Scrisoarea lui Pilat catre Tiberiu, imparatul Imperiului Roman
Raportul este scris de Pilat (guvernatorul Iudeii) catre Tiberiu
(imparatul Imperiului Roman) imediat dupa Rastignirea Mantuitorului Iisus
Hristos.
Raportul lui Pilat a fost găsit în una din bibliotecile Vaticanului de
către un student german care se afla la Roma pentru studii teologice. Dar
studentul acesta nu l-a găsit prea important ca să-l copieze. Întâmplarea
a făcut însă ca peste câţiva ani fostul student să-i povestească despre el
unui englez, W.D. Nahan. Englezul s-a arătat extrem de interesat şi prin
intervenţii stăruitoare l-a convins pe tânărul german, ajuns între timp
profesor de teologie, să ia legătura cu Vaticanul pentru a-i procura o copie.
Intrat în posesia documentului Nahan l-a tradus în limba engleză,
încredinţându-l unui cotidian de mare tiraj din Anglia.
Către Cezarul Tiberiu, Nobile Suverane, salutare!
Cauzele care au provocat acea tulburare în Ierusalim, au
fost in legătura cu Iisus din Nazaret, şi evenimentele care au avut loc
în provincia mea acum câteva zile, au fost de un astfel de caracter
care mă face sa vi le raportez cu de-amănuntul, pentru că eu nu voi fi deloc
surprins dacă, în scurgerea timpului acestuia, nu se va schimba cu totul
soarta naţiunii noastre, căci se pare ca în zilele din urmă, zeii
au încetat de a mai putea fi ispăşiţi. Eu, din partea mea, sunt
gata să spun: blestemată fie ziua aceea în care eu am urmat pe Valerius
Graţius la guvernarea Iudeii.
La sosirea mea în Ierusalim, am luat în primire sala de
judecată şi-am poruncit să se facă ospăţ mare, la care am invitat pe
Tetrarhul Galileii, dimpreună cu Arhiereul, şi pe toţi oficianţii
lui. La ora anunţată, niciunul din oaspeţi nu s-a arătat. Aceasta a fost o
insultă pentru onoarea mea personală!… Mai târziu, după câteva zile,
a venit la mine Arhiereul, ca să-şi ceară scuze. Îmbrăcămintea şi
purtarea sa erau grozav de viclene. El pretindea că religiunea sa îl opreşte
pe el şi pe supuşii lui, de a sta la aceeaşi masă cu romanii şi să închine
libaţiuni (ciocniri de pahare) cu ei. Eu am crezut e bine să accept
această scuză, dar tot cu acea ocazie m-a convins că cei cuceriţi
se declară duşmani ai cuceritorilor, şi mi se părea că, dintre
toate oraşele cucerite, Ierusalimul unul era cel mai greu de
cârmuit.
Atât de turbulent era acest popor, încât eu trăiam mereu cu frica
sa nu izbucnească în orice moment o răscoală. Pentru suprimarea ei
eu nu aveam însă, decât o mână de soldaţi şi unsingur sutaş.
Am cerut întăriri de la Guvernatorul Siriei, dar acesta m-a
informat că şi el abia are trupe îndeajuns pentru a-şi apăra provincia sa.
O dorinţă nestăpânită de cucerire, adică de a ne întinde împărăţia dincolo
de mijloacele noastre de apărare, mă tem să nu fie o cauză de răsturnare a
nobilului nostru guvernământ.
Printre mai multe veşti ce mi-au venit, una m-a interesat în
mod deosebit: un tânăr – se zicea – a apărut în Galileea, predicând pe un
ton blând şi nobil o altă lege, în numele lui Dumnezeu ce l-a
trimis.
La început mă temeam că acesta să nu fie vreun agitator care să
aţâţe poporul contra Romanilor, dar nu după mult timp temerile mele
au fost spulberate. Iisus din Nazaret, a vorbit mai mult ca un prieten al
Romanilor decât al evreilor.
Trecând într-o zi pe lângă locul ce se chema Siloan, am văzut o
mare adunare de popor, iar în mijlocul ei pe un tânăr care stătea rezemat
de un copac şi, în seninătate şi calm, predica mulţimii. Mi s-a
spus că este Iisus. Era tocmai ce mă aşteptam să văd, atât de mare era
deosebirea între El şi ascultătorii lui. Părul şi barba sa
aurie, îi dădeau o înfăţişare cerească. El părea a fi cam de vreo
30 de ani. N-am văzut în viaţa mea o privire atât de senină
şi de dulce, un contrast izbitor între El şi ascultătorii lui, cu bărbile
lor negre şi feţele întunecate.
