Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei - 2016
Pastorala Sfântului
Sinod
al Bisericii Ortodoxe
Române
la Duminica Ortodoxiei
din anul Domnului 2016
Ortodoxia, calea
împărătească a Evangheliei
Preacuviosului cin
monahal, Preacucernicului cler
şi Preaiubiţilor
credincioşi
din cuprinsul
Patriarhiei Române,
Har, bucurie şi pace de
la Dumnezeu Tatăl,
Fiul şi Sfântul Duh, iar
de la noi părinteşti binecuvântări!
Preacuvioşi şi
Preacucernici Părinţi,
iubiţi credincioşi şi
credincioase,
Binecuvântat să fie
Dumnezeu Care ne-a învrednicit să prăznuim, şi în acest an, Duminica
Ortodoxiei şi să continuăm urcuşul nostru duhovnicesc, prin post şi
rugăciune, către slăvita sărbătoare a Învierii Domnului nostru Iisus Hristos.
Duminica de astăzi este,
ca toate Duminicile, o Zi a Domnului şi o Zi a
Învierii, fiind ziua cea dintâi a săptămânii (Matei 28,
1), dar ea este totodată şi sărbătoarea dreptei credinţe, este „hramul” Ortodoxiei,
pe care îl cinstim în fiecare an, de peste douăsprezece veacuri.
Ortodoxia, pe care o
sărbătorim astăzi, este Biserica lui Hristos pe pământ[1]şi a fost
întemeiată de însuşi Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos Mântuitorul, „pe temelia
apostolilor şi a prorocilor” (Efeseni 2, 20). Această
Biserică păstrează, de două milenii, neschimbată învăţătura Întemeietorului ei
şi rânduiala Sfinţilor Apostoli, în forma stabilită de Sfinţii Părinţi şi de
Sinoadele ecumenice.
Ortodoxia este credinţa
mântuitoare, în centrul căreia se află adevărul despre Dumnezeu, despre om şi
despre lume, aşa cum ne-a fost descoperit de Dumnezeu prin profeţi, iar „în
zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul” (Evrei 1,
2). Ea este credinţa pecetluită cu sânge de mucenicii celor două milenii de
creştinism, dar şi de cei care-şi jertfesc viaţa pentru Hristos în timpul
nostru.
Începuturile sărbătorii
de astăzi se leagă de luptele pentru restabilirea cinstirii sfintelor icoane,
interzisă în urma edictului emis de împăratul bizantin Leon al IlI-lea Isaurul
(717-741), în anul 727, acesta fiind un duşman al cinstirii sau al cultului
icoanelor. Însă un mare teolog, Sfântul Ioan Damaschin, vieţuitor în mănăstirea Sfântul
Sava din pustiul Iudeii, a contestat atunci dreptul împăratului de a
interveni în problemele Bisericii şi a precizat că singura autoritate competentă
în materie de credinţă este Sinodul episcopilor. „Ne supunem ţie,
împărate - spune Sfântul Ioan Damaschin - în lucrurile care privesc
viaţa, dăjdiile, vămile, încasările şi cheltuielile, în toate ale noastre
încredinţate ţie; dar în ce priveşte conducerea Bisericii, avem pe păstori, pe
cei care ne-au grăit nouă cuvântul şi care au formulat legislaţia bisericească”[2].
După mai bine de cinci
decenii de mari tulburări pricinuite de potrivnicii icoanelor (numiţi
iconoclaşti), împărăteasa Irina (t 802), în calitate de regentă, cu sprijinul
patriarhului Tarasie al Constantinopolului (784-806), a convocat în anul 787
Sinodul al VII-lea Ecumenic la Niceea, în provincia Bitinia din Asia Mică,
pentru a se pronunţa în privinţa cinstirii sfintelor icoane. Sinodul s-a ţinut
între 24 septembrie şi 13 octombrie 787 şi a hotărât că este permis şi chiar
folositor şi bineplăcut lui Dumnezeu a picta icoane liturgice şi a le cinsti.
