Bărbat - nevastă / domn - doamnă / soț - soție
Dacă te căsătoreşti din dragoste devii bărbat şi nevastă; când
te căsătoreşti din comoditate, domn şi doamnă, iar din motive materiale soţ şi
soţie. Eşti iubit de nevastă, apărat de doamnă şi suportat de soţie. Nevasta
are în grija ei gospodăria, doamna casa, iar soţia banii. Bărbatul bolnav este
îngrijit de nevastă, vizitat de doamnă, iar soţia se interesează de starea lui.
Când murim, nevasta ne plânge, doamna ne e cuprinsă de jale, iar soţia poartă
doliu. G. B. Shaw
Ca să fii fericită cu-n bărbat trebuie să-l înţelegi mult şi
să-l iubeşti puţin. Ca să fii fericit cu o femeie trebuie să o iubeşti mult şi
să nu încerci să o înţelegi. Helen Rowland
.Alexandru Mironescu:
Tinere căsătorit, nu discuta cu soţia ta, reacţionând la fiecare
pas, la fiecare poticnire. Să nu faci observaţii mărunte - oricât de
îndreptăţite ar fi - care să se transforme într-o cârâială, într-o dispută
interminabilă, într-o boceală, într-o pisălogeală. Adună, cu răbdare, material
ca să poţi vorbi la un moment potrivit cu femeia ta şi să-i transmiţi ceva care
să aibă un sens, ea să simtă şi să înţeleagă că o înveţi ceva efectiv, care
merită să-şi însuşească, ceva care îi deschide o perspectivă şi sporeşte
înţelegerea.
Femeia, în libertatea ei, trebuie să-şi însuşească un punct de
vedere. Disputele, scurte, iritate, fragmentate, sparte nu dau rezultate
pozitive.
Şi de fapt pe nimeni nu poţi modela sau transforma fara
consimţământul sau, căci în ultimă analiză operaţia asta e probelmă personală,
fiecare trebuind să se ia în primire pe sine şi să se hotărască el să
înfăptuiască miracolul. Poţi să-i faci nişte recomandaţii, să-i clarifici
anumite lucruri, să-i încredinţezi nişte probleme care-l privesc, nişte soluţii
să-l ajuţi dar fără o hotărâre personală chiar mare lucru nu e de făcut.
„Transformările" de pe dinafară sunt iluzorii.
Chiar dacă o femeie ar avea calităţile d-nei Curie, dacă vrea să
aibă un cămin şi evident un bărbat, trebuie să fie prezentă în viaţa comună
prin nişte însuşiri, care de totdeauna şi mereu sunt caracteristice soţiei,
mamei, stăpânei casei. O femeie care nu ştie să facă nimic sau să organizeze un
interior, care nu pune mâna pe nimic, care doarme când trebuie şi când nu
trebuie, care evocă haosul în fiecare zi, care e un meteor al improvizaţiei şi
al anarhiei degeaba tânjeşte după...
Dacă gospodarul e deştept, muncitor, harnic, dar soţia e
nepricepută sau leneşă, el se va ruina măcar orice-ar face - dacă este leneşă,
se scoală târziu, îmbrăcată prost, murdară, rău pieptănată; bărbatul şi copiii
sunt rupţi, murdari; ea e mereu îmbufnată, se sfădeşte în vânt, e nemulţumită
de ea însăşi.
Problema pentru un bărbat, care vrea să vrea să fie şi un soţ, e
să descopere măcar nişte virtualităţi, care să poată fie transformate,
valorificate, pentru ca femeia să devină o soţie, o mama, un centru de greutate
al unei familii.
Chiar dacă bărbatul este electiv şeful familiei şi „cap la
femeii'’, cum scrie la carte, femeia intră în această esenţială comunitate, ca
un factor decisiv. De rectitudinea vieţii ei, de bunele ei intuiţii, de
fermitatea dragostei ei, de comportarea ei în infinit de numeroasele şi
complicatele amănunte ale vieţii în comun depinde mersul normal al vieţii de
familie.
