vineri, noiembrie 17, 2006

Ochiul din triunghi si religia in scoli

Ochiul din triunghi
de Val VALCU

Moise, de pe Valea Nilului, a separat apele şi a l�sat poporului s�u 10 porunci: s� nu furi, s� nu minţi, s�-ţi respecţi p�rinţii... Un oarecare Moise, de pe Valea Buz�ului, vrea s� separe şcoala de religie, începând cu icoanele şi crucea ag�ţate deasupra catedrei. El a depus o contestaţie la Consiliul pentru Combaterea Discrimin�rii, cerând amendarea instituţiilor care agreseaz� "libertatea de conştiinţ�". Sigur, altceva era dac� lupta iconoclaştilor pornea acum dou�-trei decenii, când icoana Sfântului Nea Nicu îi veghea şi pe copiii din b�ncuţe, şi pe p�rinţii din fabrici şi uzine. Cei care, atunci, au t�cut, ast�zi au ocazia s� strige tare, s� se aud� pân� la cer: afar� cu simbolurile religioase din şcoli! Nu încape îndoial� c� vor câştiga. Papa, cu-a lui trei coroane, puse una peste alta, n-a reuşit s� ţin� piept ong-urilor. Preşedintele Americii, cel mai tare om din lume, a fost nevoit s� trimit� felicit�ri de Cr�ciun f�r� s� scrie "Christmas" în text, fiindc� nu era "politically correct". Iar Moise-al nostru, dac� nu câştig� la CNCD, face recurs la CEDO, judec�torul suprem european şi, în plus, poate sc�pa de toate
grijile lumeşti ale înv�ţ�mântului preuniversitar.
Cu cât� notorietate va aduna în urma demersului s�u, îl angajeaz� pe loc, ca activist, o fundaţie care pl�teşte salarii nediscriminatorii, în euro. Nu de soarta domnului profesor ar trebui, deci, s� ne îngrijor�m noi, ci de a copiilor pe care, pân� una-alta, îi discrimineaz� "simbolurile". Cu ce inim� intr�, oare, un budist din Focşani în clas�, când vede pe perete crucea şi pe tabl� subiectele de la lucrarea de control? S� fim serioşi, domnule profet din Buz�u!
Dac� reclamaţia viza doar combaterea discrimin�rii, o susţineam din toat� inima. Personal, nu m-ar fi deranjat s� ştiu c� în clasa în care învaţ� copilul meu sunt "afişate" simboluri ale mai multor culte. Dar retragerea religiei din şcoli ar fi o greşeal�, în acest moment în care nu exist� alte puncte de reper. Societatea româneasc� nu şi-a g�sit nici ea rosturile, darmite oamenii care o alc�tuiesc. Dup� ce zeci de ani n-a existat respect pentru valori, e greu s� le identifici şi s� le impui, de pe o zi pe alta. Elitele or fi ajuns mai repede în ţara F�g�duinţei, dar poporul mai caut�, înc�, în pustiu, astfel c� domnul Moise putea fi ceva mai îng�duitor, aşteptând 40 de ani, înainte s� ne dea pe mâna Anti-discrimin�rii. Religia este singurul sistem de referinţ� care include în mod riguros morala în corpul s�u. Cine s� le spun� copiilor: s� nu furi, s� nu minţi, s� nu-ţi baţi p�rinţii? Ce s� cread� ei mai degrab�: c�-i vede şi-i pedepseşte Cel de Sus, care-i urm�reşte printr-un ochi magic, încadrat într-un triunghi echilateral, sau c�-i va pedepsi Poliţia, care îi urm�reşte pe DN1 cu camera video? Ambele variante pot fi încercate. Copiii, pân� s� înţeleag� lumea, cred în poveşti, iar educaţia se face, câteodat�, şi prin basm. Socializarea, prin mesajele din primii şapte ani de viaţ�, are un rol important în formarea caracterului, creionând tr�s�turile morale ale adultului. Icoanele sunt periculoase, spun activiştii pentru drepturile omului, dar oare cum sunt mesajele iconice pe care le transmit reclamele sau desenele animate: îndoap�-te cât poţi, loveşte-l pe adversar, înhaţ� cât mai mult de la ceilalţi şi d�-le cât mai puţin? N-am auzit pe cineva s� reclame subproducţiile tv care fac rating. Pe de alt� parte, mulţi elevi de-a �ntâia ştiu ce sunt sistemele de supraveghere video şi înţeleg cât pot fi de eficiente. Da, dar acei copii informaţi afl� la ştiri şi cum cad poliţiştii români la pace cu infractorii, v�d în direct cum îi salt� duba pe cei puşi s� apere legea şi observ� c�, dac� nu-i prinde pe escroci în Europa, slabe şanse s� p�ţeasc� vreun deranj, acas�. Pân� când statul şi reprezentanţii s�i vor ajunge exemplu pentru tân�ra generaţie, s� l�s�m religiile, oricare ar fi ele, s� ajute şcoala.

http://www.adevarulonline.ro/2006-11-17/Prima%20Pagina/editorialochiul-din-triunghi_206973.html

0 Comments:

Trimiteți un comentariu

<< Home