Două drame, una mai cutremurătoare decât alta – Predică la Duminica Fiului Risipitor
Evanghelia
de astăzi este un
text plin de învăţături. O evanghelie care pune pe predicatorul aflat la amvon
într-o mare dilemă, neştiind la ce să se refere mai întâi: la răbdare, iertare
şi bucuria tatălui că i s-a întors fiul cel rătăcit, sau la pocăinţa acestuia
din urmă? Unii predicatori fac exegeză, explicând fiecare cuvânt, arătând ce
înseamnă fiecare fapt sau fiecare dintre atitudinile prezente în evanghelie: a
tatălui, care nu este altcineva decât Dumnezeu, a fiului risipitor, care suntem
noi, cei care uneori în viaţa aceasta ,,cădem”, şi a fiului mai mare care, deşi
n-a călcat niciodată cuvântul părintelui său, rămâne totuşi undeva ,,în afara
bucuriei”.
Ei bine, în ceea ce mă priveşte,
dorind să tălmăcesc frumuseţea şi înălţimea duhovnicească a acestei pericope
evanghelice, am ales să mă refer la cei doi fii: unul mai tânăr, dar care
pleacă şi se pierde în desfânare, şi altul mai mare, ascultător faţă de tatăl
său, dar cu o ascultare ,,neroditoare”. Unul tânăr şi fără de minte, dar care
la un moment dat, ,,regăsindu-se”, , vine şi, pocăindu-se, devine modelul
evangheliei de astăzi, pe când celălalt, deşi niciodată nu şi-a supărat tatăl,
raămâne până la urmă personajul nefast şi negativ.
Iubiţi credincioşi,
Evanghelia
de astăzi ne prezintă doi oameni: unul care, în prima parte a pericopei
evanghelice este păcătos, dar care apoi se reabilitează, iar altul ,,drept”,
dar care, în pofida ,,dreptăţii” lui, rămâne afară de Împărăţie, pentru că
ospăţul şi bucuria pe care tatăl a găsit de cuvinţă să le pregătească fiului
pocăit înseamnă Impărăţia Cerurilor. Cum se face, deci, că fiul desfânat şi
păcătos ajunge în Împărăţia lui Dumnezeu, iar celălalt, care totdeauna şi-a
ascultat părintele, rămâne ,,afară”? Ce se întâmplă oare în evanghelia de
astăzi? Cum de are loc această răsturnare a valorilor, şi fiul risippitor, ce-l
care îşi supără tatăl cerându-i de la obraz moştenirea pentru a o cheltui cu
desfânatele, devine până la urmă personajul pozitiv – personajul ,,simpatic”,
dacă-mi este îngăduit să mă exprim astfel – iar fiul cel ,,drept”, care
,,totdeauna a slujit” şi niciodată nu a călcat porunca tatălui său, ajunge
dintr-o dată personajul negative şi ,,antipatic”? Ce face, aşadar, pe fiul
desfrânat ca să ,,merite” Împărăţia lui Dumnezeu şi ce face pe fiul ascultător
ca, până la urmă, să rămână ,,afară”?
Ei bine, fiul cel desfrânat ,,îşi
vine în sine”. Îşi vine în fire şi îşi dă seama că a greşit; realizează că a
ajuns un netrebnic şi înţelege să se întoarcă numaidecât la tatăl său, şi nu
oricum, nu povestindu-i şi bravând cu ,,isprăvile” sale, ci zicându-i:,,Tată,
am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău.
Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi”. Aşa a plănuit să meargă şi să-şi ceară
iertare, cu smerenie şi pocăinţă, nu pretinzând să fie repus în drepturile pe
care le-a pierdut; gata să facă muncă de slugă, numai să fie reprimit
în,,casă”.Această pocăinţă şi smerenie văzându-le tatăl, care nu a încetat să-l
aştepte încă din clipa în care a plecat, l-a iertat pe dată şi l-a primit cu
bucurie, dăruindu-i înapoi tot ce pierduse, şi aceasta din dragoste şi de
bucurie că ,,acest fiu al său mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat”.
Ce se întâmplă cu fratele mai
mare?