Femeia e mai rezistentă la eforturi, dar în ordinea spirituală
ea are un punct nevralgic, un punct slab, de minimă rezistenţă.
In carnea şi comportamentul femeii sunt înscrise marile probleme
ale existenţei.
Femeia este de totdeauna o mare ispită; ea este şi sursa
iluziilor... Pe mulţi i-a adus pe calea cea bună, suprimând din viaţa lor
aproape toate plăcerile vieţii, deschizând perspectiva bucuriilor tainice.
Noroc că viaţa obişnuită, mediocră, întâmplătoare, e totuşi
posibilă şi cu o uimitoare aproximaţie şi echivocuri.
O astfel de mentalitate dominată exclusiv, total, de preocuparea
căpătuielii şi chiverniselii...
La nivelul existenţei individuale sau de familie, apare un soi
de dezordine, cu un au mit soi de căpătuială, ceva de improvizaţie, cu pe
undeva cu un sentiment obscur de sauve qui peut.
Apoi vor vrea să ucidă „timpul" şi plictiseala de moarte în
care - câţi din ei! - se var îneca. Viaţa omului se scufundă în stupiditate,
banalitate, dacă nu cultivă şi nu se înscrie în perspectiva fervorilor
spirituale.
E incomparabil mai uşor să ştii multe, să spunem, în domeniul
istoriei artei şi să ai cele mai adânci idei asupra metafizicii şi sociologiei
decât să cunoşti personal şi intuitiv amănunte despre cei din jurul tău, să ai
legături mulţumitoare cu iubitele şi prieteni tăi, cu nevasta şi copii tăi;
iată de ce intelectualii tind să devină puerili, apoi imbecili şi în sfârşit,
aşa cum demonstrează ultimele secole, ţicniţi, cu idei criminale sau fiare.
Huxley
Respectul este abilitatea de a vedea o persoană aşa cum este, de
a fi conştient de individualitatea sa unică. Respectul înseamnă grija ca
cealaltă persoană să crească şi să se dezvolte aşa cum este. Erich Fromm
Dragostea nu e suficientă, este foarte mare nevoie de respect.
Să-i respecţi celuilalt tabieturile, liniştea, cariera, să nu-l jigneşti, să
ştii când să cedezi şi să rezolvi orice neînţelegere sau chiar conflict, cu
dragoste, Sanda Ţăranu
Imi vine uneori să cred că cel mai penibil lucru care
descumpăneşte echilibrul destul de precar al cuplului conjugal e când unul
dintre soţi poate gândi sau spune despre celălalt: „Prost mai şi bărbatul ăsta
al meu", sau el: „Vai, proastă mai e şi femeia asta a mea". Dar
„prost" nu e ca o glumă, ci ca o constatare jalnică, deprimantă. Dintr-o
astfel de constatare, foarte multe lucruri inefabile se degradează şi se
deteriorează între soţi.
Am observat că multe din suferinţele noastre se datoresc faptului
că în relaţiile dintre noi, oamenii, nu funcţionează un pic de imaginaţie şi
mai ales lipseşte umorul. Nu putem comunica unii cu alţii - profund vorbind -
oricând sau oricum; acesta este adevărul. Nici celor mai apropiaţi, celor cu
care ai raporturi de fiecare zi, încă nu le poţi spune când vrei şi, din
nenorocire, nici când trebuie, ceea ce doreşti din toată inima să le
împărtăşeşti. In ceea ce trăim fiecare este ceva unic, ireproductibil, de
nereeditat chiar pentru noi înşine, ceva care, dacă nu este ghicit de cel de
alături de tine, dacă nu este surprins pe viu, este iremediabil pierdut;
aproape iremediabil pierdut; afară de cine ştie ce putere de evocare sau de
daruri neaşteptate. Este adevărat că nu trebuie nici să generalizăm, nici să
dramatizăm această situaţie, pentru că nu suntem totuşi monade, oameni care
plutim pe sloiuri de gheaţă, fără ştiinţă unii de alţii.