Pe de altă parte, Părinţii Bisericii au precizat că sfintele icoane trebuie
cinstite deoarece pe ele sunt zugrăvite chipurile unor persoane sfinte,
iar cinstirea adusă sfintelor icoane nu se adresează materiei icoanei
(lemnului), ci persoanelor pictate pe icoane. Prin urmare,
cinstirea sfintelor icoane nu este idolatrie. Din nefericire, însă, lupta
potrivnicilor cinstirii sfintelor icoane nu s-a încheiat în anul 787, ci a
continuat, cu mici întreruperi, încă aproape cincizeci de ani. În tumultul
acelor lupte împotriva icoanelor, au fost distruse o mulţime de icoane,
adevărate comori ale credinţei, spiritualităţii, evlaviei şi artei iconografice
ortodoxe, multe biserici şi mănăstiri fiind deposedate de icoanele Domnului
nostru Iisus Hristos, ale Maicii Domnului, ale îngerilor şi ale sfinţilor.
Atunci, mulţi credincioşi ortodocşi au plătit cu viaţa sau au fost nevoiţi să
ia calea exilului pentru curajul de a apăra sfintele icoane. Dar cu ajutorul
lui Dumnezeu, în cele din urmă, ortodocşii apărători ai sfintelor icoane au
biruit. Convinşi că una este idolul păgân sau chipul cioplit, şi altceva este
sfânta icoană, chipul unei fiinţe cereşti sau al unui sfânt, creştinii
ortodocşi nu au cedat în faţa celor care se împotriveau cinstirii icoanelor,
şi, astfel, credinţa ortodoxă a învins.
Împărăteasa Teodora a
Bizanţului (842-846), împreună cu patriarhul Metodie, a convocat un sinod la
Constantinopol, pentru ziua de 11 martie 843. Acest sinod
a declarat valabile toate hotărârile celor şapte Sinoade ecumenice, a restabilit
cultul sau cinstirea sfintelor icoane şi i-a anatemizat pe toţi iconoclaştii şi
pe toţi ereticii. Întrucât hotărârea aceasta a fost luată în ajunul primei
duminici din Postul Mare, duminica aceea a fost numită Duminica
Ortodoxiei, zi în care Biserica Ortodoxă serbează dreapta credinţă în
plinătatea ei şi totodată biruinţa asupra tuturor ereziilor. De atunci, Duminica
Ortodoxiei a fost introdusă în calendarul Bisericii, devenind o zi de aleasă
cinstire a tuturor celor care au apărat dreapta credinţă şi sfintele icoane, o
zi în care ne unim în rugăciune cu toţi creştinii ortodocşi din ţară şi de
pretutindeni, o zi în care, în mod deosebit, ne simţim în comuniune cu
toţi sfinţii, din toate timpurile, dar mai ales cu martirii,
mărturisitorii şi cuvioşii care şi-au dăruit viaţa Domnului Hristos, pentru
apărarea dreptei credinţe şi cinstirea sfintelor icoane.
Iubiţi fraţi şi surori
în Domnul,
Sfânta Scriptură ne
învaţă că omul a fost creat „după chipul lui Dumnezeu” (Facere 1,
27), iar Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, este „chipul lui
Dumnezeu cel nevăzut” (Coloseni 1, 15). Aşa după cum scrie
Sfântul Ioan Damaschin: „... când vezi că cel fără de trup S-a
făcut pentru tine om, atunci vei face icoana chipului său omenesc. Când cel
nevăzut S-a făcut văzut în trup, atunci vei înfăţişa în icoană asemănarea celui
care S-a făcut văzut. Când cel fără de corp, fără de formă, fără de greutate şi
calitate, fără mărime, din pricina superiorităţii firii Lui «a luat chip de
rob» (Filipeni 2,7) [...], atunci zugrăveşte-I icoana şi aşază, spre
contemplare, pe acela care a primit să fie văzut. Zugrăveşte coborârea Lui fără
nume, naşterea din Fecioară, botezul în Iordan, schimbarea la faţă de pe Tabor,
pătimirile, moartea, minunile [...], zugrăveşte-le pe toate şi prin cuvânt şi
prin culori”[3].
