Quod erat demonstrandum / ὅπερ ἔδει δεῖξαι
Un profesor de filosofie ateu le vorbea studenților despre
dezarcordul științei cu ideea existenței unui Dumnezeu atotputernic.
Acesta l-a rugat pe unul dintre studenții săi creștini
nou-veniți să se ridice în picioare, și iată ce a urmat:
Profesorul: Ești creștin, așa-i băiete?
Studentul: Da, domn’ profesor.
Profesorul: Așadar, crezi în Dumnezeu?
Studentul: Desigur, domn’ profesor.
Profesorul: Ce părere ai, DUMNEZEU e bun?
Studentul: Cu siguranță.
Profesorul: DUMNEZEU e ATOTPUTERNIC?
Studentul: Da.
Profesorul: Fratele meu a murit de cancer, deși s-a rugat
necontenit la DUMNEZEU că să îl vindece. Noi, oamenii, facem tot ce ne stă în
putere să ne ajutăm aproapele, cel puțin majoritatea dintre noi, dar DUMNEZEU
n-a făcut nimic în cazul meu. Cum mai poți considera un astfel de DUMNEZEU ca
fiind unul bine-intenționat? Ăăă?
(Studentul nu a răspuns nimic.)
Profesorul: Nu știi să răspunzi, așa-i? Nu-i nimic, tinere,
îți repet întrebarea, e DUMNEZEU bun sau nu?
Studentul: Da.
Profesorul: Dar Diavolul, o fi și el bun?
Studentul: Nu.
Profesorul: Ia zi-mi, Diavolul de unde provine?
Studentul: Tot DUMNEZEU l-a creat…
Profesorul: Bun. Atunci ia zi-mi, băiete, pe lume există și
rău?
Studentul: Da.
Profesorul: Răul e omniprezent, am dreptate? Iar DUMNEZEU a
creat tot ce există, nu?
Studentul: Ba da.
Profesorul: Pai și-atunci, cine a creat răul?
(Studentul nu a răspuns nimic.)
Profesorul: Boli există? Dar imoralitate? Ură? Urâțenie?
Întâlnești în lume toate astea, nu?
Studentul: Da, domn’ profesor.
Profesorul: Și-atunci, pe-astea cine le-a creat?
(Studentul a tăcut.)
Profesorul: Potrivit științei, percepem lumea prin
intermediul celor 5 simțuri. Așa că ia spune-mi tu mie… l-ai văzut vreodată pe
DUMNEZEU?
Studentul: Nu, domn’ profesor.
Profesorul: L-oi fi auzit, atunci?!
Studentul: Nu, domn’ profesor.
Profesorul: L-ai simțit vreodată pe DUMNEZEU, I-ai simțit
gustul, sau L-ai mirosit? Ai trăit vreo formă de percepție de orice fel legată
de DUMNEZEU?
Studentul: Nu, domn’ profesor. Mă tem că nu.
Profesorul: Și totuși crezi în El?
Studentul: Da.
Profesorul: Știința oferă dovezi palpabile, demonstrate
empiric, că DUMNEZEU nu există. Poți să infirmi asta?
Studentul: Nu. Eu cred în El, și-atât.
Profesorul: Da, crezi în El. Credință… Știința vine cu
dovezi, și tu ai credință.
(Din acest moment, studentul începe să-și confrunte el
profesorul.)
Studentul: Domn’ profesor, dar căldura există?
Profesorul: Da.
Studentul: Dar frig, există?
Profesorul: Da.
Studentul: Vă-nselați, domn’profesor. Nu există așa ceva.
(Sala de curs a amuțit, surprinsă de întorsătură
neașteptată a discuției.)
Studentul: Domn’ profesor, întâlnim căldură puternică,
supracăldura, megacăldura, căldură incandescentă albă, căldură slabă sau
căldură zero. Dar niciodată frig. Putem avea temperaturi cu 272 de grade sub
punctul de îngheț, dar nu avem mijloacele de a investiga temperaturi mai joase
de atât (n.r.: temperatura cea mai scăzută măsurată vreodată în Univers,
respectiv temperatura Nebuloasei Bumerang). Pur și simplu nu există conceptul
de frig. Este doar o denumire inventată pentru a desemna absența căldurii. Nu
putem măsură frigul. Căldură este energie.