Nevoind să-l întrerup prin prezenţa mea, mi-am continuat
drumul înainte, dar am făcut semn secretarului meu să se asocieze mulţimii
şi să asculte ce vorbeşte. Numele secretarului meu este Naulius. El
este strănepotul şefului de spionaj şi de conspiraţie, care s-a ascuns
în Etruraia, aşteptând pe Cătălina. Naulius este un vechi băştinaş
din Iudeia, astfel că el cunoaşte bine limba ebraică. Îmi este foarte
devotat şi vrednic de toată încrederea.
Când am sosit şi am intrat în sala de judecată am găsit pe
Naulius care mi-a istorisit cuvintele auzite de Iisus la Siloan. El mi-a
zis: „Niciodată nu am citit în cărţi sau în lucrările filozofilor,
ceva ce ar semăna predicilor lui Iisus. Unul dintre evreii răsculători,
dintre care sunt atâția in Ierusalim, l-a întrebat dacă este cu
cale de a da tribut Cezarului, Iisus a răspuns: “Daţi Cezarului cele ce
se cuvin Cezarului, şi lui Dumnezeu, cele ce se cuvin lui Dumnezeu”.
Tocmai din cauza înţelepciunii lui, eu am
îngăduit Nazarineanului libertatea, pentru că era în puterea mea
să-l arestez şi să-l trimit la Pretoriu, dar aceasta ar fi fost
împotriva dreptăţii ce a caracterizat totdeauna pe Romani. Omul
acesta nu era nici tendenţios şi nici răsculător, şi eu l-am ocrotit cu
protecţia mea, poate necunoscută lui. El avea libertatea să
lucreze, să vorbească şi să facă adunări şi să ţină predici poporului şi
să-şi aleagă ucenicii, neîmpiedicat de niciun mandat pretorian.
Dacă s-ar întâmpla însă, ferească-ne zeii, aceasta este doar o
presupunere, dacă s-ar întâmpla, zic eu, ca religia strămoşilor
noştri să fie înlocuită de religia lui Iisus, lucrul acesta s-ar
datora acestei nobile toleranţe şi prea marii indulgenţe pe care le
îngăduie Roma. Pe când eu, mizerabil nenorocit, voi fi fost poate
instrumentul pe care creştinii îl numesc “Providenţa” prin care să
vină peste noi această soartă şi destin. Dar libertatea aceasta nemărginită,
dată lui Iisus, a indignat tare pe evrei; dar nu pe cei săraci, ci
pe cei bogați şi puternici, într-adevăr, Iisus era foarte aspru cu cei
din urmă (cu bogaţii) şi de aceasta a fost pentru mine un bun motiv
de a nu tulbura libertatea Nazarineanului.
Fariseilor şi cărturarilor le zicea: „Voi sunteţi pui
de viperă, voi vă asemănaţi cu mormintele văruite”; alteori indignat
de îngâmfatele lor postiri şi dăruiri ale bogaţilor le spunea că „doi
bani ai unei văduve sărace sunt mai preţuiţi înaintea lui Dumnezeu”,
decât darurile lor bogate. În fiecare zi se făceau plângeri la sala
de judecată contra abuzurilor evreilor bogaţi. Eram informaţi că vreo
nenorocire o să i se întâmple acestui om; căci nu va fi fost pentru
prima oară, când Ierusalimul să-şi omoare cu pietre pe cei care erau
numiţi de ei „profeţi”. Şi dacă Pretoriul le va refuza plângerea, ei vor
face apel la Cezarul!
Conduita mea a fost aprobată de senat, şi mi s-a promis o
întărire de soldaţi, după terminarea războiului cu Parţii, fiindcă
altfel, eu nu eram în stare să preîntâmpin o răscoală. M-am hotărât apoi
să iau o măsură, care făgăduia de mai mult, pentru a stabili
liniştea în oraş, fără a supune Pretoriul la concesiuni umilitoare.
Am scris lui Iisus, invitându-l la o convorbire cu mine, în sala de judecată,
şi el a venit.