El nu a exagerat nicio clipă când
a spus tatălui său:,,Iată, de atâţia ani îţi slujesc şi niciodată nu ţi-am
călcat porunca”. Adevărat grăia. Şi cu toate acestea, el este personajul
negativ din evanghelia de astăzi. Unde greşeşte acest ,,drept” care nu şi-a
supărat niciodată părintele? Greşeşte prin neputinţa de a se bucura împreună cu
tatăl său şi, mai ales, cu fratele lui care, pierdut fiind s-a mântuit. În loc
să se bucure, acesta ,,s-a mâniat”, zice evanghelia, şi a rămas afară. S-au dus
care mai de care căutând să-l convingă să treacă peste ce, dragii mei?…Peste
invidie? Peste răutate? Peste împietrire? Peste prostie? Acestea sunt care nu
ne lasă să ne bucurăm de binele celuilalt! Acestea sunt care ne fac să ne
întristăm când aproapelui nostru îi merge bine; să fim invidioşi, trişti şi
supăraţi când, de fapt, suntem chemaţi să ne bucurăm şi să ne veselim împreună
la ,,ospăţul” cel dumnezeiesc!…
Vă întreb: Ce ne împiedică astăzi
aici, în casa Părintelui nostru două ceasuri, rugându-ne lui Dumnezeu pentru
slăbiciunile şi păcatele
noastre de fiecare zi? Ce ne împiedică să ne bucurăm aceste două ore
împreună cu Dumnezeu? Ce ne ţine acasă, pe drumuri, prin parcuri, sau nu ştiu
eu pe unde, numai să nu petrecem aici împreună cu Tatăl ceresc care, iată,
răsplăteşte pocăinţa cu ,,ospăţ” şi bucurie veşnică? Ce ne împiedică să ne
petrecem viaţa întregă în frica lui Dumnezeu, în comuniune cu El şi cu fratele
sau aproapele nostru?
Unde greşeşte, aşadar, fratele
,,mânios” al fiului risipitor? Astăzi, poate pentru întâia oară, el îi vorbeşte
tatălui său cu reproş:,,Mie niciodată nu mi-ai dat măcar un ied ca să mă
veselesc cu prietenii mei!”Tot astăzi, se face şi judecător dispreţuitor al
fratelui său:,,dar când a venit acest fiu al tău, care ţi-a mâncat averea cu
desfânatele, pentru el ai înjunghiat viţelul cel îngăşat!” Iată, aşadar: îl
condamnă pe tatăl său pentru modul în care l-a primit pe fiul cel pierdut,
răbufneşte şi, dintr-o dată, nu mai este nici fiu ascultător, nici frate bun
celui ,,căzut”. Mai mult decât atât, evanghelia ne lasă să înţelegem că, în
cele din urmă, acesta a rămas supărat ,,afară” – în afară de Impărăţia lui
Dumnezeu.
Iată de ce am spus că evanghelia
de astăzi nu ne prezintă doar o
dramă – pe cea a fiului risipitor –
ci două, pentru că, discret, în spatele dramei celui căzut, se consumă si o a
doua dramă, mult mai cutremurătoare, cea a fratelui mai mare, finalizată
absolut nefericit. Dacă fiul mai mic trăieşte drama ,,izolării în afara
comuniunii” cu Dumnezeu, celălalt trece prin drama izolării ,,în interiorul
comuniunii”, ceea ce mi se pare şi mai înfricoşător! Grea este singurătatea ,,
de unul singur”, dar, şi mai grea – ne arată această pericopă evanghelică –
este singurătatea ,,în doi” sau ,,în interiorul comuniunii”!