Ori de câte ori am făcut ceva în numele meu, adică al
chibzuinţei mele, ceea ce am realizat a fost precar, fragil. Pentru că în
asemenea cazuri e cu neputinţă ca în pledoaria ta să nu intervină duhul
stăpânirii, să nu se amestece orgoliul, şi aceasta se simte; partenerul,
conştient sau inconştient, înregistrează, iar prin acest amestec impur,
otrăvitor, se naşte o reacţie care compromite înţelegerea, comuniunea,
eficienţa.
Când însă, înainte de a da sfatul sau de a face fapta, am avut,
măcar o clipă, gândul să leg acestea de altceva care mă depăşeşte, atunci
lucrarea a avut până la urmă o eficienţă, o împlinire, chiar dacă a fost, după
criteriile omeneşti, stângace şi împleticită. Lucrarea aceasta de cucerire
interioară recalmă alte condiţii. La limită, aş spune, reclamă rugăciune, adică
o anumită tonaliate, de smerenie înlăuntrul tău, de pace lăuntrică şi curaj de
a aborda la un moment dat, cu prietenie, cu umor discuţia. Numai atunci se
întâmplă miracolul înţelegerii, sau eficienţa lucrului bun pe care ai dorit
să-l faci.
Dincolo de încurcăturile şi, mai ales, de neputinţele noastre de
oameni foarte «deştepţi» şi foarte «complicaţi», există alte posibilităţi care
ne salvează, care înfăptuiesc minunea; căci vă spun: minune mare este
înţelegerea adevărată între oameni. Un gest, o tăcere, o aprindere, hotărârea
de a muri pentru a înţelege, răbdarea nebiruită a dragostei... dar nu este
nevoie să prelungim lista, pentru că şi dumneavoastră ştiţi că, pe cât ne este
de greu să ne înţelegem, pe atât, alte ori, ne este nouă, oamenilor, de uşor să
ne dăruim unul altuia, fie măcar o clipă, o binecuvântată clipă. Alexandru
Mironescu
In orice caz, un lucru ştiu precis: că banul este un element
extrem de periculos în relaţiile dintre oameni şi că foarte uşor poate
compromite şi stăpâni sufletul unui om. Noi ştim ce este banul. Banul nu are
nicio valoare în sine, banul este un bon, un bon asupra bunurilor care se află
în lume. Cu banul poţi să-ţi cumperi orice, poţi să-ţi satisfaci orice nevoi,
cu toate că este un bon asupra bunurilor existente în lume. Şi unul pofteşte
unele bunuri: mâncare, băutură, unul femeile, altul luxul, unul călătoriile,
fiecare pofteşte ceva. Şi orice poate fi cumpărat cu bani. Banul dă acces liber
oricărei plăceri, oricărui bun din lumea asta. Deci este foarte primejdios. El
poate strica - şi am văzut de-a lungul vieţii mele astfel de pilde -
prieteniile cele mai bune, dragostea dintre femeie şi bărbat, poate otrăvi
sufletul oricui.
Banul îl înnebuneşte pe om, fiindcă atunci când dă de bani se
produce un efect de ameţeală, de euforie. Banii care vin spre noi ne pot face
aroganţi şi zgârciţi, cum succesul ne poate răsturna în abisul înfricoşător al
patimilor sufleteşti. Când un om reuşeşte să facă ceva ce i-a solicitat mult
efort, în el începe să lucreze trufia. Cel ce slăbeşte, se uită cu dispreţ la
graşi, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsuceşte nasul dispreţuitor când altul se
bălăceşte încă în viciul său.
Suferinţa nu este întotdeauna folositoare celui care suferă -
vezi tâlharul cel rău pe cruce. Uneori suferinţa este doar suferinţă. Nu te
face mai puternic. Nu creează caracter. Te doare şi atât. Suferinţa şi mizeria
pot duce la ticăloşia totală a sufletului, la eliminarea a orice nu este
înrăire (după cum nici belşugul şi fericirea nu-s paveze: pe unii soarta îi
copleşeşte din belşug cu binefaceri, dar focul ferocităţii lăuntrice nu-l poate
potoli.)
