Zece nevoi umane - de Solomon Marcus
Zece nevoi umane de care educația ar trebui să țină seama
Avem cele
zece porunci. În complementaritate cu ele, propun zece nevoi umane. Ele își au
rădăcinile în copilărie. Ar fi trebuit să facă obiectul educației și învățării,
la toate vârstele. Dar nu prea se întâmplă acest lucru. Poate ne aude cineva;
acum, la acest moment al unui nou început.
1. Nevoia de a da un
sens vieții, la nivel elementar
Măcar o dată pe zi
savurează faptul că respiri ; că privești cerul și pământul ; că te miști ;
trăiește-le ca mari evenimente. Bucură-te că ai schimbat un zâmbet cu un copil
care a trecut pe lângă tine. Toate acestea să-ți fie suficiente pentru a simți
că viața are un sens, că merită să fie trăită, că este un dar pentru care cei
care te-au adus pe lume și te-au crescut au dreptul la iubirea și recunoștința
ta.
2. Nevoia de
împrospătare
Dar respirația și
mișcarea sunt cu noi tot timpul. Exista riscul, tentația ca ele să devină
rutină, să nu le acordăm nicio atenție, cum de fapt se și întâmplă în general.
Rutina nu poate și nu trebuie eliminata total, o mare parte a comportamentului
nostru urmează reguli precise, țin de civilizație.
Problema este de a
reduce rutina la minimul necesar, de a nu deveni sclavul ei, cum se întâmplă
din păcate frecvent. Așa cum avem grijă zilnic să ne împrospătam corpul prin
odihnă, prin mișcare și prin folosirea apei și săpunului, avem nevoie și de o
împrospătare a mintii, a simțurilor, a sufletului nostru. Sa ne trezim în
fiecare dimineață capabili de a arunca o privire proaspătă asupra lumii, cu
dispoziția unui nou început, cu o limpezire a simțurilor și a gândurilor;
într-un anume sens, să recăpătăm, să recuperăm candoarea copilăriei.
3. Nevoia de
întrebare și de mirare
Eram în copilărie într-o
permanentă stare interogativă, de curiozitate, de mirare, de extaz în fața
spectacolului naturii și al lumii, al propriei mele ființe. Pentru a da un
singur exemplu, sunt de-a dreptul fermecat de năzdrăvăniile creierului meu, în
materie de memorie și de imaginație. În fiecare seară, când mă las pradă
somnului, mă întreb ce călătorii neașteptate îmi vor oferi visele din noaptea
respectivă.
Starea de mirare, de
extaz mi-a alimentat totdeauna pofta de viață, a fost mereu o sursă de energie.
Atunci când sunt întrebat: de ce trăiești ? îi răspund: pentru a mă mira.De
prea multe ori, școala, în loc să întrețină și să dezvolte aceasta nevoie, o
anihilează. Dar dacă nu ne menținem starea de curiozitate, de mirare, de
dorința de a înțelege lumea, nu doar de a o înregistra, atunci nu ne putem
forma capacitatea de problematizare, de identificare a aspectelor neelucidate,
nu putem sesiza amploarea și natura ignoranței noastre.
4. Nevoia de
îndoială și de suspiciune
Ce poate fi mai uman
decât ezitarea, nehotărârea, nedumerirea? Pentru Rene Descartes, starea de
îndoială este semnul clar al naturii gânditoare a ființei umane. Un același
lucru poate fi considerat din mai multe puncte de vedere și, în aceste condiții,
spiritul critic ne obligă la o analiză comparativă, care uneori nu conduce la
un rezultat ferm, ci la o pluralitate de posibilități, fiecare fiind descrisă
în termeni de grad de plauzibilitate. În justiție se lucrează cu prezumția de
nevinovăție.