Acelaşi Sfânt, Ioan
Damaschin, arată, mai departe, că „odinioară Dumnezeu cel necorporal
şi fără formă nu se zugrăvea deloc. Acum, însă, prin faptul că Dumnezeu S-a
arătat cu trup, a locuit printre oameni, fac icoana chipului văzut al lui
Dumnezeu” [4].
Desigur, între
icoană şi persoana zugrăvită pe ea există o legătură harică realizată prin
sfinţirea icoanei, adică o legătură duhovnicească între icoană şi
Hristos sau între icoană şi sfinţii Lui, făcând-o astfel vrednică de cinstire,
aşa cum ne învaţă tot Sfântul Ioan Damaschin, zicând: „Dacă nu te
închini icoanei nu te închini nici Fiului lui Dumnezeu, care este icoana vie a
nevăzutului Dumnezeu şi chip cu totul asemenea. Mă închin icoanei lui Hristos - spunea
Sfântul Părinte - ca unul ce este Dumnezeu întrupat, icoanei Născătoarei
de Dumnezeu, Stăpâna tuturor, ca una ce este Maica Fiului lui Dumnezeu, icoanei
sfinţilor, ca unii ce sunt prietenii lui Dumnezeu [...]; mă închin icoanei
acelora care au trăit călcând pe urmele Lui, zugrăvesc biruinţele şi pătimirile
lor, pentru că prin ele mă sfinţesc şi mă aprind de râvna de a le imita”5. Urmându-i
pe sfinţi devenim şi noi icoane vii ale lui Dumnezeu, Cel Sfânt, în măsura în
care dobândim prin har asemănarea cu El. Astfel, sfânta icoană nu rămâne pentru
noi o simplă bucată de lemn sau de pânză pictată, ci ne pune în legătură
spirituală (de rugăciune) cu Hristos şi cu toţi sfinţii, ne susţine comunicarea
şi comuniunea cu persoanele sfinte, al căror ajutor şi a căror prezenţă le
simţim în suflet când ne închinăm cu credinţă şi sărutăm cu evlavie sfintele
icoane.
În acelaşi timp,
sfintele icoane ale Domnului nostru Iisus Hristos, ale Maicii Sale, ale
îngerilor şi ale sfinţilor nu sunt doar opere de artă, ci în ele vedem
modele sfinte de vieţuire creştină pe care suntem chemaţi să le urmăm în viaţa
noastră, dacă răspundem cu iubire la iubirea lui Dumnezeu şi a
sfinţilor faţă de noi. Aşadar, icoana lui Hristos ne ajută să ne rugăm,
să ne apropiem de Hristos, şi să ne împărtăşim de lumina Sa. De asemenea,
icoanele Maicii Domnului şi ale tuturor sfinţilor ne întăresc în lupta noastră
duhovnicească spre a dobândi mântuirea şi viaţa veşnică.
Totodată, trebuie să
preţuim şi rolul instructiv şi educativ al sfintelor icoane. Rugându-ne
în faţa sfintelor icoane, întipărim în memorie viaţa şi faptele minunate ale
Mântuitorului Iisus Hristos, izvorâte din iubire milostivă, dar şi din
credinţa, evlavia, râvna, nevoinţele şi jertfelnicia sfinţilor, care ne sunt de
mare folos în săvârşirea faptelor bune şi în dobândirea sfinţeniei. „Nu
am prea multe cărţi -spune Sfântul Ioan Damaschin - şi nici nu am timp
liber pentru a citi; intru însă în biserică, spitalul obştesc al sufletelor,
înăbuşit de gânduri, ca de nişte spini; podoaba picturii mă atrage să mă uit,
îmi desfătează vederea ca o livadă şi, pe nesimţite, slava lui Dumnezeu
pătrunde în suflet. Am primit răbdarea mucenicului, răsplata cununilor şi mă
aprind, ca prin foc, cu dorinţa de a-l imita. Căzând la pământ, mă închin lui
Dumnezeu, prin mijlocirea mucenicului şi mă mântui”6.
