vineri, februarie 09, 2007

Scrisoare athonita

Scrisoare athonita

Monahii athoniţi îşi exprim� profunda lor nelinişte într-o scrisoare deschis� adresat� Comunit�ţii Muntelui Athos (Chinotita). Luând act de cele ce au loc de mulţi ani încoace în dauna Sfintei Ortodoxii, ei întreab� dac� vor fi luate m�surile necesare, îndeamn� la organizarea unei Sinaxe pan-monahale pentru condamnarea ereziilor papismului şi ecumenismului şi cheam� la încetarea pomenirii patriarhului Constantinopolului (in foto, alaturi de PF Teoctist al BOR) şi a tuturor episcopilor care-l încuviinţeaz� pe Patriarh sau r�mân t�cuţi, oriunde s-ar afla. Iat� în cele ce urmeaz� textul integral al acestei foarte importante scrisori:

Decembrie 2006
Sfinţiţilor Egumeni şi Sfinţiţilor Proistameni ai celor Dou�zeci Sfinte M�n�stiri din Sfânta Chinotit� a Sfântului Munte al Athonului


Sfinţiţi Egumeni şi Sfinţiţi P�rinţi, blagosloviţi!

Dorim s� ne ar�tam la aceast� vreme adânca îngrijorare şi tristeţe pentru tot ceea ce se petrece de ani buni cu Sfânta noastr� Ortodoxie: lucruri care nimicesc înv�ţ�turilor Sfinţilor Apostoli şi ale Sfinţilor P�rinţi şi potrivnice tuturor sfintelor canoane statornicite de Sinoadele Ecumenice şi locale. Ne întreb�m dac� s-a adunat cumva vreun sinod ecumenic care s� desfiinţeze canoanele ce opresc rug�ciunea în comun cu ereticii, sau dac� cumva Papa s-a poc�it şi s-a lep�dat de ereziile Filioque-ului, primatului, infailibilit�ţii, azimilor, focului cur�ţitor [purgatoriul, n.tr.], harului creat, a imaculatei concepţii a Preasfintei N�sc�toare-de-Dumnezeu, şi atâtea altele, ce au fost în marea lor parte osândite şi anatematizate de nenum�rate ori de Sinoadele Ortodoxe şi de toţi Sfinţii P�rinţi.

Cerul s-a mâniat şi Sfinţii P�rinţii s-au prea-întristat v�zând şi auzind cele petrecute în Fanar [1], de praznicul Sfântului Apostol Andrei, pe 30 Noiembrie, anul acesta [2006]: lucruri nemaiîntâlnite şi nemaiauzite în dou� mii de ani de istorie a Bisericii: „Cumplita nesocotire a înv�ţ�turilor P�rinţilor, dispreţuirea predaniilor apostoleşti, aducerea nout�ţilor în biserici de c�tre înnoitorii zilelor noastre”, aşa cum spune Sfântul Vasile cel Mare despre nişte întâmpl�ri asem�n�toare din zilele sale.


Toate s-au petrecut, literalmente, cu susul în jos. În loc ca ereticul Pap� s� fie aşezat în spate, aşa cum vedem c� sunt zugr�viţi ereticii în icoanele Sfintelor Sinoade, şi s� fie îndep�rtat de Dumnezeiasca Liturghie, aşa cum cere porunca liturgic� „Uşile, uşile, întru înţelepciune s� lu�m aminte”, noi l-am pus pe un tron înalt, pe care a şezut purtând omoforul; diaconii ortodocşi l-au c�dit, iar Patriarhul a schimbat cu el s�rutarea liturgic� la „S� ne iubim unii pe alţii”; apoi [Papa] a rostit, ca un proestos, „Tat�l nostru”, în vreme ce grupul sfinţiţilor psalţi i-a cântat „Întru mulţi ani” şi un tropar anume alc�tuit de un imnograf athonit – Doamne, miluieşte! – dac�, bineînţeles, acest lucru anunţat de ziarişti este adev�rat [2]; i s-a îng�duit s� dea adun�rii binecuvântarea sa, sau, mai curând, nebunia sa, cum spun sfintele canoane.