În educație și în
învățare, este recomandabil să adoptăm prezumpția de suspiciune. Ne naștem
criticând ; plânsul nou-născutului este reacția să critică față de o
nemulțumire. Să privim cu interes, dar cu suspiciune orice ni se livrează de la
catedră, de la o tribună, de pe internet, din cărți, din orice fel de
publicații, așa cum un polițist care caută pe autorul unei crime suspectează
totul.
Educatorii, profesorii
ar trebui să fie primii care să recomande, să stimuleze această atitudine la
elevi, la studenți, să le spună acestora: «Cel mai clar semn de respect pe care
mi-l puteți arăta este să-mi acordați atenție, dar să nu acceptați nimic din
ceea ce va spun înainte ca spiritul vostru critic să vă asigure de adevărul și
de interesul spuselor mele; dacă nu mă înțelegeți, să nu mă lăsați să trec mai
departe, să-mi cereți să fiu mai clar; dacă vi se pare că nu am dreptate, să vă
manifestați argumentat dezacordul».
O atitudine similară se
cuvine a fi adoptată față de litera tipărită, din manuale sau din orice alt
loc. Omul de la catedră nu trebuie să pozeze într-un a toate știutor, este
normal ca uneori să le spună celor pe care-i instruiește : « nu știu », « nu
înțeleg nici eu» ; iar atunci când cineva din bancă îi corectează o scăpare, o
greșeală, să-i mulțumească pentru atenția acordată. Uneori introduceam
deliberat o greșeală în prestația mea, pentru a testa vigilența studenților.
Nevoia de îndoială și de suspiciune funcționează concomitent cu o alta, opusă:
nevoia de complicitate la o convenție. De exemplu, mergem la un spectacol de
teatru.
Ne supunem prezumției de
complicitate la convenția de ficțiune propusă de spectacol, o acceptăm, îi
acordăm credit. Dar spiritul nostru critic nu încetează să funcționeze și avem
dreptul, ulterior, să ne exprimăm eventuala insatisfacție, să pretindem că
autorii spectacolului au înșelat așteptările noastre, creditul pe care le-am
acordat. La fel, în cazul unei poezii, a unui roman etc.
5. Nevoia de
greșeală și de eșec
De câte ori am eșuat
până să deprindem să folosim furculița, cuțitul și lingura ! De câte ori am
căzut, ne-am julit genunchii, până să învățăm să ne ținem pe picioare și să
mergem ! Este clar că învățarea, drumul spre dobândirea unui nou comportament
trec prin greșeli și eșecuri; ele sunt prețul pe care-l plătim pentru a ne
îmbogăți înțelegerea și pentru a acumula noi capacități. Trebuie deci să
distingem între greșelile de acest fel, care au un rol pozitiv, benefic, și
greșelile ordinare, făcute din neatenție sau ca urmare a altor imperfecțiuni
senzoriale sau psihice. A plasa greșeala și eșecul, la modul general, în sfera
infracțiunii sau/și păcatului denotă o confuzie gravă, pe care totuși o comite
mereu practica educațională. Auzim mereu : « cine a greșit, să plătească ». Dar
exemplul copilului care cade înainte de a învăța să se țină pe picioare și
niciun părinte normal nu se gândește să-l pedepsească pentru acest eșec trebuie
să ne stea mereu în față.
O veche vorba latinească
de înțelepciune ne amintește că a greși este omenesc. Dar reflecția respectivă
continuă prin a condamna perseverarea în greșeală. Aici este nevoie de o
precizare. De exemplu, să repeți mereu traversarea străzii pe culoarea roșie a
semaforului este într-adevăr de condamnat și de sancționat; în general,
nerespectarea deliberată a unor reguli ale comportamentului uman, social este
de sancționat și aici intră în funcție justiția și morala ; dar să comiți mereu
greșeli, alte greșeli, în încercările în care te aventurezi pentru a străpunge
necunoscutul – este un lucru normal, inevitabil.