Iată cât de necesare
sunt sfintele icoane în viaţa noastră! Ele ne conduc la sfinţenie, la Dumnezeu.
Fără sfintele icoane, lumea noastră spirituală ar fi mult mai săracă. Având
însă în biserică şi în casă sfintele icoane, avem în faţa noastră un izvor de
lumină, de spiritualitate, de puritate şi de frumuseţe cerească. Prin urmare,
avem datoria de a cinsti sfintele icoane, de a le apăra şi de a le iubi,
deoarece sfintele icoane ne amintesc permanent adevărul credinţei că Hristos
Domnul este pururea cu noi în Biserica Sa (cf. Matei 28, 20), împreună cu
Născătoarea de Dumnezeu, cu cetele îngereşti şi cu toţi sfinţii lui Dumnezeu.
Iubiţi fii duhovniceşti,
Prin hotărârea Sinodului
al VII-lea ecumenic din anul 787, Biserica noastră dreptmăritoare a preluat şi
a oficializat învăţătura Sfântului Ioan Damaschin cu privire la cinstirea
sfintelor icoane şi la importanţa pe care ele o au în viaţa liturgică a
Bisericii şi a fiecărui creştin ortodox. Această învăţătură nu a fost valabilă
doar pentru veacul al VlII-lea, ci pentru toate timpurile şi locurile, pentru
creştinii de astăzi şi de totdeauna.
Biserica ne cheamă,
aşadar, să afirmăm credinţa ortodoxă şi să cinstim sfintele icoane ale
Domnului Iisus Hristos, ale Preasfintei Sale Maici, ale îngerilor şi ale
sfinţilor care împodobesc locaşurile de cult ortodoxe, dar ne învaţă în
acelaşi timp, să ne îngrijim şi de icoana sau chipul lui Hristos prezent în
aproapele nostru, în fiecare om. În acest sens, sunt pilduitoare şi
normative pentru viaţa noastră creştină cuvintele Sfântului Apostol şi
Evanghelist Ioan adresate creştinilor din vremea sa şi, prin ei, nouă tuturor: „Dacă
zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăşte mincinos este!
Pentru că cel ce nu iubeşte pe fratele său pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe
Care nu L-a văzut, nu poate să-L iubească” (I Ioan 4,
10-11 şi 20).
Prin urmare, temelia
credinţei noastre este iubirea milostivă. Iubind pe aproapele nostru, îl iubim
şi pe Dumnezeu.
Întrucât anul acesta,
2016, a fost declarat de Sfântul Sinod al Bisericii noastre Anul
omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul
comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti, îndemnăm
pe toţi tinerii din şcoli şi din universităţi, pe profesorii de religie şi pe
teologi, pe tinerii slujitori ai sfintelor altare şi pe toţi credincioşii
tineri să apere, să susţină şi să promoveze valorile spirituale ale Ortodoxiei
şi ale poporului român, tradiţiile sfinte primite din generaţie în generaţie,
familia creştină tradiţională, patrimoniul cultural naţional, bisericesc şi
civil, într-un cuvânt, identitatea noastră spirituală românească moştenită de
la vrednicii înaintaşi, pe care-i comemorăm şi îi cinstim cu recunoştinţă în
fiecare an.