Precum ştiţi, Nobile Suverane, în venele mele curge sânge
iberic amestecat cu sânge roman, care nu cunoaşte frica şi este nesupus
emoţiilor: mă plimbam prin curtea palatului meu, când Nazarineanul
apăru şi, când am dat cu ochii de el, mi s-a părut ca şi cum o mână de
fier mi-ar fi legat picioarele de pământ şi tremuram, fără
voia mea, ca un vinovat, deşi Nazarineanul era calm şi liniştit ca
un nevinovat. Când a venit la mine, s-a oprit deodată şi ca printr-un
semn, părea că-mi zice: Iată-mă, am sosit!
Câtva timp eu am rămas încremenit şi priveam cu admirare,
respect şi frică, asupra acestei figuri de om supranatural, o formă de
om, necunoscută numeroşilor pictori şi sculptori, care au dat forme
şi figuri la tot felul de zei şi eroi.
„Iisuse, i-am zis în cele din urmă şi limba mea gângăvea…,
Iisuse din Nazaret, eu ţi-am dat, timp de trei ani de zile, o mare
libertate de vorbire şi rău nu-mi pare. Cuvintele tale sunt ale unui
înţelept, ale unui om învăţat. Nu ştiu dacă tu ai citit Socrate sau
Platon, dar un lucru îţi spun, că în predicile tale se află
o simplitate majestuoasă, care te ridică mult mai sus deasupra
acestor filozofi. Împăratul este informat despre tine, şi eu, umilul său
reprezentant în această comunitate, sunt foarte fericit că
ţi-am îngăduit această libertate, de care te bucuri şi tu atât de
vrednic. Totuşi nu pot ascunde de tine că predicile tale au stârnit mari
şi puternice duşmănii contra ta. Nici aceasta nu este de mirat: Socrate
şi-a avut duşmanii săi, şi a căzut victima lor. Ai tăi sunt fără îndoială aprinşi
contra ta, din pricina libertăţii pe care ţi-o dau. Mă învinuiesc de a fi
în legătură directă şi unire cu tine, cu scopul de a dezbrăca pe evrei
de mica putere ce o mai au de la romani. Rugămintea mea deci – nu
zic puterea mea – este ca tu să fii pe viitor mai cu băgare de seamă şi
să eviţi a jigni mândria duşmanilor tăi, ca să nu se răscoale
populaţia stupidă în contra ta, şi să mă silească pe mine să întrebuinţez
mijloacele justiţiei…”.
Nazarineanul însă a răspuns liniştit: „Prinţ al pământului,
cuvintele tale nu ies din adevărata înţelepciune. Spune furtunii:
stai în mijlocul muntelui, căci altfel vei dezrădăcina copacii din vale.
Furtuna îţi va răspunde: numai Dumnezeu cunoaşte încotro merge furtuna.
Adevăr zic ţie, înainte de a înflori rozele Saronului, sângele celui drept
va fi vărsat…”, continuă el cu emoţie.
Eu i-am zis: „Tu eşti mai preţios mie pentru înţelepciunea
ta, decât toţi tulburătorii aceştia şi îngâmfaţii de farisei, care
abuzează de libertatea dată lor de Roma, complotează contra Cezarului
şi ne ţin într-o frică continuă, aceşti mizerabili neliniştiţi.
Ei cunosc că lupul din pădure se-mbracă uneori în lână şi piei de
oaie. Eu te voi apăra faţă de ei. Palatul meu de justiţie este
deschis ţie pentru scăpare…”.
Cu nepăsare, şi clătinându-şi capul, cu un har şi un zâmbet
dumnezeiesc Iisus îmi ripostă “Când ziua aceea va fi sosit, nu va fi
scăpare pentru Fiul Omului, nici sub pământ. Sălaşul celui drept este
acolo, zise el arătând spre cer: ceea ce este scris in cărţile profeţilor,
trebuie să se împlinească”!
“Tânărule, i-am răspuns eu pe un ton moale, tu mă obligi ca simpla
mea cerinţă să o preschimb în poruncă. Siguranţa provinciilor mele, care
este încredinţată îngrijirii mele cere asta. Trebuie să arăţi ai multă
moderaţie în predicile tale. Nu vătăma pe alţii, aceasta îţi poruncesc.
Fericirea ta te însoţeşte, mergi în pace”.
“Prinţ al pământului, a răspuns Iisus, nu am venit ca să aduc în lume
război, ci pace şi iubire şi bunăvoinţă. Eu m-am născut în aceeaşi zi în
care Cezarul a dat pace lumii romane. Prigonirea nu este de la mine. Eu o aştept de la
alţii, şi o voi întâmpina în supunere faţă de voinţa Tatălui meu, care mi-a arătat calea. De aceea, restrânge-ţi
puţin înţelepciunea ta lumească. Nu este în puterea ta, de a aresta
victima de la picioarele altarului ce ispăşesc”.