Suferinţa şi mizeria nu-s garanţii. Persistă mereu primejdia
transmutării lor în neîncredere, neiertare, cruzime, rupere a oricăror punţi de
legătură cu omenia. Fiinţa omenească e susceptibilă a deveni imună însuşirilor
ei specifice, alternativele nu mai au acces în locurile unde se iau hotărâri,
eul se închide în sinea lui morbidă, în adâncul inconştientului neevoluat, ca
un arici, ca un melc, ca un virus cancerigen, se ghemuieşte în adversitate, în
ură, îşi fabrică un înveliş impermeabil. Eroul lui Kafka se trezeşte într-o
bună dimineaţă transformat în insect pluripod..
Dracu' însuşi, este împărăţia prostiei şi a întunericului, a
minciunii, retardului individual şi colectiv, în toate domeniile... împărăţia
lui Dumnezeu este lumină, înţelepciune şi pricepere la cel mai înalt nivel. Să
nu uitaţi asta. Răul poate să-l facă oricine, cât de nevoielnic ar fi. Binele
însă e numai pentru sufletele tari şi firile călite. O mărturisire, totuşi, am
să fac: am cunoscut, aveam vreo douăzeci de ani, iubirea, am ştiut şi eu ce
înseamnă a ţi se părea că lumea e a ta, că tu începi lumea, a pluti în euforie
şi în fericire absolută. A. G. şi eu nu ne-am căsătorit. Astăzi, când ni se
întâmplă să ne întâlnim, ne privim cu atenţie, acoperiţi de praful abraziv, de
funinginea şi de noroiul anilor, ne privim şi cred că amândurora ne pare foarte
bine că nu ne-am căsătorit. Ei, fericirea, cum zice Proust, e, cel puţin pentru
unii oameni, o eroare. Nicolae Steinhardt.
Banul sau mai curând folosinţa pe care Dumnezeu i-a fixat-o este
extrem de folositoare. El înlocuieşte lipsa de simplitate şi dragoste care
domneşte între oameni. Fără bani, cum ar putea oamenii să aibă consideraţie
unii faţă de alţii. Ar fi discuţii fără de sfârşit, certuri şi chiar bătăi
mortale. De toate acestea chiar dacă ei nu înţeleg, oamenii sunt scutiţi
datorită micilor piese de metal şi neînsemnatelor bucăţi de hârtie. Răul nu
provine de la bani, ci de la lăcomia nebună de la avariţia sau încă de la reaua
folosinţă care li se face. Poate chiar de la felul nechibzuit de a-i neglija.
Stareţul Ambrozie de la Optina
De asemenea, când vă veţi alege soţul, încredinţaţi-vă că nu
este un om necomunicativ - în care caz nu va avea prieteni. Şi dacă azi n-are
prieteni, mâine va socoti anevoios să vă aibă drept prieten şi tovarăş.
Păziţi-vă de oamenii nemulţumiţi, plângăcioşi şi întunecaţi, ce se aseamănă
unor păsări mohorâte. Păziţi-vă de cei ce se jelesc mereu, zicând: „Nu mă
iubeşti, nu mă înţelegi" şi altele de acest fel. Ceva la aceste făpturi
ale lui Dumnezeu nu e în regulă. Păziţi-vă şi de fanaticii religioşi şi cei
excesiv de evlavioşi; adică de cei ce se supără din pricina unor lucruri
mărunte, care critică tot şi sunt hipersensibili. Cum veţi putea trăi cu un
astfel de om? Veţi şedea ca pe ghimpi. Feriţi-vă şi de cei ce socotesc
căsătoria ceva rău, ca un soi de întemniţare, de cei ce zic: „Dar niciodată în
viaţă nu m-am gândit să mă căsătoresc!"
Păziţi-vă de falşii creştini, care văd în căsătorie ceva
dezgustător, asemenea unui păcat, şi-îşi coboară grabnic ochii când aud
vorbindu-se despre ea . Dacă vă veţi căsători cu unul ca acesta, vă va fi un
ghimpe în trup, şi o povară pentru mănăstirea sa, dacă se va călugări.