În acest sens, un
obiectiv de mare importanţă pentru viaţa şi istoria Bisericii noastre şi a
poporului român dreptcredincios, care are nevoie de susţinerea noastră, este Catedrala
Mântuirii Neamului. Noua Catedrală Patriarhală, lăcaş de rugăciune şi
de binecuvântare va rămâne peste veacuri o icoană a credinţei neamului
românesc şi o mărturie a evlaviei noastre, a dăruirii şi a dăinuirii noastre,
dar şi un simbol al demnităţii naţionale, al unităţii şi comuniunii dintre
generaţii, al comuniunii românilor din ţară şi din afara ţării. Noua Catedrală
nu va fi destinată doar slujirii liturgice, ci va împlini şi o lucrare
social-culturală, filantropică şi medicală. În această catedrală, alături de
icoanele Domnului nostru Iisus Hristos şi ale Maicii Domnului, vor fi pictate
şi icoanele sfinţilor români care au fost apărători şi mărturisitori ai
Ortodoxiei româneşti de-a lungul veacurilor.
Ca în fiecare an, şi în
anul acesta 2016, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române cheamă şi acum pe
toţi slujitorii sfintelor altare şi pe toţi credincioşii să susţină, cu aceeaşi
dăruire, colecta pentru Fondul Central Misionar. Acest fond
are deja o istorie de mulţi ani şi a fost de mare folos, în anii anteriori, multor
comunităţi parohiale şi mănăstireşti din ţară şi de peste hotare, dar şi aşezămintelor
social-filantropice ale Bisericii noastre. Banii care vor fi colectaţi anul
acesta vor fi folosiţi, îndeosebi, pentru ajutorarea parohiilor
misionare din mediul rural, izolate, în care locuiesc credincioşi vârstnici şi
tot mai puţini, unde nu mai există alte instituţii, ci doar preotul a mai rămas
să le fie de ajutor prin rugăciune şi prin faptele milostivirii creştine. De
asemenea, vor fi sprijinite instituţiile social-caritative pentru copii, pentru
vârstnici şi pentru credincioşii care sunt în grele suferinţe în spitale,
pentru şcoli, familiile nevoiaşe cu mulţi copii, comunităţile româneşti din
afara graniţelor ţării, care au mare nevoie de ajutor în păstrarea dreptei
credinţe, a graiului nostru românesc, precum şi pentru zidirea ori dotarea
lăcaşurilor de cult.
Suntem încredinţaţi că,
şi de această dată, veţi răspunde la apelul nostru părintesc, pentru ca
Biserica să-şi poată continua lucrarea sa misionară şi social-filantropică.
Rugându-ne lui Dumnezeu
să ne ajute în urcuşul nostru duhovnicesc spre slăvitul praznic al Învierii
Domnului nostru Iisus Hristos, vă îmbrăţişăm cu părintească dragoste şi vă
adresăm îndemnul nostru la iubire milostivă prin cuvintele frumoasei rugăciuni
din Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, săvârşită în această sfântă zi de Duminică
a Ortodoxiei: „Pomeneşte, Doamne, pe cei ce aduc roade şi fac bine
în sfintele Tale biserici şi îşi aduc aminte de cei săraci. Răsplăteşte-le lor
cu bogatele şi cereştile Tale daruri. Dăruieşte-le lor cele cereşti în locul
celor pământeşti, cele veşnice în locul celor vremelnice; cele nestricăcioase
în locul celor stricăcioase”.
Vă împărtăşim
binecuvântarea noastră părintească prin cuvintele Sfântului Apostol
Pavel: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu
Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi” (II
Corinteni 13, 13) Amin.