După aceste cuvinte el a dispărut ca un nor luminos, după
perdelele pretoriului. Duşmanii lui Iisus s-au adresat în cele din
urmă lui Irod, să se răzbune asupra Nazarineanului. Dacă Irod ar fi
urmat propria sa înclinare, în aceasta privinţă, el ar fi ordonat
imediat osânda la moarte a lui Iisus; însa el, deşi mândru de
cinstirea domniei sale, se temea de senatul Roman, de a nu comite vreo
faptă care ar fi putut sa-i nimicească influenţa sa asupra
Senatului, astfel nu luă nicio hotărâre.
Intr-o zi, Irod veni la mine în pretoriu. Când s-a ridicat
să plece, după câteva cuvinte neînsemnate, m-a întrebat ce părere am eu
despre Iisus Nazarul. Eu i-am spus că după părerea mea, Iisus este
un mare filozof, după cum unele naţiuni mari adesea produc, şi că
învăţăturile sale, cu niciun chip, nu pot fi socotite ca fiind eretice
sau primejdioase, iar Roma este dispusă a-i îngădui toată libertatea
de a vorbi şi este îndreptăţit prin faptele sale.
Irod a surâs cu ironie şi salutându-mă, cu respect prefăcut,
s-a depărtat.
Se apropia marea sărbătoare a evreilor; conducătorii religioşi
plănuiau să se folosească de această ocazie şi de exercitarea populară,
care are loc întotdeauna, la sărbătoarea Paştilor lor. Oraşul era
arhiplin de o populaţie turbulentă care dorea moartea
Nazarineanului. Spionii mei mi-au raportat că Arhiereii si Fariseii
întrebuinţează tezaurul templului ca să mituiască în acest scop pe
popor. Primejdia creştea pe fiecare oră. Am scris atunci la Prefectul
Siriei să-mi trimită imediat o sută de soldaţi de infanterie şi tot
atâţia de cavalerie, dar el a refuzat să-mi trimită. M-am văzut
atunci rămas singur, numai cu o mână de soldaţi; nişte păzitori
îmbătrâniţi în mijlocul unui oraş răsculat, neputincioşi de a reprima o
răscoală şi fiind silit să o tolerez.
Răsculaţii au pus mâna pe Iisus, şi cu toate că ei simţeau
că nu au de ce să se teamă de Pretoriu, crezându-mă alături de
conducătorii lor, în privinţa aceasta, au continuat să strige:
„Răstigneşte-l!”.
Trei partide se uniseră împotriva lui Iisus: Irodienii,
Saducheii şi Fariseii; Saducheii, a căror conduită era sprijinită de două
motive: ei urau pe Iisus, şi doreau să scape de sub jugul roman.
Aceştia nu au putut uita niciodată, intrarea mea în sfântul lor oraş, cu
steaguri care purtau chipul împăratului Roman, deşi eu cu acea
ocazie, am făcut o greşeala din necunoaşterea legilor lor. Totuşi, în
ochii lor, profanarea aceasta nu s-a micşorat.
O altă nemulţumire pe care o purtau ei înşii, era propunerea mea,
de a întrebuinţa o parte din tezaurul templului pentru ridicarea de
clădiri publice. Din cauza acestei propuneri, ei erau plini de
amărăciune.
Fariseii erau duşmanii pe faţă ai lui Iisus, şi nu le păsa
prea mult de guvernul nostru. Ei au fost siliţi să înghită timp de trei
ani si jumătate pilulele amare pe care Nazarineanul le arunca în
faţa lor, în public, oriunde se ducea, şi fiind prea slabi şi sfioşi şi
neavând curajul de a lua singuri măsurile dorite, ei au fost bucuroşi
de a se uni cu Irodienii si Saducheii. Pe lângă cele trei partide,
ei mai aveau de luptat împotriva unei populaţii îndârjite şi
totdeauna gata de a se uni la răscoală şi de a se folosi de confuzia şi
neînțelegerea ce rezulta din aceasta.
În felul acesta Iisus a fost târât înaintea Arhiereului şi
condamnat la moarte. Cu aceasta ocazie, Casa Arhiereului, a săvârşit
umilul fapt de supunere; el şi-a trimis prizonierul la mine ca să
pronunţ eu osânda definitivă, asupra lui.