Am îng�duit Bisericii lupt�toare de pe p�mânt s� se despart� de Biserica biruitoare a Sfinţilor din ceruri şi s� se uneasc� cu bisericile şi adun�rile viclenilor eretici. Am def�imat toţi sfinţii mucenici şi m�rturisitori ce au luptat pân� la sânge împotriva ereziilor, c�ci ar�t�m lupta, mucenicia şi m�rturisirea lor ca fiind nefolositoare şi f�r� nici un rost. Oare fericiţii P�rinţi ai Sfântului Munte ce au mucenicit sub [Patriarhul Ioan] Vekkos [3] pentru c� nu au vrut s�-l primeasc� şi s�-l pomeneasc� pe Pap� la Liturghie nu plâng, v�zându-ne c� nu numai respingem pilda lor prin t�cerea noastr�, ci facem chiar dimpotriv�? Pentru ce, dar, au mucenicit toţi mucenicii de pân� acum, pentru ce au stat neclintiţi m�rturisitorii în credinţa lor?

Cunoaşteţi, cinstiţi p�rinţi, mai bine decât noi, toate faptele, declaraţiile şi hot�rârile antiortodoxe şi hulitoare ale Patriarhului Ecumenic şi ale altor întâi-st�t�tori şi episcopi, care propov�duiesc cu glas tare şi v�dit – cu capul descoperit – [4] primirea şi înv�ţ�tura panereziei ecumenismului, cea mai mare erezie ecleziologic� din toate veacurile. Aceast� înv�ţ�tur� eretic� t�g�duieşte unicitatea Uneia, Sfinte, Soborniceşti şi Apostoleşti Biserici şi o pune pe acelaşi plan cu ereziile, acceptând c� tainele ereticilor au şi împ�rt�şesc har sfinţitor şi mântuitor. În afar� de recunoaşterea botezului urm�torilor Papei şi lutheranilor, [exist� relat�ri c�] ne împ�rt�şim din acelaşi potir cu monofiziţii şi, de multe ori, şi cu papiştii în Ciclade [5] şi în diaspor�.

Ne-am dat acum seama, cu mare tristeţe, c� ocârmuirea duhovniceasc� a Sfântului Munte din ultimii ani nu a întâmpinat cu t�rie şi b�rb�ţie m�rturisitoare aceste semne v�dite de apostazie, aşa cum au f�cut-o p�rinţii athoniţi de mai demult. Patriarhul a cump�nit r�spunsurile noastre şi, fiindc� au fost f�cute f�r� tragere de inim�, iar de multe ori nici nu au existat, a purces f�r� vreo oprelişte spre unirea cu Papa, care nu s-a poc�it şi st�ruieşte în ereziile sale. Ne-a cump�nit, de asemenea, şi a fost deosebit de bucuros cu prilejul ultimei sale vizite în Sfântul Munte, pentru c� a izbutit s� dea impresia c� a venit s� primeasc� încuviinţarea şi binecuvântarea athoniţilor pentru toate cele ce hot�râse s� le fac� cu Papa, câteva zile mai apoi.

Noi, smeriţii ieromonahi şi monahi, v� m�rturisim c� ne-am smintit de t�cerea şi pasivitatea autorit�ţilor duhovniceşti ale Sfântului Munte, şi, împreun� cu noi, la fel au simţit credincioşii din Grecia şi toţi ortodocşii din lumea întreag�. Toţi aşteapt� s� aud� glasul Sfântului Munte.

De la voi, cei mai înv�ţaţi şi mai înţelepţi decât noi, am înv�ţat c� atunci când credinţa este în primejdie, vom da socoteal� dac� t�cem şi d�m înapoi, dup� cum zice Sfântul Theodor Studitul. Monahul, îndeosebi, nu trebuie s� îng�duie nici cea mai mic� inovaţie în privinţa credinţei, potrivit aceluiaşi Sfânt P�rinte, mare c�l�uzitor şi organizator al vieţii monahale, şi Stareţ al nostru, al tuturor. El nu s-a temut de ameninţ�rile şi prigoanele iconoclaştilor, împ�raţi şi patriarhi, ci chiar în Constantinopol, între zidurile Sfintei şi Marii M�n�stir a Studionului, a organizat o procesiune de mie de monahi purtând f�clii şi ţinând în mâini sfintele icoane ce fuseser� interzise.