La aceste două atitudini am vrut
să medităm astăzi! Să ne aducem aminte de cuvântul Evangheliei care spune că
,,vameşii şi desfrânatele merg înaintea noastră în împărăţia lui Dumnezeu”
(Mt.21, 31), iar noi, cei cărora ni se pare că suntem drepţi şi că niciodată nu
am călcat cuvântul Părintelui Dumnezeu, fiind fiul ascultător – şi nu cel
risipitor, care şi-a cheltuit ,,zestrea” sa sufletească şi trupească în
nenumărate păcate – rămânem în mod paradoxal ,,afară”. Iată, aşadar, pericolul
care ne pândeşte pe noi cei care, poate, la prima citire a evangheliei de
astăzi ne-am identificat cu fiul cel ascultor. Atenţie însă! Mântuitorul
Hristos vrea să ne spună: nu cumva, în pofida dreptăţii noastre, în ciuda
faptelor noastre ,,extraordinare” pe care pretindem de multe ori, exagerând cu
subiectivism, că le-am săvârşit, să avem aceiaşi surpriză şi să rămânem totuşi
,,afară de Împărăţie”.
Fiul desfrânat ne devine până la urmă simpatic, nu pentru că a desfrânat
şi şi-a cheltuit averea în dezmierdări, ci pentru că a cunoscut într-un final
,,taina pocăinţei”. A aflat secretul reabilitării, şi-a venit în fire sau în
,,sine”, cum zice evanghelia, s-a regăsit pe sine şi a reuşit să se schimbe. A
putut să se ridice din mocirla păcatului, s-a putut smeri, a aflat puterea necesară
să vină înaintea tatălui său să-şi recunoască greşeala şi să ceară nu ceea ce
avusese, ci starea de slugă. Evanghelia de astăzi, gândesc eu, ne face atenţi
pe noi, cei care ,,tocim pragul” bisericii zi de zi ori duminică de dumincă, nu
cumva să cădem în păcatul fratelui celui mare: în acea ascultare formală,
lipsită de recunoştinţă faţă de Părintele, dar şi de dragoste şi preţuire
pentru fratele nostru, mai cu seamă atunci când acesta se pocăieşte. Să luăm
aminte la acest ,,soi de dreptate” lipsită de bunătate, o dreptate stearpă şi
împietrită, care a făcut din fratele mai mare, un fel de,, pom neroditor” ce se
arată frumos la înfăţişare şi având coroana bogată şi verde, dar sălbatic
totuşi, mânios şi neputincios în fata iubirii de frate şi chiar a iubirii de
părinte, şi pentru care a rămas trist şi nerecunoscător,,afară”!…
Mesajul evanghelic de
astăzi, aşadar, acesta este: dacă
suntem cumva sau vom ajunge vreodată, în anumite clipe ale vieţii noastre, fiul
cel pierdut, să ne aducem aminte că Dumnezeu ne aşteaptă şi este gata să ne
repună neîntârziat şi fără reproş în aceiaşi stare din care am căzut, numai să
arătăm şi aceiaşi conştiinţă, smerenie şi pornire de a ne schimba, pe care le-a
arătat fiul risipitor. Dacă, însă, suntem fiul care nu a căzut, gata să-I
spunem lui Dumnezeu:,,Iată de atâţia ani Îţi slujesc şi niciodată nu Ţi-am
călcat porunca…”atenţie că în această ,,dreptate” a noastră trebuie să picurăm
şi un strop de iubire, pentru ca ea să nu fie o dreptate mândră şi împietrită,
lipsită de compasiune faţă de cel căzut şi plină de dispreţ sau judecată crudă
faţă de el.
Prin urmare, evanghelia de astăzi ne cheamă să ne pocăim dacă am căzut,
iar dacă nu, să avem grijă, nu cumva să cădem tocmai prin faptul că ni se pare
că ,,stăm”. Ne îndeamnă să învăţăm să ne bucurăm când vedem,, binele” în jurul
nostru, nu să ne înceţoşăm mintea cu invidie şi răutate ori privind cu gând
viclean la bucuriile celorlalţi, bine ştiind că Dumnezeu are aceiaşi dragoste
mare pentru toţi şi că se bucură de fiecare dintre noi dacă vom şti să-I
preţuim chemarea. Făcând aşa, dragii mei, vom ajunge şi noi să petrecem la
,,ospăţul” Stăpânului Dumnezeu, fie de pe poziţia de iertaţi şi reabilitaţi,
fie ca fii ascutători, bucurându-ne împreună cu El în vecii vecilor, Amin.
PS Sebastian – Episcopul Slatinei si Romanatilor
– Predici la duminicile de peste an, Slatina, 2011, pag 286-291
<< Home