Eu i-am răspuns că, deoarece Iisus este Galilean afacerea
cade sub jurisdicţia lui Irod şi am poruncit să-l trimită la el. Acel
tetrarh viclean şi-a mărturisit umilinţa, pretextând a avea respect
faţa de mine, prin sutana Cezarului, mi-a încredinţat mie soarta
acestui om.
Îndată palatul meu a luat înfăţişarea unei cetăţi ocupate.
Fiecare moment ce trecea, sporea numărul tulburărilor. Ierusalimul era
inundat de populaţia adunată de prin munţii Nazaretului. Se pare că toata
Iudeea se afla la Ierusalim.
Eu îmi luasem de femeie (soţie) o domnişoara dintre Gali,
care avusese nişte descoperiri pentru viitor. Plângând, ea s-a aruncat la
picioarele mele şi mi-a zis: „Păzeşte-te! Să nu te atingi de omul acesta,
pentru că el este Sfânt! Noaptea trecută eu l-am văzut în vis. El umbla
deasupra apelor. El zbura pe aripile vântului, şi vorbea furtunilor şi
peştilor mării şi toate erau supuse voinţei lui. Chiar şi râul de pe
muntele Kidron, curgea plin de sânge. Statuile Cezarului erau pline
de murdăria Golgotei. Catapetesmele dinlăuntrul templului, s-au dărâmat şi
soarele s-a întunecat ca îmbrăcat în doliu. O! Pilate, rău mare te aşteaptă,
dacă nu vei asculta sfatul femeii tale. Blestemele Senatului Roman!
Teme-te de puterea Cerului!”
Pe la timpul acesta treptele de marmură, gemeau sub
greutatea mulţimii, iar Nazarineanul, era adus iarăşi la mine. Eu
am pornit spre sala de judecată, urmat de garda mea. Într-un ton aspru, am
întrebat pe popor, ce vrea!….
„Moartea Nazarineanului” a fost răspunsul.
„Pentru ce crima?” am întrebat eu.
„El a hulit pe Dumnezeu şi a profeţit dărâmarea templului. El se
numeşte pe sine Fiul lui Dumnezeu, Mesia, Regele Iudeilor”.
Eu le-am spus că justiţia Romana nu pedepseşte astfel de fapte cu
moartea.
„Răstigneşte-l, răstigneşte-l!” izbucni însă strigătul de la
gloata înfuriată. Strigătele gloatei înfuriate zguduiau palatul din
temelie. În mijlocul acestei zarve nemaipomenite, nu era decât un om
liniștit şi calm. ACESTA ERA IISUS DIN NAZARET.
După mai multe sforţări, fără rezultate, de a-l scăpa de
furia acestor persecutori înverşunaţi, eu am luat o măsură care pentru
moment mi se păru că va servi ca să-i scap viaţa; am dat poruncă ca
el sa fie biciuit; apoi cerând ligheanul cu apa, eu m-am spălat pe mâini
în faţa mulţimii, arătând prin aceasta, dezaprobarea mea pentru
acest fapt. Dar în zadar. Aceşti
mizerabili nu s-au mulţumit decât cu viaţa lui.
În desele noastre tulburări civile, eu am fost de mai multe ori
martor al furiei popoarelor dar, din câte am văzut, nimic nu se
poate asemăna cu aceasta.
Într-adevăr s-ar putea spune că in această ocazie toate spiritele
rele din ţinutul infernului s-au strâns în Ierusalim. Mulţimea părea că
nu umblă pe picioare, ci umblă pe sus urlând, precum valurile unei mări
înfuriate. O mare neastâmpărată se întindea de la porţile Pretorului până
la muntele Sion, cu strigăte, cu fluierături, cum nu s-a mai auzit
niciodată în istoria Romei.
Ziua s-a întunecat ca un amurg, asemenea celui văzut la moartea lui
Iulius Cezar cel Mare, care s-a întâmplat tot aşa pe la mijlocul lui
Martie. Eu, Guvernatorul provinciei răsculate, stăteam rezemat de o
coloană a palatului meu, gândindu-mă la înfricoşătorul fapt al acestor
oameni cruzi care târau spre execuţie pe nevinovatul Nazarinean.
Toţi dispăruseră din jurul meu. Ierusalimul, scosese afară pe
locuitorii săi, care se înşiraseră pe părţile funebre ce conduc spre
Geronica (Golgota). Un aer de jale şi întristare mă acoperea. Garda
mea însoţise pe cavaleri, iar sutaşul pentru a arăta o umbra de putere, se
străduia să facă ordine.