Sfinţii Savva cel Sfinţit şi Theodosie Chinovitul, aceşti mari îndrum�tori ai monahilor, au adunat la Ierusalim zece mii de monahi din Palestina, cu mult înainte, şi au sc�pat Ortodoxia de erezia monothelit�.

Cine va sc�pa ast�zi Biserica de panerezia Ecumenismului şi de înşelarea Papismului? Scrisorile de protest trimise din vreme în vreme de Sfânta Chinotit� nu au avut nici un rezultat.

Nu mai e vreme pentru cuvinte. E vremea s� facem ceva.

Noi, neînv�ţaţii şi p�c�toşii, nu vrem s� v� înv�ţ�m pe voi, nici s� ne înf�ţiş�m ca m�rturisitori. Vrem doar s� ne uşur�m conştiinţa de monahi şi de ortodocşi; vrem s�-i cinstim pe sfinţii mucenici şi m�rturisitori, îndeosebi pe cei muceniciţi de Vekkos. Vrem s� cinstim şi s� urm�m purtarea lor, nu s� ne d�m înapoi şi s� punem m�n�stirile şi obştile noastre mai presus de neprih�nirea credinţei, mai presus de Dumnezeu şi de adev�r.

Credem c� dup� atâtea proteste şi cereri scrise şi prin viu grai, dup� atâtea retract�ri, schimb�ri de poziţie şi compromisuri, singurul lucru care îi va bucura pe ortodocşi şi îi va ruşina pe r�u-credincioşi este încetarea pomenirii numelui Patriarhului la slujbe [6], şi nu numai aceasta, ci şi încetarea pomenirii la toate slujbele a numelor tuturor episcopilor care-l încuviinţeaz� pe Patriarh sau r�mân t�cuţi, oriunde s-ar afla.

Adunaţi-v� laolalt�, sfinţiţi P�rinţi, monahi din toate m�n�stirile, schiturile şi chiliile, într-o adunare lupt�toare a-tot-monahal� – fie c� sunteţi în Sfântul Munte, fie în afara sa – şi d�râmaţi stâlpii ereziei, papismului şi ecumenismului. Duceţi lupta cea bun� a credinţei. De nu o veţi face, noi vom alege s� facem cele pl�cute lui Dumnezeu, nu cele pl�cute oamenilor.

Dumnezeu s� ne lumineze pe toţi; Preasfânta N�sc�toare-de-Dumnezeu s� acopere şi s� binecuvinteze Gr�dina ei, şi s� ocroteasc� Biserica Ortodox� de cei ce o defaim� pe Maica Domnului şi de ereticii ce lupt� împotriva Sfinţilor, precum şi de p�storii slabi care las� turma f�r� ocrotire înaintea n�v�lirilor lupilor.

