Responsabilitățile nașului de botez
Persoana nașului este sfințită, stabilește legături de înrudire
duhovnicească cu cel pe care-l primește și cu familia lui. Și datorită naturii
slujirii sale, se impune să fie o persoană de încredere și încuviințată de
Biserică. Nașul trebuie să-și regăsească rolul său, adică să devină pentru cel
primit din botez „garant în Hristos, capabil de a păzi cele ale Credinței și
ale viețuirii creștine”.
Sfântul Nicodim Aghioritul spune că: „Dacă
nașii ar ști ceea ce spun, ce făgăduiesc în timpul catehezei și al Botezului,
și ce mare responsabilitate își asumă, nu ar mai vrea să boteze, nici chiar de
ar fi îndemnați cu călduroase rugăminți”.
Sfântul Simeon al Tesalonicului spune
referitor la naș: „Pe nași îi face iubitori de evlavie și dascăli ai
Credinței”.
Cuviosul stareț din zilele noastre,
arhimandritul Cleopa Ilie, spunea despre nași: „Cei care devin nași oare își
dau seama că vor da socoteală înaintea lui Dumnezeu pentru fii lor
duhovnicești? Putem spune că mulți nași se mântuiesc prin fiii lor
duhovnicești, dacă îi educă cu frica lui Dumnezeu. Însă cei mai mulți se
pedepsesc pentru lenea și nepăsarea lor față de fiii lor duhovnicești”.
1. Nașul este părintele duhovnicesc sau
maică duhovnicească.
2. Nașul, care urmează să-și asume
anevoioasa sa slujire, trebuie să fie creștin ortodox, nu numai cu numele, ci
și cu toată viețuirea sa.
3. Nașul este dator să aibă o viață
liturgică, să participe obligatoriu și regulat la Taina Spovedaniei și la cea a
Dumnezeieștii Împărtășiri.
4. Nașul este dator să cerceteze Cuvântul
lui Dumnezeu, așa cum este redat în Sfânta Scriptură, Vechiul și Noul
Testament.
5. Nașul este dator să participe regulat
la slujbele Bisericii, să aibă o viață liturgică autentică, iar nu numai la
marile sărbători ale Creștinismului, Paștile și Nașterea Domnului, prin a
aprinde o lumânare sau prin a sta puțin în curtea bisericii.
6. Nașul este dator să cunoască nu numai
Sfânta Scriptură, ci și Viețile Sfinților, scrieri patristice, așa-numitele
cărți religioase. Să cunoască bine Credința Ortodoxă.
8. Nașul este dator să păzească cu acrivie
tradițiile Bisericii noastre, cum ar fi posturile și rugăciunile. Nu se cuvine,
de pildă, să meargă nașul cu finul la biserică pentru a-l împărtăși, iar el
niciodată să nu dea pildă de împărtășire cu Preacuratele Taine.
9. Nașul este dator ca, în afară de
darurile materiale, care pentru Biserică sunt considerate secundare, de orice
marcă ar fi ele, să ofere daruri duhovnicești, cum sunt cărțile duhovnicești,
CD-uri, DVD-uri și altele.
10. Nașul este dator să-l învețe pe finul
său rugăciunea, mergerea regulată la biserică, pelerinaje la locuri
duhovnicești, așa cum sunt bisericile noastre, mănăstirile noastre, școlile de
catehizare, taberele duhovnicești, întruniri duhovnicești și altele.
11. Nașul este dator să contribuie la
sporirea duhovnicească a finului său. Nu se concepe ca nașul să-l vadă pe finul
său numai o dată sau de două ori pe an. Comuniunea regulată între ei pune
temelii duhovnicești solide și mai ales în aceste vremuri grele în care toate
cele din jurul nostru sunt stricate și putrede. Nașul poate rosti un cuvânt
puternic și de multe ori determinant în alegerile greșite ale finului său și să
evite ceva pe care nici însăși familia sa nu o poate izbuti. Dar pentru a se
săvârși aceasta, va trebui ca legăturile dintre părinți, naș și fin să fie
statornice și netulburate de josniciile vieții lumești. De aceea nașul este o
persoană a casei, are cuvânt, nu este un element decorativ, nici luat drept un
aducător de daruri sau „Moș Crăciun”.
12. Nașul se interesează de izbânzile
duhovnicești ale finului său, oricare ar fi ele; se bucură atunci când există
bucurie și plânge împreună cu el atunci când există nereușită, nefericire și
mâhnire. Aceasta înseamnă că între naș și fin există o legătură duhovnicească
puternică care nu poate fi ruptă cu nimic. Adică, chiar dacă finul are copil de
aceeași vârstă cu cel botezat de el, trebuie ca, așa cum se nevoiește pentru
copilul său trupesc, la fel să pătimească și pentru copilul său duhovnicesc.
Intrigile și favorurile care uneori se întâmplă în cazul de mai sus, nu aparțin
adevăratelor legături duhovnicești pe care le creează asumarea responsabilității
de naș, ci în niște legături superficiale care, între naș și fin, au dată de
expirare.
13. Nașul nu-și sfârșește lucrarea sa în
biserică în ziua Botezului. Nici toată sărbătoarea sau prăznuirea, așa cum o
numesc unii, se sfârșește cu o masă, pe care sunt datori să o dea nașului
părinții noului botezat. Ci tocmai din ziua Botezului nașul își asumă o mare
responsabilitate duhovnicească. Se poate ca astăzi apropierea superficială de
Taină să nu conducă la doritul scop al consfințirii ortodoxe legat de slujirea
nașului, însă aceasta nu anulează adevăratul motiv al existenței lui,
indiferent în ce mod este abordat astăzi. Această stare nu afectează existența
Bisericii întemeiată de Dumnezeu, ci ne nedreptățește pe noi toți care nu ne
conformăm cu poruncile lui Dumnezeu, ale Sfintei noastre Biserici și ale
Sfintelor noastre Tradiții. Cu toate acestea nașul este dator și trebuie să
afle iarăși scopul primordial al misiunii sale, care nu este altul, decât cel
al unui părinte duhovnicesc și frate în Hristos.
Sursa: http://marturieathonita.ro/
<< Home