
„Să luăm din cărţi cât ni se
potriveşte nouă şi cât se înrudeşte cu adevărul“
Cel care avea să ofere primul
principiu ferm, clar în problema raportării la cultura păgână (implicit, viza
şi şcoala care o prezenta şi perpetua) a fost Sfântul Vasile cel Mare
(330-379): „Trebuie, deci, şi voi să citiţi scrierile autorilor profani, aşa
cum fac albinele; acelea nici nu se duc fără nici o alegere la toate florile,
nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile peste care se aşază, ci iau
cât le trebuie pentru lucrul lor, iar restul îl lasă cu plăcere. Noi, dacă
suntem înţelepţi, să luăm din cărţi cât ni se potriveşte nouă şi cât se
înrudeşte cu adevărul, iar restul să-l lăsăm“.
Acest enunţ Sfântul Vasile cel Mare
îl face în Omilia a XXII-a către tineri - Cum pot întrebuinţa cu folos
literatura scriitorilor eleni. Epistola este adresată unor „copii“ aflaţi în
perioada de studii, vârstă care coincidea, cel mai probabil - atunci, ca şi
acum -, cu cea a adolescenţei. Deşi în opera amintită destinatarii nu sunt
menţionaţi, se face, totuşi, referire la o „înrudire de sânge“ cu adresanţii,
fapt care conduce, logic, la concluzia că ar fi vorba despre rude (mai
apropiate ori mai îndepărtate) ale ierarhului. Acest amănunt are relevanţă în
context, întrucât putem presupune că, în epistola citată, Sfântul Vasile a
investit maximum de atenţie, afecţiune, iar sfaturile se îndreaptă către nişte
ţinte foarte bine cunoscute (un principiu pedagogic şi catehetic demn de
urmat!), fapt care reiese cu prisosinţă pe parcursul textului. Poveţele
Sfântului Vasile cel Mare nu par a fi determinate de evenimente pozitive ori
negative din viaţa tinerilor vizaţi, ci, mai degrabă, din admiraţia autorului
faţă de elanul tinerilor aflaţi înaintea oceanului de cunoştinţe ce li se
deschide înainte, în spaţiul şcolar. Ceea ce-şi propune şi ceea ce încearcă
Sfântul Vasile este să-i înzestreze pe entuziaştii şcolari măcar cu o busolă şi
cu o hartă aproximativă a oceanului de cunoştinţe ce li se pune înainte.
„Nu sunt nefolositoare pentru suflet
învăţăturile profane“
Sfântul Vasile atenţionează asupra
faptului că mintea şi sufletul nu trebuie predate, încredinţate fără rezervă
decât lui Hristos. În rest, în ceea ce-i priveşte pe autorii de texte profane
ori cu provenienţă necreştină, este lansat avertismentul: „nu trebuie să daţi
cu totul acestor băr-baţi cârma minţii voastre, cum aţi da cârma unei corăbii,
şi nici să-i urmaţi oriunde v-ar duce, ci să primiţi de la ei cât vă este de
folos şi să ştiţi ce trebuie să lăsaţi la o parte“.
Foarte interesant este că, venind
vorba despre „cealaltă viaţă“, ierarhul capadocian recunoaşte că există în
învăţătura creştină elemente care nu pot fi înţelese de cei mai tineri: „nu-i
cu putinţă, din pricina vârstei voastre, să înţelegeţi adâncimea cuvintelor
Sfintei Scripturi“, iar ca alternativă şi pregătire pentru înţelegerea
profunzimii Scripturii, Sfântul Vasile recunoaşte valoarea conţinuturilor
educative necreştine, chiar îndemnând „să ne exercităm mai dinainte ochiul
sufletului, ca în umbră şi în oglindă, cu alte învăţături, care nu se deosebesc
cu totul de ale noastre“.
În mod categoric, „nu sunt
nefolositoare pentru suflet învăţăturile profane“, însă se cere spirit critic
şi discernerea atentă între învăţăturile pozitive şi cele discutabile. De
pildă, „când (poeţii - n.n.) vorbesc de faptele sau cuvintele bărbaţilor buni,
să-i iubiţi, şi să-i imitaţi, şi mai ales să încercaţi să fiţi nişte oameni ca
aceia“. Dimpotrivă, „nu vom lăuda pe poeţi nici când spun vorbe de ocară, nici
când batjocoresc, nici când înfăţişează pe îndrăgostiţi sau pe beţivi, nici
când spun că fericirea stă într-o masă bogată şi în cântece neruşinate“.
După un „tur de forţă“ prin scrierile
antice, spre a demonstra destinatarilor epistolei că au de-a face cu un
„cunoscător“, Sfântul Vasile lansează încă un criteriu clar în selectarea
diverşilor autori necreştini - măsura în care aceştia propovăduiesc virtutea,
ca ţintă a căutărilor omului: „Aproape toţi scriitorii renumiţi prin
înţelepciunea lor au lăudat, mai mult sau mai puţin, virtutea. Acestor
scriitori se cade să le dăm crezare şi să căutăm să punem în practică cuvintele
lor“.