În cele din urm�, cerându-v� blagoslovenia, încheiem cu cinstire,

Ieromonahul Efrem, fost egumen, Stareţ al Schitului Apostolului Andrei [„Serrai”, Sfânta M�n�stire Vatopedi] şi obştea dimpreun� cu mine.
Gheronda Evstratie Ieromonahul, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Pimen Ieromonahul, Sfânta M�n�stire Zografu
Gheronda Vasilie Ieromonahul, Sfânta M�n�stire Zografu
Gheronda Vissarion Ieromonahul, Sfânta M�n�stire Zografu
Nicodim Monahul (Vilalis), Sfânta Chilie „a Întâmpin�rii” din Kapsala
Artemie Monahul, M�n�stirea Marea Lavr�
Ilarion Ieromonahul, M�n�stirea Marea Lavr�
Paisie Monahul, M�n�stirea Marea Lavr�
Savva Monahul, M�n�stirea Marea Lavr�
Hariton Ierodiaconul, M�n�stirea Marea Lavr�
Hariton Monahul, Karulia, M�n�stirea Marea Lavr�
Athanasie Monahul, Karulia, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Vlasie Monahul, Kserokalivo Viglas, M�n�stirea Marea Lavr�
Acachie Monahul, Sfânta Kathisma a Sfintei Treimi (Kir Isaia), M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Isaia Monahul, Chilia Naşterii N�sc�toarei-de-Dumnezeu, M�n�stirea Marea Lavr�
Heruvim Monahul, Sfântul l�caş al Arhanghelilor, M�n�stirea Marea Lavr�
Damaschin Ieromonahul, Chilia Sfintei Treimi din Karies, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Nectarie Monahul, Chilia Sfintei Treimi din Karies, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Theolipt Monahul şi p�rinţii dimpreun� cu dânsul, Chilia Sfântului Înainte-merg�tor, Schitul Sf. Anna, M�n�stirea Marea Lavr�
Gavriil Ieromonahul, Sfânta Chilie a Sf. Gheorghe (Kartunatsion), Sfântul Schit al Sf. Anna, M�n�stirea Marea Lavr�
Ieromonah Hrisostom Kartsonas, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Cosma Monahul, Sfânta Colib� a Sf. Dimitrie, Schitul Sfintei Anna, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Panteleimon Monahul, Sfânta Chilie a Sf. Panteleimon, Sfântul Schit al Sfintei Treimi, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Sofronie Monahul, Sfânta Colib� a Intr�rii N�sc�toarei-de-Dumnezeu, Sfântul Schit al Sfintei Treimi, M�n�stirea Marea Lavr�
Parthenie Monahul, Sfânta Colib� a Intr�rii N�sc�toarei-de-Dumnezeu, Sfântul Schit al Sfintei Treimi, M�n�stirea Marea Lavr�
Athanasie Monahul, din Vuleutiria, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Serafim Ieromonahul, Chilia Tuturor Sfinţilor, Schitul Sfintei Anna, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Daniil Monahul, Sfânta Anna, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Gherasim Monahul, Sfânta Colib� a Sf. Gheorghe, Katunakia, M�n�stirea Marea Lavr�
Gheronda Venedict Ieromonahul, Chilia Sf. Constantin şi Elena, M�n�stirea Vatopedi
Paisie Monahul, Chilia Arhanghelilor (Savvaion), Karies, M�n�stirea Hilandar
Siluan Monahul, Sfânta Colib� a Sf. Nicolae, Nea Sketi, M�n�stirea Sf. Pavel
Gavriil Monahul, Chilia Kutlumusiu a Sf. Hristodul
Dosithei Monahul, Kathisma M�n�stirii Kutlumusiu
Gheronda Nectarie Monahul, Sfânta Colib� a Sfintei Treimi, Schit al M�n�stirii Kutlumusiu
Paisie Monahul, Chilia Sfintei Varvara, M�n�stirea Kutlumusiu
Gheronda Moisi Monahul, Chilia Sf. Ioan Gur�-de-Aur, Schitul Sf. Panteleimon, M�n�stirea Kutlumusiu
Gheronda Avraam Ieromonahul, Sfânta Colib� a Sf. Gherasim Kefalinias, Schitul Sf. Panteleimon, M�n�stirea Kutlumusiu
Gheronda Spiridon Monahul, Chilia Sf. Nicolae, M�n�stirea Kutlumusiu
Theodul Monahul, fost la M�n�stirea Kutlumusiu
Gheronda Hrisostom Ieromonahul, Chilia Sf. Spiridon din Kerkira, M�n�stirea Kutlumusiu
Ilarion Monahul, Sfântul l�caş al M�n�stirii Dohiariu (regiunea Platon)
Gheronda Nicodim Monahul, Chilia Sf. Nectarie Kapsala, M�n�stirea Pantokrator
Gavriil Ieromonahul, Chilia Maicii Domnului „Degrab ascult�toarea”, M�n�stirea Pantokrator
Isaac Monahul, Chilia Naşterii Maicii Domnului, Kapsala, M�n�stirea Pantokrator
Gheronda Athanasie Monahul, Chilia Sf. Athanasie, M�n�stirea Pantokrator
Gheronda Meletie Monahul, Naşterea N�sc�toarei-de-Dumnezey, Kapsala, M�n�stirea Pantokrator
Gheronda Grigorie Monahul, Chilia Sf. Nicolae, Kapsala, M�n�stirea Patokrator
Gheronda Onufrie Monahul, Chilia Adormirii N�sc�toarei-de-Dumnezeu, Karies
Gheronda Nicolae Monahul, Chilia Sf. Dimitrie, Karies
Ieromonahul Gavriil, Chilia SfinĹŁilor Arhangheli (Komvologas), Karies