Păziţi-vă de cei ce se cred desăvârşiţi şi nu află greşeală într-înşii, dar
găsesc mereu greşeli la ceilalţi. Păziţi-vă de cei ce se cred aleşi de Dumnezeu
ca să-i îndrepte pe ceilalţi.
Trebuie să existe şi minime condiţii materiale. Mai presus de
toate, îngrijiţi-vă să aflaţi despre credinţa celuilalt. Are el sau ea
credinţă? Are idealuri persoana pe care vă gândiţi să v-o faceţi tovarăş de
viaţă? Dacă pentru el Hristos nu înseamnă nimic, cum vei putea să intri tu în
inima sa? Dacă n-a fost în stare să îl preţuiască pe Hristos, crezi că te va
preţui pe tine? Awa Emilian Simonopetritul.
Un bărbat care ştie totul despre temei nu ştie nimic despre una
singură. John Stcinheck
Spun oamenii că au căutat o viaţă întreagă „femeia ideală"
şi n-au găsit-o. Absurd. O puteau găsi în oricare femeie, dar pentru aceasta le
trebuia iubirea aceea adevărată, care să rupă cercul insului lor, să înfrângă
instinctul de conservare care îi zidea în faţa dragostei, să anuleze acel
abstract dor de „femeia ideală", creat numai pentru confortul lor, pentru
odihna lor melancolică şi amuzantă; căci e foarte confortabil să „cauţi"
veşnic, mai greu e să găseşti şi să nu treşti ghimpele acela de iubire Mircea Eliade.
La nivelul priceperii şi măsurilor omeneşti, familia este un
centru esenţial, un nod al existenţei, un centru de iniţiere, de organizare, o
ierarhie.
Familia este implicată în ceea aş numi sensul profund al vieţii.
Familia e locul de multiplicare a chipului lui Hristos în lume,
sau aşa ar trebui să fie totdeauna.
Soţii sunt încununaţi, la ceremonia religioasă, cu coroana de
împăraţi ai firii şi de martiri.
Soţii, într-o căsătorie realizată, trebuie să împlinească
unirea, unitatea, să devină un singur trup. Ca să se realizeze acest lucru
trebuie să se întâmple un miracol, miracolul unei Taine. între atâtea taine ale
existenţei, Biserica a proclamat şapte, şi între aceasta Taina Căsătoriei. In
adevăr, vă daţi seama, ca două fiinţe atât de deosebite ca natură, ca ereditate,
ca educaţie, ca posibilităţi intelectuale să se înţeleagă, şi să se iubească
trebuie să se întâmple miracolul, în înţelesul cel mai riguros al cuvântului.
Dar noi oameni aceşti moderni care fără îndoială ştim multe
lucruri, am pierdut ştiinţa de a trăi, şi nimeni nu ne mai învaţă nimic în
această pri vinţă. Noi ştim geografie, fizică, chimie etc...etc..., dar suntem
analfabeţi în ceea ce s-ar putea numi arta şi ştiinţa de a trăi! Există, fără
nicio îndoială, o ştiinţă a vieţii, un ansamblu de principii de conduită. Câţi
le mai cunosc? Foarte puţini, extrem de puţini. Cu timpul însă problema se va
pune acut şi atunci poate vom asista la o predare a acestei subtile arte şi
ştiinţe chiar în şcolile obişnuite.
In general vorbind, soţii simt, virtual, candidaţi la situaţia
de cei mai mari şi ireductibili duşmani. E paradoxal, e absurd, e aproape
incomprehensibil, dar din nenorocire cam asta e situaţia obişnuită. Multe
căsătorii se desfac. Cum ar putea dăinui dacă soţii nu ştiu ce este o căsnicie,
şi nu au nicio concepţie despre viaţă, despre om, despre femeie, despre bărbat!
Unele căsnicii dăinuie din inerţie, prin subterfugii sau de teama unor
complicaţii încă mai mari.
Căsătoria este însă mereu o problemă capitală, cu toate
aparenţele pe care le-ar da perspectiva unor simplificări, sau.... moravuri
moderne.
Benedict Stancu,
ieromonah
Fragment din cartea
"Cheia labirintului casniciei: supletea iubirii", Editura Elena
<< Home