„A căuta să fii elegant este tot atât
de ruşinos ca a trăi în desfrâu“
Preocuparea tinerilor pentru
înfăţişarea exterioară a fost dintotdeauna o constantă, fapt ce reiese şi din
atenţionarea arhiereului capadocian: „A te îngriji de aranjatul părului şi de
haine mai mult decât e necesar este, după cuvântul lui Diogene (Diogene Cinicul
- 413-327 î.Hr. - n.n.), sau o faptă de om necugetat, sau o faptă de om
ticălos. A căuta să fii elegant şi a fi numit de alţii elegant socot că este
tot atât de ruşinos ca şi a trăi în desfrâu ori a strica altora casele. Este,
oare, vreo deosebire pentru un om cu mintea sănătoasă dacă îmbracă o haină
scumpă sau una ieftină, atâta vreme cât şi una, şi alta îl apără iarna de frig
şi vara de căldură?“.
Remarcăm nuanţele din observaţiile de
mai sus, care nu sunt, de fapt, porunci, interziceri categorice, ci, mai
degrabă, îndemnuri la maturitate, la raportarea faţă de elemente de modă
(tunsoare, vestimentaţie) cu discernământ. Adică, „aranjatul părului“ nu este
interzis, însă nici nu trebuie să devină o preocupare centrală. Tot aşa, în
alegerea hainelor nu trebuie scăpat din vedere rostul primar al acestora. În
fine, a fi „elegant şi a fi numit de alţii elegant“ nu se referă la maniere ori
la conduita de bun-simţ, ci la tentaţia aproape irezistibilă a tinerilor de a
fi „la modă“, de a-şi atrage admiraţia celorlalţi prin stilul vestimentar
însuşit. Foarte probabil ca „eleganţa“ de care vorbeşte Sfântul Vasile să poată
fi corelată cu faptul de a fi „cool“, noţiune atât de frecventă în limbajul
valorizator al adolescenţilor de astăzi.
Dacă am încerca să creionăm un profil
psihologic al tinerilor cărora li se adresează Sfântul Vasile cel Mare,
probabil că rezultatul ar frapa prin similaritatea cu tinerii de la începutul
secolului al XXI-lea. Atenţia ierarhului pentru argumentări rea-liste,
convingătoare, tentante lasă să se înţeleagă faptul că adolescenţii de acum 17
veacuri erau la fel de insensibili la patetisme ori abordări moraliste ca şi
cei de astăzi. Din acest motiv, Sfântul Vasile evită parcă noţiunile oarecum
abstracte, cum ar fi cea de păcat, ci răsuceşte din exterior către interior
setea pentru valoare şi pentru experienţă esenţială, în încercarea de a
contracara pericolul eşuării în patimi, care, în perioada critică a
transformării copilului în adult, par a avea substanţă metafizică. Dând dovadă
de o fină cunoaştere a psihologiei adolescentului, Vasile cel Mare atrage
atenţia asupra unor orizonturi ale „concreteţii“ fiinţei, care, deşi nu atât de
evidente precum trupul, conţin ceea ce ne defineşte ca oameni: „A-ţi da toată
silinţa ca trupul să fie mult prea îngrijit înseamnă a nu te cunoaşte pe tine
însuţi şi a nu înţelege porunca înţeleaptă, care spune că nu ceea ce se vede
este omul; şi este nevoie de multă înţelepciune, cu ajutorul căreia fiecare
dintre noi, oricare, ajunge să se cunoască pe el însuşi“.
„Boala de a fugi de oamenii cu
gânduri bune“
Într-o vreme în care actuala
industrie a divertismentului era, pur şi simplu, imposibil de imaginat,
arhiereul capadocian atenţiona totuşi asupra efectului incitator ce rezultă din
asocierea muzicii cu mesajul dăunător sufleteşte, atenţionând cât „de mult
poate să schimbe sufletul un cântec sănătos sau un cântec desfrânat! De aceea
trebuie să luaţi parte la această muzică la modă acum, tot atât de puţin ca şi
la orice altă faptă ruşinoasă“.
Finalul deschis al epistolei aruncă o
nouă lumină asupra pedagogului Vasile cel Mare, care este conştient că educaţia
nu înseamnă proferare, cerinţă imperioasă, ci, mai ales, relaţie, că educarea
tinerilor este un proces amplu, îndelungat, dar care trebuie să valorifice
optim orice moment pentru a propune ideile, noţiunile esenţiale unei anumite
etape de dezvoltare psihosomatică: „V-am spus acum acele lucruri pe care le-am
socotit a fi cele mai bune; celelalte vi le voi spune în tot cursul vieţii“. În
definitiv, construirea şi păstrarea unei relaţii de încredere cu tinerii este
cea mai mare reuşită şi lucrul care trebuie să preocupe cel mai mult, de vreme
ce autorul încheie scrisoarea cu următorul îndemn-rugăciune: „Să dea Dumnezeu
ca voi să nu fiţi niciodată cuprinşi de această boală, ca să fugiţi de oamenii
cu gânduri bune“.