Adunarea de isc�lituri continu�.

[Nota tr.: Aceast� scrisoare are o mare însemn�tate pentru Biserica lui Hristos în aceste vremuri cumplit de grele. Prin aceasta scrisoare, athoniţii ne spun c� a venit vremea s� ne m�rturisim deschis credinţa, spre a ap�ra înv�ţ�tura despre Una, Sfânt�, Soborniceasc� şi Apostoleasc� Biseric�. Toţi creştinii ortodocşi au r�spunderea de a p�stra şi a r�spândi Sfânta Ortodoxie.

Cele dou�zeci de m�n�stiri conduc�toare ale Muntelui Athos sunt, în ordinea întâiet�ţii, Marea Lavr� (prima întemeiat�), apoi Vatopedi, Iviron, Dionisiou, Pantokrator, Zografu, Karakallu, Simonos Petras, Stavronikita, Grigoriu, Panteleimon, Hilandar, Kutlumusiu, Xeropotamu, Dohiariu, Filotheu, Sfântul Pavel, Xenofont, Esfigmenu, Kostamonitu. Fiecare dintre ele este o chinovie ce se auto-guverneaz�, nesupunându-se nici unei autorit�ţi ecleziastice. Chiar şi puterea Patriarhului Ecumenic este limitat� în ce priveşte problemele duhovniceşti. Din cele dou�zeci de m�n�stiri, şaptesprezece sunt greceşti, una sârbeasc�, una ruseasc� şi una bulg�reasc�. Ele ocârmuiesc Sfântul Munte printr-un organism numit Sfânta Chinotit�.

Sfânta Chinotit� este organismul legiuitor al Sfântului Munte, fiind alc�tuit din reprezentanţi şi egumeni ai celor dou�zeci de m�n�stiri conduc�toare. Sfânta Chinotit� se reuneşte în Karies, şi este prezidat� de un protos (întâi-st�t�tor).

„Chilioţii” sunt acei monahi care în loc s� vieţuiasc� într-una din marile obşti monahale (aşa cum sunt m�n�stirile şi schiturile), au primit blagoslovenie s� îşi lucreze mântuirea în mici „familii” de monahi ce locuiesc într-o cas� izolat� numit� „chilie”. Fiecare chilie este un metoc al uneia din cele dou�zeci de m�n�stiri. [nota editorului american].

Originalul în greac� poate fi consultat aici: www.agioros.com iar în englez� aici: esphigmenou.com De asemenea textul în englez� îns� cu note ad�ugite poate fi consultat aici: synodinresistance.org

NOTE:
[1] Cartier din Istanbul în care se g�seşte reşedinţa Patriarhiei Constantinopolului
[2] Înregistr�rile video se pot consulta chiar pe pagina oficial� a Patriarhiei de Constantinopol: www.ecupatriarchate.org
[3] Despre cele întâmplate atunci, a se citi romfest.org/rost/iul2004/muntele_athos.shtml
[4] Aşa dup� cum se arat� în Canonul 15 al Sinodului I-II din 861, care stabileşte ca dreptcredincioşii clerici sau mireni s� se separe întrerupând comuniunea cu aceştia.
[5] Insule din Marea Egee, Grecia.
[6] Precum face şi M�n�stirea Esfigmenu aflat� sub prigoana Patriarhului de Constantiopolului şi a guvernul Greciei

0 Comments:

Trimiteți un comentariu

<< Home