Istoria abundă în
exemple de greșeli și eșecuri ale unor oameni de seamă, în tentativa de a spori
cunoașterea umană. S-ar putea scrie o istorie a omenirii centrată pe greșeli și
pe eșecuri. O mare parte, poate cea mai mare, a acțiunilor de pionierat, a
lucrărilor care au deschis drumuri noi în cunoaștere și în acțiunea socială au
inclus greșeli, ca un produs secundar al noutății ideilor lansate. Mai mult,
mergând pe urmele unor greșeli comise în lucrări sau acțiuni temerare, s-a
ajuns la apariția unor noi idei, noi domenii de cercetare. «Greșeala
matematică, sursa de creativitate» a fost de mai multe ori titlul unora dintre
expunerile mele. Pentru a da un singur exemplu: noua știință a haosului a fost
inițiată de Henri Poincare în tentativa să de a înlătura o greșeală dintr-un
memoriu al sau de mecanică cerească.
Am putut verifica
personal și bănui că e adevărat în general faptul că drumul spre multe (poate
cele mai multe) idei și teoreme matematice a urmat o cale sinuoasă, de
tatonări, rătăciri, confuzii, greșeli de tot felul, până s-a cristalizat
varianta sub care ele sunt acreditate. A cunoaște, măcar în unele cazuri,
aceasta istorie zbuciumată mi se pare esențial, dacă vrem să înțelegem natura
profunda a creației umane. Personal, am făcut aceasta experiență pe unele
situații din matematică, din informatică, din lingvistică, din domeniul
literar-artistic, dar cred că este valabil în general.
Ținând seama de
inevitabilitatea eșecurilor, este esențial să educăm rezistența la eșec,
înțelegerea faptului că eșecul este normal; mai mult: dintr-un eșec este
totdeauna ceva de învățat.
6. Nevoia de joc
Apreciez jocurile bazate
pe reguli prestabilite, de la fotbal și tenis la șah și go. Ele au un rol
important și merită atenția tinerilor. Dar nu în primul rând la ele mă gândesc acum.
Am în vedere jocurile care valorifica nevoia de libertate, curiozitatea de a
înțelege cele percepute prin simțuri și prin observație directă, nevoia de și
dreptul la greșeală și eșec, fără a fi pedepsite. Am considerat astfel de
exemple la punctul anterior: cum învățăm să ne ținem pe picioare și să mergem.
Este clar ca orice copil de pe suprafața Pământului trece prin aceasta
experiență. Acum mă voi referi la un alt joc, și el practicat, pe cât mi-am
putut da seama, de toți copiii lumii: jocul de-a v-ați ascuns. Eu mă ascund iar
tu mă cauți și dacă mă găsești, ai câștigat.
Acest joc nu face decât
să imite un altul, pe care natura, lumea îl practica față de noi, la orice
vârstă și de la începuturile omenirii. In tentativa noastră fireasca de a
înțelege lumea, totul se întâmplă ca și cum lumea ne spune: «cauți să mă
înțelegi, dar eu mă ascund; și cu cât lucrul pe care-l cauți este mai
interesant, mai semnificativ, cu atât îl ascund mai bine și îl fac mai greu de
găsit. Dar merită să-l cauți. Chiar fără rezultatul așteptat, căutarea îți va
da satisfacții, care însă ar putea fi altele decât cele la care te-ai gândit
inițial.
Cauți ceva, nu-l găsești, dar găsești altceva; uneori mai interesant decât ceea ce căutai inițial».
Cauți ceva, nu-l găsești, dar găsești altceva; uneori mai interesant decât ceea ce căutai inițial».
Învață să savurezi acest
spectacol al omenescului, să te îmbeți de el – și din nou să simți că viața
merita să fie trăită. Căutarea se dovedește de multe ori mai importanta decât
găsirea. Plăcerea de a urca un munte sta în primul rând în a savura fiecare
moment al parcursului, chiar dacă nu ajungi în vârf. Mai e și un alt aspect,
observat de Blaise Pascal: de multe ori cauți ceea ce deja ai găsit.