În întreaga epistolă pulsează un ton
condescendent şi blând, care dovedeşte că educaţia, mai ales educaţia
tinerilor, se face cu dragoste şi cu smerenie din partea educatorului. Această
atitudine, din partea unui spirit ferm, dar şi a unui mare ascet, cum a fost
Sfântul Vasile cel Mare, sugerează că voinţa, adesea îndărătnică şi, pe
alocuri, egoistă, a adolescenţilor nu poate fi înduplecată decât în modul în
care Hristos a înduplecat lumea: prin smerenie şi prin dragoste.
„E ruşinos să pierdem prezentul, iar
mai târziu să rechemăm trecutul“
▲ Fragment din Omilia a XXII-a către
tineri - Cum pot întrebuinţa cu folos literatura scriitorilor eleni, a
Sfântului Vasile cel Mare ▲
Omul înţelept trebuie să fugă cât mai
mult de dorinţa de a trăi după glorie şi de a face pe placul mulţimii; trebuie
să-şi facă raţiunea conducătoare a vieţii, încât chiar dacă ar trebui să se
împotrivească tuturor oamenilor, chiar de ar fi să rămână fără glorie şi să-şi
pună viaţa în primejdie pentru bine, să nu prefere nimic celor recunoscute de
el ca bune. În ce s-ar deosebi, oare, cel care nu are o purtare ca aceasta de
acel sofist egiptean care, ori de câte ori voia, se prefăcea în plantă, în
animal, în apă şi în orice altceva? Unul ca acesta va lăuda acum dreptatea
înaintea celor ce o preţuiesc, iar mai târziu va vorbi împotriva ei, când simte
că nedreptatea este aprobată. Aşa fac linguşitorii! Şi, după cum polipul ia
culoarea pământului pe care stă, tot aşa şi un om ca acesta îşi schimbă
gândirea după părerile celor cu care stă de vorbă.
Dar, toate acestea le vom învăţa mai
bine din scrierile noastre. Cele spuse acum sunt numai o schiţă a virtuţii,
scoasă din lucrările scriitorilor profani. Cei care strâng cu grijă folosul din
fiecare lucru adaugă, ca fluviile cele mari, din toate părţile, multe la cele
ce au. Cuvintele spuse de poet: „Adună puţin câte puţin“ nu se referă atât la
creşterea bogăţiei, cât la înmulţirea cunoştinţelor. Când fiul lui Bias a
plecat în Egipt şi l-a întrebat pe tatăl său ce să lucreze spre a-i face cât
mai multă plăcere, Bias i-a spus: „Adună merinde pentru bătrâneţe!“. Bias a numit
virtutea merinde, dar i-a pus hotare mici, că a amăgit folosul virtuţii numai
la viaţa aceasta, pământească. Dar, chiar dacă mi-ai vorbi de bătrâneţea lui
Tithon sau a lui Arganthonios, sau a lui Matusala al nostru, cel cu viaţa
foarte lungă, despre care se spune că a trăit nouă sute şaptezeci de ani, chiar
dacă ai măsura tot timpul de când sunt oameni pe pământ, aş râde ca de nişte
păreri de copil gândindu-mă la timp, cât este de lung şi fără de bătrâneţe, al
cărui sfârşit nu ni-l putem închipui, după cum, nu mai puţin, nu poţi pune
sfârşit sufletului nemuritor.
Pentru această viaţă veşnică v-aş
îndemna să strângeţi merinde, mişcând, după cum spune proverbul, orice piatră
de unde aţi putea avea folos. Să nu ne temem că e greu şi că e nevoie de
osteneală! Să ne aducem aminte de înţeleptul care ne-a sfătuit că trebuie să
alegem viaţa cea mai bună şi să facem fapte de virtute cu nădejdea că
obişnuinţa va face plăcută o viaţă ca aceasta. E ruşinos să pierdem prezentul,
iar mai târziu să rechemăm trecutul, când căinţa nu ne mai foloseşte.
V-am spus acum acele lucruri pe care le-am socotit a fi cele mai bune;
celelalte vi le voi spune în tot cursul vieţii. Voi însă, din cele trei feluri
de boală ce există, să nu păreţi a suferi de o boală trupească ce nu se poate
vindeca şi nici să nu aveţi o boală sufletească asemănătoare bolilor trupeşti
ce sunt fără vindecare. Cei care au o boală uşoară merg singuri la doctor; cei
cuprinşi de boli mai mari cheamă pe doctori la ei; dar cei care au o boală
care, în nici un chip, nu se poate vindeca nu primesc nici pe doctori, chiar
dacă vin la ei. Să dea Dumnezeu ca voi să nu fiţi cuprinşi de această boală, ca
să fugiţi de oamenii cu gânduri bune!
Sursa: http://ziarullumina.ro/
<< Home