Preşedintele Sfântului
Sinod
al Bisericii Ortodoxe
Române,
† D a n i e l,
Arhiepiscopul
Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei
şi Dobrogei,
Locţiitorul tronului
Cezareei Capadociei
şi Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române
† Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi
Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei
† Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului
şi Mitropolitul Ardealului
† Andrei, Arhiepiscopul Vadului,
Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului
† Irineu, Arhiepiscopul Craiovei
şi Mitropolitul Olteniei
† Ioan, Arhiepiscopul Timişoarei
şi Mitropolitul Banatului
† Petru, Arhiepiscopul
Chişinăului, Mitropolitul Basarabiei şi Exarhul Plaiurilor
† Iosif, Arhiepiscopul Ortodox
Român al Europei Occidentale şi Mitropolitul Ortodox Român al Europei
Occidentale şi Meridionale
† Serafim, Arhiepiscopul Ortodox
Român al Germaniei, Austriei şi Luxemburgului şi Mitropolitul Ortodox Român al
Germaniei, Europei Centrale şi de Nord
† Nifon, Mitropolit onorific,
Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh Patriarhal
† Teodosie, Arhiepiscopul
Tomisului
† Pimen, Arhiepiscopul Sucevei
şi Rădăuţilor
† Irineu, Arhiepiscopul Alba
Iuliei
† Varsanufie, Arhiepiscopul
Râmnicului
† Ioachim, Arhiepiscopul
Romanului şi Bacăului
† Calinic, Arhiepiscopul
Argeşului şi Muscelului
† Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului
şi Vrancei
† Casian, Arhiepiscopul Dunării
de Jos
† Timotei, Arhiepiscopul Aradului
† Nicolae, Arhiepiscopul Ortodox
Român al celor două Americi
† Justinian, Arhiepiscop onorific,
Episcopul Ortodox Român al Maramureşului şi Sătmarului
† Corneliu, Episcopul Huşilor
† Lucian, Episcopul
Caransebeşului
† Sofronie, Episcopul Ortodox
Român al Oradiei
† Nicodim,Episcopul Severinului şi
Strehaiei
† Vincenţiu,Episcopul Sloboziei şi
Călăraşilor
† Andrei, Episcopul Covasnei şi
Harghitei
† Galaction, Episcopul Alexandriei
şi Teleormanului
† Ambrozie, Episcopul Giurgiului
† Sebastian, Episcopul Slatinei şi
Romanaţilor
† Visarion,Episcopul Tulcii
† Petroniu, Episcopul Sălajului
† Gurie, Episcopul Devei şi
Hunedoarei
† Daniil, Episcop-locţiitor
(administrator) al Episcopiei Daciei Felix (Serbia)
† Siluan, Episcopul Ortodox
Român al Ungariei
† Siluan, Episcopul Ortodox
Român al Italiei
† Timotei, Episcopul Ortodox
Român al Spaniei şi Portugaliei
† Macarie, Episcopul Ortodox
Român al Europei de Nord
† Mihail, Episcopul Ortodox
Român al Australiei şi Noii Zeelande
† Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar
patriarhal
† Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar
patriarhal
† Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Bucureştilor
† Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Iaşilor
† Ilarion Făgărăşeanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Sibiului
† Vasile Someşeanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului
† Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Timişoarei
† Antonie de Orhei, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Chişinăului
† Marc Nemţeanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Europei Occidentale
† Sofian Braşoveanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Germaniei, Austriei şi Luxemburgului
† Emilian Lovişteanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Râmnicului
† Ioan Casian de Vicina, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a celor două Americi
† Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al
Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureşului şi Sătmarului
† Ignatie
Mureşeanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei şi
Portugaliei
[1] Sergiu Bulgakoff, Ortodoxia, traducere
de Nicolae Grosu, Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu, 1933, p. 1.
[2] Sfântul Ioan
Damaschin, Cultul Sfintelor Icoane, traducere din limba greacă
şi studiu introductiv de D. Fecioru, Bucureşti, 1937, p. 15.
5 Ibidem, p. 23.
6 Ibidem, p. 41.
- See more at:
http://basilica.ro/pastorala-sfantului-sinod-la-duminica-ortodoxiei-din-anul-domnului-2016-112356.html#sthash.ZRZ9MBul.QAcxWMeE.dpuf
<< Home