Găsești ceva ca o
bănuială, o intuiție, o extrapolare a unor observații empirice. Dar ai nevoie
de o confirmare mai convingătoare. Așa se întâmplă, de exemplu, că în
matematică multe teoreme sunt „găsite” mult înainte de a fi demonstrate; cazul
teoremei lui Pitagora, găsită empiric mult înainte de Pitagora.
Dar toată căutarea la
care ne referim ce este altceva decât învățarea, descoperirea, invenția ?
Nevoia noastră de a înțelege lumea, de a ne înțelege pe noi. O căutare care
trebuie să valorifice toate nevoile umane discutate anterior, dar și pe cele
care urmează.
7. Nevoia de
identitate
Aici se afla o
provocarea majoră, dramatică, și o șansă de a da vieții noastre o motivație
superioară. Direct implicate sunt toate celelalte 9 nevoi pe care le discutam.
Biologic, avem o identitate individuală, prin faptul că fiecare ființă
viețuitoare de pe această planeta are un ADN specific. Acizii
dezoxiribonucleici sunt „cuvinte” pe alfabetul celor patru tipuri de baze
nucleotide.
Acest alfabet este
același pentru toate ființele trăitoare pe planeta Terra. Dar ordinea în care
sunt așezate elementele alfabetului în alcătuirea ADN-urilor este alta la
fiecare dintre noi, deci fiecare ființă umană are o identitate biologică
specifică. Ne naștem preluând o întreagă moștenire genetica de la părinți și,
prin intermediul lor, de la bunici, străbunici etc. Preluam o seama de
trăsături, deprinderi, reprezentări, judecăți și prejudecăți determinate de
contextul geografic și istoric în care ne dezvoltam.
Toate acestea ne conferă
o identitate genetica, de familie, de loc geografic și de moment istoric, deci
o identitate locala, una regionala, una națională, de limbă, de credință.
Aceasta identitate pe care natura și istoria ne-o imprima, de multe ori fără a
ne da seama, rămâne pentru prea mulți oameni singura lor identitate. Prea mulți
oameni nu simt nevoia unei identități mai bogate decât aceea primita fără vreun
efort personal. În perioada trecerii de la copilărie la adolescenta ar trebui
să înceapă conștientizarea nevoii de construire a unei identități mai bogate
decât aceea cu care ne-a înzestrat natura. Cum să facem să educam la cât mai
mulți tineri aceasta nevoie (valorificând critic, selectiv, identitatea primită
de la natură)?
Cum să-i facem pe tineri
să conștientizeze faptul că în condițiile actuale ale globalizării de toate
felurile acționează asupra noastră, direct sau indirect, toate nivelurile
sociale, de la cele locale la cele regionale, naționale, europene, occidentale
și planetare ? Sa le explicam tipologia identităților culturale: balcanică,
dunăreană, a Mării Negre, sud-est europeană, central europeană, mediteraneană,
europeană, occidentală, planetară dar și tipologia care rezultă din
diversitatea lingvistică, de credințe, de civilizații. Se întâmplă un lucru
fără precedent în istoria omenirii: numeroasele identități ale ființei umane,
aflate într-o dinamică permanentă și o interacțiune continuă, nu mai pot fi
înțelese decât concomitent, formând un sistem. Sau le înțelegem pe toate sau pe
niciuna.
Globalizarea și
internetul au o contribuție esențială la aceasta noua configurație a
identităților. Educația nu reușește să facă față acestor probleme, nici nu prea
le are în atenție. Dar tensiunile existente între diferite identități ale
fiecărei persoane și între identitățile unor persoane diferite sunt, în ultima
instanță, la rădăcina multor conflicte și războaie ; aici își află rădăcinile
și terorismul existent la scară mondială. Posibilitatea unei dezvoltări
armonioase a identităților rămâne deocamdată doar un proiect.