Eram lăsat singur şi cu inima zdrobită şi mă gândeam că ceea ce s-a
petrecut în momentul acesta stătuse mai mult în puterea zeilor, decât în
puterea omului.
Deodată se auzi un mare strigăt, ce venea de pe Golgota, care părea
că este adus de vânt şi care anunţa o agonie pe care urechea omenească,
n-a mai auzit-o vreodată. Nori mari, întunecoşi şi negri s-au
coborât şi au acoperit aripa templului, şi aşezându-se asupra
oraşului, l-a acoperit ca un val, şi un puternic cutremur de
pământ a zguduit totul.
Atât de înfricoşătoare au fost semnele ce s-au văzut, atât pe
ceruri cât şi pe pământ, încât se zice că: Dionisie Acropagul ar fi
exclamat: „sau că autorul naturii suferă, sau că Universul se sfârşeşte.”
Către ceasul dintâi al nopţii, mi-am luat mantaua pe mine şi
am pornit pe jos în oraş, spre porţile Golgotei. Jertfa era consumată!…
Mulţimea se întorcea în cetate, dar de fapt tot agitată, dar şi
posomorâtă şi cu feţele lor întunecate şi mohorâte şi disperate.
Mulţi erau cuprinşi de frică şi de remuşcare pentru cele ce
văzuseră. De asemenea, am văzut pe mica trupă de ostaşi, trecând mâhniţi,
iar purtătorii steagului, îşi învăluiseră capul în semn de întristare.
Am auzit un ostaş murmurând în cuvinte străine, pe care eu nu
le-am înţeles. Ici si colo, se vedeau grupuri de oameni şi femei adunaţi
şi, când aruncau privirea spre muntele Calvarului rămâneau nemişcaţi, ca
în aşteptarea vreunei alte minuni a naturii.
M-am întors în Pretoriu întristat şi plin de gânduri care mă frământau.
Urcându-mă pe trepte, se puteau vedea stropii de sânge care curseseră de
la Nazarinean.
După un timp a venit la mine un bătrân, cu o grupă de femei
plângând, care rămăseseră la poartă, iar el s-a aruncat la picioarele mele
plângând amar. L-am întrebat ce vrea şi el mi-a zis: „Eu sunt Iosif din
Arimateia, şi am venit să cer de la tine îngăduinţa de a îngropa pe Iisus
din Nazaret”….
I-am zis: „Cerinţa ta se va împlini”….
Atunci, primind raportul că Iisus este mort, am poruncit lui
Naulius să ia cu sine ostaşi şi să supravegheze înmormântarea, ca să
nu fie împiedicată.
Mai târziu câteva zile, mormântul a fost găsit gol. Ucenicii
săi au vestit în toată provincia, ca Iisus s-a sculat dintre morţi
cum prezisese el.
Îmi mai rămăsese numai această datorie, ca să fac cunoscut
împăratului această întâmplare dezgustătoare şi neobişnuită. Chiar în
noaptea aceea, ce a urmat catastrofei neaşteptate am început a face
acest raport şi, de către ziuă, s-a auzit un sunet de pe Calvar, intonând
aria Dianei, care a venit la urechile mele!…
Aruncându-mi privirea spre poarta Cezarului, am văzut apropiindu-se o
trupa de soldaţi şi am auzit sunetul trâmbiţei care intona marşul
Cezarului. Erau întăririle care mi se făgăduiseră, cele doua mii de
ostaşi aleşi, şi pentru a grăbi sosirea lor, au călătorit toată
noaptea.
A fost hotărât de soartă!… am strigat eu cu amărăciune şi
frecându-mi palmele, ca marea nelegiuire să fie îndeplinită, şi ca pentru
scopul de a împiedica răscoala de ieri, trupele de ostaşi
să sosească astăzi!!!… Soartă cruda, cum îţi baţi joc de soarta muritorilor!
Era prea adevărat ce a strigat Nazarineanul de pe cruce: „S-a
sfârşit”.
Acesta este cuprinsul raportului şi rămân al Majestăţii
Voastre supus, cu respect şi smerenie.
Guvernatorul PONŢIU PILAT
Făcut în Ierusalim în a XXVIII-a zi a lunii Martie,
Anul 4147 de la creaţiune
Sursa: http://valbo52.wordpress.com/2012/03/16/523/
<< Home