Așadar, ar fi aberant să considerăm că frigul este opusul
căldurii, domn’ profesor, când de fapt frigul este absența căldurii.
(Audiența din sală a rămas încremenită, iar tensiunea
plutea în aer.)
Studentul: Dar despre întuneric ce părere aveți, domn’
profesor? Există întuneric?
Profesorul: Normal. Apune soarele, se face beznă, doar vezi
cu ochii tăi.
Studentul: Vă înșelați din nou, domn’ profesor. Întunericul
este absența unui lucru, respectiv a luminii. Întâlnim lumina slabă, lumina
normală, lumina puternică, lumina intermitentă… Am putea vorbi despre conceptul
de întuneric doar dacă ar există momente când lumina lipsește complet. Iar așa
ceva nu există. Dacă ar exista întuneric, în mod normal am putea să creștem și
gradul de întuneric, am avea o scală valorică și pentru asta, nu?
Profesorul: Bun, am înțeles. Spune-mi odată unde vrei să
ajungi, tinere!
Studentul: Domn’ profesor, astfel vă pot demonstra ușor că
premisele dumneavoastră științifice sunt eronate.
Profesorul: Eronate? Poți să-mi explici de ce?
Studentul: Speculați premisa dualității. Dacă susțineți că
există viață și moarte, în mod logic afirmați că există un DUMNEZEU bun și un
DUMNEZEU râu. Pentru ca două lucruri să fie diametral opuse, cele două trebuie
să fie concepte finite, măsurabile. Iar știința nu poate să explice un gând,
domn’ profesor. Deși folosește electricitatea și forțele magnetice, știința n-a
văzut niciuna dintre acestea, ce să mai vorbim despre înțelegerea lor în
profunzime. Ca să ne raportăm la conceptul de moarte că fiind opus conceptului
de viață, ar însemna să considerăm că moartea este ceva palpabil. Iar moartea
nu este ceva ce se opune vieții, moartea desemnează de fapt absența vieții și
nimic mai mult. Având în vedere aceste lucruri, spune-ți-mi, vă rog, domn’
profesor, îi învățați pe studenți că se trag din maimuță?
Profesorul: Dacă te referi la procesul natural al
evoluției, atunci da, desigur.
Studentul: Ați observat vreodată evoluția cu ochii
dumneavoastră atunci?
(Profesorul a scuturat din cap că nu și pe fată i-a
încolțit un zâmbet, uimit și impresionat de concizia discursului argumentativ
al studentului său)
Studentul: Din moment ce nimeni n-a observat vreodată
procesul evoluționist în plină desfășurare, și nimeni nu poate dovedi că acest
proces ar avea un caracter continuu, de fapt dumneavoastră nu faceți altceva
decât să vă impuneți punctul de vedere. Și în acest caz, domn’ profesor, nu
sunteți mai degrabă predicator decât profesor?
(Sala a izbucnit în urale)
Studentul: Există printre noi cineva care să fie observat
creierul domnului profesor cu proprii ochi?
(Sala a fost cuprinsă imediat de hohote de râs)
Studentul: Există cineva care să fi auzit, simțit, atins
sau mirosit creierul domnului profesor?… Nu?! Se pare că nu! Și-atunci,
potrivit prescripțiilor științei empirice, demonstrabile și atât de exacte,
putem desprinde concluzia că dumneavoastră, domnule profesor, nici nu aveți, de
fapt, creier! Vă rog să-mi scuzați îndrăzneala, dar, în aceste condiții, cum puteți
să ne pretindeți să mai ascultăm ceea ce ne spuneți?
(Sala a amuțit din nou. Năucit, profesorul și-a fixat
studentul cu privirea și, fără să schițeze vreun gest, a replicat moale…)
Profesorul: În cazul acesta, va trebui să mergeți pe
încredere, băiete!
Studentul: Întocmai, domn’ profesor! Încredere și credință!
Legătura dintre Om și DUMNEZEU este tocmai CREDINȚĂ! Asta este tot ceea e pune
lucrurile în mișcare.
Studentul nu era altul decât Albert Einstein.
<< Home