8. Nevoia de omenesc
și de omenie
Identitatea este primul
termen al unui cuplu esențial, în care al doilea termen este : alteritatea.
Niciunul dintre ei nu se clarifică în absența celuilalt. La orice nivel, ne
definim identitatea prin raportare la ceea ce este diferit. Diferența se poate
referi la vârstă, la sex, la naționalitate, la limbă, la culoarea pielii, la
religie, la nivel de cultură, la poziție socială, la apartenența politică, la
filosofie a vieţii, la preferințe literare sau de orice altă natură etc. Să fim
pregătiți să înțelegem omenescul în diversele sale ipostaze, să admitem că tocmai
infinita sa diversitate îi dă farmec.
Nu există două fețe
umane identice, nu există două voci umane identice, nu există două priviri
umane identice. Dar dincolo de această diversitate, toți copiii lumii au o
prospețime cuceritoare, toți alternează râsul cu plânsul, toți râd la soare,
toți îndrăgesc mișcarea și jocul, toți ard de curiozitate. Omenescul este o
sursă nesfârșită de delectare, de minunare. Iată, pentru a alege numai una din
fermecătoarele manifestări umane: vorbirea, limba. Câtă subtilitate, câtă
finețe, cât joc al nuanțelor îți oferă cuvintele, frazele, discursul! Muzica
lor, semnificația lor. Cât de plăcut e să constați că reușești să spui ceea ce
ai gândit, dar cât de ușor, pe nesimțite, frazele derapează și nu mai exprimă
ceea ce ai dorit!
O continuă alternare a
găsirilor și a ascunderilor, a confirmărilor și a frustrărilor. Sau jocurile
memoriei umane, ale amintirilor și uitărilor ; sau trecerile insesizabile de la
zâmbet la lacrimă, de la gravitate la duioșie. Iată un pariu major al educației:
să-i antrenăm pe copii să savureze omenescul în întreaga sa diversitate.
Omenescul nu este ca jocul de tenis, unde câștigi în dauna altora, care pierd ;
omenescul poate fi universal câștigător. La animale, o pornire instinctivă vede
în diferență o adversitate. Pentru ca oamenii să nu reproducă și ei acest
comportament, este nevoie de o educație corespunzătoare, altfel se întâmplă
ceea ce vedem mereu : băieței de clasa a treia primară care se iau la bătaie
pentru ca « eu am spus într-un fel iar el a spus altfel ».
De la omenesc, nu e
decât un pas până la omenie. Nevoia de a fi bun, generos, de a dărui, de a-i
contamina pe alții de bucuria vieţii. De a adopta în comportamentul tău
prezumția de solidaritate cu ceilalți oameni. Copiii care se formează în acest
fel (iar internetul ar putea avea aici un rol esențial) vor putea fi mai greu
antrenați în războaie de tot felul.
9. Nevoia de cultură
Omenirea a acumulat un
imens tezaur de cultură științifică, literar-artistică, tehnologică,
religioasă, filosofică etc. Culmi ale spiritualității umane, în matematică,
astronomie, fizică, chimie, biologie, filosofie, literatură, muzică, arte
vizuale, teatru, științe juridice, economice, istorice, arheologice,
geografice, geologice și, mai recent, în film și în disciplinele informației și
ale comunicării stau mărturie pentru splendoarea omenescului, pentru puterea sa
de pătrundere, de imaginație, de descoperire și de invenție. Dar cine
beneficiază de ele, câți sunt cei care au acces la aceste piscuri, le înțeleg,
își pot umple sufletul și mintea de înțelepciunea și frumusețea lor, se pot
astfel înălța spiritual mult peste starea de animalitate ?
Câți sunt cei care ajung
să trăiască fiorul unui vers, al unei povești, al unei muzici, al unui tablou,
al unui monument de arhitectura, al unei sculpturi, al unei ecuații, al unei
formule chimice, al tabelei lui Mendeleev, al unui program de calculator, al
geometriilor neeuclidiene, al relativității einsteiniene, al lumii cuantice, al
dualității Watson-Crick a acizilor nucleici ? Oare pe la urechile câtor copii,
adolescenți, trece adierea unor acorduri din Beethoven, Bach, Mozart sau Chopin
? Câte priviri aflate în dimineața vieţii ajung să se desfete în prezența unui
tablou de Rembrandt, a unei sculpturi de Brâncuși?
Va fi în stare educația
publica să preia acest mesaj ? Mai avem timp de așa ceva ? Un timp de
contemplare, de supremă emoție. Nu cumva eliberăm pe bandă rulantă diplome de
diverse grade, fără acoperire culturală? Și dacă nu au acoperire culturală, ce
sunt posesorii acestor diplome altceva decât, în cel mai bun caz, furnizori de
servicii? Și dacă nu prea au nevoi culturale, ce motivație mai profundă pot da
vieţii lor ? Cohorte de oameni, unii cu o stare de prosperitate materială, au
totuși un statut de sclavi culturali. Să nu-ți fie milă de ei ? Să nu-i
compătimești? Nu cumva se află aici sursa principală a derapajelor de ordin
civic, moral, juridic, a violenței verbale, psihice, fizice? Care este nivelul
de cultură al celor ce ne conduc, ce repere umane au ei ? Ce anume dă un sens
vieții lor?
10. Nevoia de
transcendență
Ne aflăm aici la modul
superior, de cea mai înaltă complexitate, pe care o poate căpăta nevoia de a da
un sens vieții. Etimologic, trans înseamnă dincolo, iar verbul latinesc ce i se
alătură s-ar traduce prin a te cățăra. Obiceiul copiilor de a se cățăra în
copaci, pe garduri, pe stâlpi exprimă nevoia, tentația de a se înălța, de a se
depărta de sol. Așa începe transcendența. Să treci dincolo de limitele, de
cadrul ce ți-au fost impuse prin naștere, să nu rămâi sclavul percepției
senzoriale și empirice, să încerci să le depășești.
Așa au apărut geometria
neeuclidiana, care sfidează percepția senzorială a spațiului; fizica
relativistă, care transgresează percepția empirică a timpului, energiei și
mișcării; conștientizarea limitelor limbajului uman, inadecvat situațiilor în
care nu mai există o diferență clară între subiect și obiect și dincolo de care
urmează tăcerea sau compromisul de toate felurile; logicile neclasice, care
încalcă una sau mai multe din cele trei principii ale logicii aristotelice:
identitate, necontradicție, terț exclus; imaginarea unui calcul care depășește
frontiera Turing dată de ideea obișnuită, elementară de calcul etc.
Transcendența este atât
la destinație, cât și la origini. Distincția kantiană dintre transcendent
(dincolo de posibilitățile cunoașterii umane) și transcendental (relativ la
achiziții ale cognitivului uman care preced orice experiență; cunoașterea
apriorică). Transcendenta matematica se referă, în acord cu Euler, la operații
care nu se pot realiza prin repetarea de un număr finit de ori a unor operații
elementare, aplicate numerelor întregi și unei variabile x. De aici, nu-i decât
un pas până la distincțiile profan-sacru, imanent-transcendent. În aceeași
ordine de idei, se poate discuta despre transcendența în muzică, în viziunea
fenomenologiei sunetului, preconizate de Sergiu Celibidache.
Desigur, nu sunt acestea
singurele nevoi umane. Dar sunt dintre cele mai importante și dintre cele mai
neglijate. Trăim acum un moment al unui nou început. Voi, oameni ai școlii și
ai universității, voi elevi și studenți, voi, părinți ai elevilor și
studenților, voi, oameni de cultură, intelectuali, ce ar fi să valorificăm a
doua nevoie evocată mai sus și să ne împrospătăm?
Sursa: http://www.contributors.ro
<< Home